Óriáshajókat süllyesztenének
KülföldAz ausztrál HMAS Adelaide-projektet sikerült megtorpedózni, az USA-ban viszont újabb nagy hajóból lehet roncs.
A méretes hajónak bőven jutott a fegyverekből is, de békés célt szántak neki, amikor mesterséges zátonyt akartak belőle csinálni. A változatos felépítmény miatt valószínűleg Ausztrália egyik legérdekesebb roncsa lehet, ha a víz alá kerül. Igen hosszú ideig tartott a tisztítás is, hiszen minden olyan anyagot el kell távolítani, ami mérgező lehet a tengeri környezet számára, és ki kellett választani az ideális helyet is a süllyesztésre. Új-Dél-Wales állam legnagyobb búvárlátványossága lehetett volna a Sydney-től kis távolságra nyugvó roncs, ám a március 27-i süllyesztés tervét az ellenzők "fúrták meg", azt a bíróság döntéséig el kellett halasztani. Elsősorban azért tiltakoznak, mert egyrészt szerintük nem távolítottak el tökéletesen minden veszélyes anyagot, másrészt pedig attól félnek, a hatalmas hajótest úgy változtatja meg a tengeri áramlatokat, hogy az a homokos partot teszi majd tönkre. A hajó ugyan 32 méteres mélységben nyugodna, ám ez a pont nincs két kilométernyire a parttól, ezért aggódnak a helyiek. A HMAS Adelaide további sorsa a viták miatt így továbbra is kérdéses.
Az Egyesült Államokban újabb hatalmas hajót küldenének a víz mélyére, a búvárok számára. Az előzményekről tudni kell, hogy az ország északkeleti részén található Delaware állam komoly mesterséges zátony programot indított évekkel ezelőtt. Mivel ezen a területen az aljat kevés érdekességet kínáló homok vagy iszap, a roncsok ugrásszerűen növelik környék vonzerejét a búvárok szemében, de a horgászok is értékelik a nagyobb halbőséget. Eddig is lelkesen küldtek a víz mélyére betonból készült alakzatok mellett több tucat katonai járművet, kisebb hajókat, sőt, New York adományának jóvoltából sok metrókocsit is.
A következő hajó viszont igazi "nagy falat" lesz: a USS Arthur W Radford nevű romboló 172méter (563 láb) hosszú. Ez a méret azt jelenti, hogy a keleti part legnagyobb roncsa lesz majd, mert hosszabb, mint a floridai USS Vandenberg, és a Mexikói-öbölben nyugvó USS Oriskany-t nem számítják az atlanti-parti roncsok közé. Az új roncsot nyár végén süllyeszthetik el legkorábban. Szokás szerint most is dollármilliókba kerül a projekt kivitelezése, mert a kiszuperált hadihajó megtisztítása nem egyszerű dolog, ám nem szabad felületesnek lenni ezúttal sem. Mérete és különleges felépítménye miatt 40 méteres mélységbe kell majd süllyeszteni a hajót, aminek magasságát még így is csökkenteni kellett, hogy ne képezzen akadályt zátonyként a hajóforgalom számára. Minden bizonnyal ez is azok közé a roncsok közé fog majd tartozni, aminek felfedezéséhez egy merülés nagyon kevés lesz.
[ pressofatlanticcity.com , inner-west-courier.whereilive.com.au ]