»» ««

Történelemóra a víz alatt

Adria

Ritka kaland repülőroncsnál merülni, de még érdekesebb, ha egy kicsit kutatni is lehet a sorsa után.

Albumhoz klikk a képre.

A roncsok többsége ahol merülhetünk már rég felfedezett maradvány, ismert a típusuk, víz alá kerülésük története egyaránt. A búvár egyfajta jól feltérképezett múzeumként úszkálhat mondjuk a Thistlegorm vagy a Baron Gautsch belsejében, ami persze így is izgalmas kaland. Az ember viszont már csak olyan, hogy mindig vonzza az újdonság, így aztán amikor május végén Razanjban az Adriadive vendégeiként hallottunk egy közelben nyugvó repülőgép maradványairól, mindenképpen meg akartuk nézni. Bár előre figyelmeztettek, csak darabokat fogunk találni és azon túl semmi nincs a homokos aljzaton, mégis fel akartuk keresni ezt a sekély merülőhelyet.

Párszor körbeúsztuk a helyet, a legnagyobb egyben maradt rész a farok volt, de ezek mellett is maradtak nagyobb alkatrészek egyben. Azt elsőre láttuk, hogy nem MiG-21-es vadászgép volt, mert sokkal kisebbnek látszott a vezérsíkja, aztán egyik este még beszélgettünk a roncsról, és hallottunk egy érdekességet: állítólag felvétel készült a vízbe csapódásáról. A délszláv háború idején, a kilencvenes évek elején történt az eset, és visszagondolva a merülőhelyre, nem is tűnt kizártnak a dolog hogy egy alacsony magasságon lelőtt repülő roncsa ez. A gép részei egymástól csak pár méterre voltak, tehát a gép nagy része egyben, nagy sebességgel csapódhatott a vízbe, ahol szétszakadt, legalábbis amatőr roncskutató szemmel ez tűnt a legvalószínűbb forgatókönyvnek. Ez azt sejteti, hogy a lelőtt gép megrongálódva bár, de sebességét nem vesztve zuhant le.

Ezek után jöhetett a kutatás az állítólagos felvétel után. Nos, pár nap után siker koronázta erőfeszítéseimet, ugyanis rábukkantam az ún. "oba dva-eseményt" rögzítő filmrészletre. A filmen (amit itt alant láthattok) egy 1991. szeptember 20-án történt lelövést örökítettek meg, két jugoszláv J-21 Jastreb típusú repülőgép támadja a horvátokat Sibenik közelében, ám azok könnyű fegyvereikkel sikerrel lőnek vissza. A filmben hangzik el a híres Oba dva! Oba su pala! (Mind a kettő! Mindkettő lezuhant!) felkiáltás, az egyik horvát katona örömujjongása, aki úgy látta, egy percen belül mind a két ellenséges gépet lelőtték.

Később kiderült, csak egy gépet lőttek le egy vállról indítható Strela rakétával, de akkor ez nem számított: a felvételt folyamatosan játszotta a független horvát televízió. Óriási hatása volt a képeknek, és ennek megértéséhez érdemes felidézni az akkor történteket. A nagy Jugoszlávia széthullása után igazán széles fronton a horvátok és a szerbek vezette Jugoszlávia között lángolt fel a háború. Utóbbi nagy fölényben volt, hadserege (ahova messze nem csak szerbeket, hanem például vajdasági magyarokat is behívtak) technikailag is fejlettebbnek számított. Az "oba dva" film bemutatása a források szerint sok horvátnak adott erőt, hogy a jugoszlávok nem legyőzhetetlenek- és valóban nem is voltak azok, a horvátok kivívták függetlenségüket.

Ezek után kérdés volt, hogy valóban lehetett-e a felvételen szereplő és vízbe csapódott gép az, amit Razanj közelében láttunk? Nos, fentebb említettem a kulcsmondatot: az "oba dva-esemény" helyszíne Sibenik, ami ugyan nincs messze, de annyira közel se. Vajon a források tévednek a helyszínt illetően, vagy másik gép is zuhant le Rogoznica közelében? Nos, az adatok szerint pár nap eltéréssel egy szintén J-21 típusú gépet is lelőttek, aminek a helyszíneként Rogoznicát jelölik meg. Akár az is lehet ezek után a félreértések forrása, hogy a típus ugyanaz? Nos, ezt nyilván csak a horvát hadtörténészek tudnák megválaszolni. Az biztos, hogy a videofelvételen látható esemény és a maradványok alapján elképzelhető lezuhanás igencsak hasonló. A számunkra mindenképpen érdekes a történet, hiszen megadja azt a többletet, amit az ember elvár egy roncsmerüléstől. A konklúzióm is az, hogy nyugodtan kérdezősködjünk és olvassunk utána a víz alatt látottaknak, mert új élményeket adhat, ha csak a felszínen "fejezzük be" a merülést.

Végül kutakodásom néhány további részletével egészítem még ki ezt az írást- ha már annyit emlegettem a J-21-est, ismerjük meg alaposabban. Természetesen most is a Wikipediához fordultam elsőként, és kiderült, a hatvanas években szolgálatba állított, jugoszláv tervezésű együléses könnyű harci gép 10,88 méter hosszú és 10,56 méter fesztávolságú volt, maximális sebessége 840 km/óra lehetett, tehát nem volt szuperszonikus (hangsebesség feletti repülésre képes) repülőgép. A délszláv háború idején több is megsemmisült e típusból, és ezek egyikét merülhetik azok, akik Rogoznica környékére vetődnek.

GR

Kapcsolódó írásaink:


Hozzászólást csak regisztrált felhasználótól fogadunk el. Regisztrálás/belépés.


 3. Zook 2010 aug 08. 08:47  
oje. szepen utana jartal. amikor fotozok, tok jo resze a bulinak, hogy hatarozokbol kikeresem az adott fajt, majd utana meg kicsit wikizem. tanulsagos es kellemes elfoglaltsag, no meg igy az archivum tobbe-kevesbbe fajonkent is kekeresheto. ahogy a 'd'-betus ismretterjeszto csatorna egykori szlogenje mondta: got to know!

koszi che
 2. horvathv 2010 aug 08. 08:40  
Jó volt a cikk !
Kép még egy nagyobb darabról :

 1. Thomasbuvar 2010 aug 08. 05:56  
Ügyes vagy Elche! Gratulálok a kutató munkádhoz!

Merülőhelyek

Tobia Island (Sandy Island)

Egypt, Red Sea

1/1 db alapján:érdekes(átlag: 4) átlagos nehézségű
max: 35m, látótáv: 10-25m , driftes

napihajós megközelítészátony merülés scenic, nézelődős merüléshomokos élőhely korallos, trópusi élővilág tengeri füves élőhelynagy rája teknős legalább 1.5m-es hal

Búvárbazár

5mm-es neoprém ruha

Ár: 25.000 Ft.


Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.
A fórumban leírtakért a divecenter.hu felelősséget nem vállal, az kizárólag a hozzászóló magánvéleménye.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés