»» ««

A Fekete-tenger rejtette Hitler elveszett flottáját

Külföld

Török kutatók a Fekete-tenger mélyén bukkantak rá a Hitler elveszett flottájának nevezett három tengeralattjáróra.

Tengeralattjáró támadása vízibombávalA tengeralattjárók egy különleges küldetés keretében közel 4000 kilométer utaztak Németországból, hogy a második világháborúban a Fekete-tengeren szovjet hajózási útvonalakat támadjanak meg. Most, közel 60 évvel később a kutatók Törökország partjaihoz közel bukkantak az elveszett flottilla maradványaira.

A hajókat a Selçuk Kolay török hajómérnök vezette kutatócsoport fedezte fel, az eredményeket a héten egy Plymouthban megrendezésre kerülő konferencián ismertetik majd. Kolay a hajók helyét a német levéltárakban végzett kutatások, a túlélőkkel készített interjúk és a tengerfenék hangradaros vizsgálata alapján azonosította. A hely meghatározásában a 85 éves Rudolf Arendt is segített, aki az U-23-as egykori parancsnokaként részletes térképet rajzolt arról a helyről, ahol a hajót elsüllyesztették.

A kutatók azóta sikeres merüléseket is végeztek az U-20-as roncsánál, amely a parttól közel 4 kilométerre, 25 méter mélyen található. Közel kétszeres mélységben megkerült az U-23-as is, amely Agva városától négy kilométerre van a víz alatt, ám a rossz időjárás miatt ott tavaszig elhalasztották a további merüléseket. A harmadik hajó, az U-19-es már kemény dió lesz: bár az Zogiuldak városához viszonylag közel található, a kutatást nehezíti, hogy nagyjából 300 méter mélyen lehet.

Kolay szerint ez a háború egyik legkevésbé ismert, ám egyben legérdekesebb története is. A hajók a háború kitörésekor még az északi-tengeri hajózási útvonalat támadták. Az U-23 például a Shetland szigeteknél közvetlen a háború kirobbanásakor süllyesztett el egy brit hajót. Később Otto Krestchmer, azaz Csendes Otto, az egyik leghíresebb tengeri farkas parancsnoksága alá került.

1941-ben a Szovjetunió elleni támadáskor a hajók áthelyezéséről döntöttek, és mivel a Boszporuszt a török semlegesség miatt nem használhatták, más megoldást kerestek a szállításra. A hajókat Kielbe vezényelték, majd Drezdába hajózták. Ott részben szétszerelték és a Dunához szállították azokat, ahol kompokon vitték az alkatrészeket és a hajótesteket a Fekete-tengerig. Az összeszerelésre Constanta hadikikötőjében került sor. A hat hajó közel két évig szolgált a tengeren, és több tucat ellenséges hajót süllyesztettek el, bár őket is komoly veszteségek érték: közülük három a tenger mélyére süllyedt.

1944 augusztusában, amikor Románia kiugrott a háborúból, és a szovjetek mellé állva hadat üzent a németeknek, a három megmaradt hajó magára maradt. Támaszpont és hazahajózási lehetőségek nélkül a kapitányok azt az utasítást kapták, hogy süllyesszék el hajóikat, majd próbáljanak valahogy visszajutni Németországba. A legénységnek azonban az utóbbi nem sikerült: a törökök elfogták majd internálták őket. A kutatók reményei szerint a hajók teljesen érintetlenek lehetnek, ezért igazán egyedülálló bepillantást biztosíthatnak a második világháború ezen ismeretlen fejezetébe.

[ Múlt-kor ]
Kapcsolódó írásaink:
Minden információt -ról.

Hozzászólást csak regisztrált felhasználótól fogadunk el. Regisztrálás/belépés.

Merülőhelyek

Yongala Wreck

Australia

3/3 db alapján:kimagaslóan érdekes(átlag: 5) nehéz körülmények
max: 27m, látótáv: 10-25m , áramlás

napihajós megközelítésroncs merüléskorallos, trópusi élővilág nyílt vízi fajok mesterséges élőhelynagy rája teknős legalább 1.5m-es hal jelentős halraj nyílt vízben mantarája

Búvárbazár

5mm-es neoprém ruha

Ár: 25.000 Ft.


Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés