»» ««

Óriáshajókat süllyesztenének

Külföld

Az ausztrál HMAS Adelaide-projektet sikerült megtorpedózni, az USA-ban viszont újabb nagy hajóból lehet roncs.

A HMAS Adelaide nevű fregatt igazán imponzáns roncsnak ígérekezett. A 138 méter (453 láb) hosszú hajót 1978-ban bocsátották vízre, 2008-as leszereléséig számos helyen fordult meg. Így többek között olyan nemzetközi kötelékekben tevékenykedtek, ami például az iraki háborúban vagy Afganisztán megtámadásakor állt helyt. Indonéziai zavargások alkalmával is bevetették, vagy említhető egy 1997-es eset, amikot a Vendee Globe földkörüli vitorlásverseny két bajba jutott versenyzőjét mentette ki.

A méretes hajónak bőven jutott a fegyverekből is, de békés célt szántak neki, amikor mesterséges zátonyt akartak belőle csinálni. A változatos felépítmény miatt valószínűleg Ausztrália egyik legérdekesebb roncsa lehet, ha a víz alá kerül. Igen hosszú ideig tartott a tisztítás is, hiszen minden olyan anyagot el kell távolítani, ami mérgező lehet a tengeri környezet számára, és ki kellett választani az ideális helyet is a süllyesztésre. Új-Dél-Wales állam legnagyobb búvárlátványossága lehetett volna a Sydney-től kis távolságra nyugvó roncs, ám a március 27-i süllyesztés tervét az ellenzők "fúrták meg", azt a bíróság döntéséig el kellett halasztani. Elsősorban azért tiltakoznak, mert egyrészt szerintük nem távolítottak el tökéletesen minden veszélyes anyagot, másrészt pedig attól félnek, a hatalmas hajótest úgy változtatja meg a tengeri áramlatokat, hogy az a homokos partot teszi majd tönkre. A hajó ugyan 32 méteres mélységben nyugodna, ám ez a pont nincs két kilométernyire a parttól, ezért aggódnak a helyiek. A HMAS Adelaide további sorsa a viták miatt így továbbra is kérdéses.

Az Egyesült Államokban újabb hatalmas hajót küldenének a víz mélyére, a búvárok számára. Az előzményekről tudni kell, hogy az ország északkeleti részén található Delaware állam komoly mesterséges zátony programot indított évekkel ezelőtt. Mivel ezen a területen az aljat kevés érdekességet kínáló homok vagy iszap, a roncsok ugrásszerűen növelik környék vonzerejét a búvárok szemében, de a horgászok is értékelik a nagyobb halbőséget. Eddig is lelkesen küldtek a víz mélyére betonból készült alakzatok mellett több tucat katonai járművet, kisebb hajókat, sőt, New York adományának jóvoltából sok metrókocsit is.

A következő hajó viszont igazi "nagy falat" lesz: a USS Arthur W Radford nevű romboló 172méter (563 láb) hosszú. Ez a méret azt jelenti, hogy a keleti part legnagyobb roncsa lesz majd, mert hosszabb, mint a floridai USS Vandenberg, és a Mexikói-öbölben nyugvó USS Oriskany-t nem számítják az atlanti-parti roncsok közé. Az új roncsot nyár végén süllyeszthetik el legkorábban. Szokás szerint most is dollármilliókba kerül a projekt kivitelezése, mert a kiszuperált hadihajó megtisztítása nem egyszerű dolog, ám nem szabad felületesnek lenni ezúttal sem. Mérete és különleges felépítménye miatt 40 méteres mélységbe kell majd süllyeszteni a hajót, aminek magasságát még így is csökkenteni kellett, hogy ne képezzen akadályt zátonyként a hajóforgalom számára. Minden bizonnyal ez is azok közé a roncsok közé fog majd tartozni, aminek felfedezéséhez egy merülés nagyon kevés lesz.

[ pressofatlanticcity.com , inner-west-courier.whereilive.com.au ]
Kapcsolódó írásaink:


Merülőhelyek

Abu Nuhas, Chrisoula K Wreck (Marcus)

Egypt, Red Sea

4/6 db alapján:érdekes(átlag: 4) átlagos nehézségű
max: 27m, látótáv: 10-25m

napihajós megközelítésfal merülés roncs merüléskorallos, trópusi élővilág mesterséges élőhelylegalább 1.5m-es hal

Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés