»» ««

Gumizátony: egy füstbement terv

Környezetvédelem
2006. október 1.

30 évvel ezelőtt Floridában kiszuperált gumikból akartak mesterséges zátonyt létrehozni, ám az ötlet nem vált be, sőt, az okozott károk miatt neki kell látni a kiemelésnek.

Ahogy a mondás tartja, "a pokolba vezető út is jószándékkal van kikövezve". Ez igaz arra a tervre is, aminek keretén belül Fort Lauderdale közelében 2 millió gumiabroncsot süllyesztettek a víz fenekére, 36 hektáron. Azt hitték, a gumik pontosan alkalmasak lesznek majd arra, hogy ott élőhelyet találjanak maguknak a halak, ám ez nem így történt, mondta el William Nuckols, aki a terület megtisztításáért felelős szövetségi csoport projektkoordinátora. Sőt, éppen ellenkezőleg, a rengeteg gumi rombolja a korallokat.

A környezetvédők szerint erős hullámzás esetén az elszabaduló gumik nekiütődnek a koralloknak, néhányszor már a partra is kisodródtak, ami a mozgást bizonyítja. Az amerikai haditengerészet, Broward megye szervei és már csoportok három év alatt tervezik felszámolni a "gumimezőt", most a részletek kidolgozása folyik.

Pedig az ilyen jellegű mesterséges zátonyok között az egész USA-ban legnagyobbnak számító gumihalmot a legjobb szándék hívta életre. Még 1972-ben a Broward Artificial Reef (BARINC, Broward Mesterséges Zátony) nevű nonprofit szervezett vetette fel az ötletet, ami egyrészt új élőhely lett volna, másrészt a használt gumik problémáját is megoldotta volna egy csapásra. A hadsereg is közreműködött a terv kivitelezésében, és hasonló zátonyok létesültek máshol is az országban. A megye is támogatta anyagilag a tervet, aminek eredménye egy új zátony -amit Osborne zátonynak neveztek el- lett volna.

Ám minden máshogy alakult. A gumikat egymáshoz rögzítő fém kapcsok korróziója miatt sok gumi elszabadult, és ezek lassacskán egyre nagyobb területen szórodtak szét az óceán fenekén. Ellentétben a mesterséges zátonnyá váló hajókkal, a gumik folyamatosan mozognak, az élővilág képtelen megtelepedni rajtuk. Halászok szerint ráadásul túl sekélyen is vannak ehhez.

A BARINC egyik alapítója, Ray MacAllister, aki jelenleg egyetemi tanár, elismeri, hogy hibát követtek el. A környezetvédők szerint ráadásul nem csak a korallok fizikai rombolásáért felelősek a gumik, méreg is kioldódik belőlük, ám más szakértők szerint ez jóval kevésbé súlyos probléma.

A kiemelés során először a már elszabadult, nem rögzített gumikat emelik ki, ezek okozhatnak elsősorban károkat. A 2008-ban kezdődő három éves munkát Boward megye koordinálja majd. A költségek akár 5 millió dollárra is rúghatnak majd William Nuckols szerint. A munkába a Navy is beszáll, búvárai segédkeznek majd a 65-75 láb (20-23 méter) mélységben fekvő gumik felszínre hozásában. Így a drágán dolgozó ipari búvárok helyett a mindezt gyakorlásként végző katonai búvárok vesznek majd részt a munkában, hogy csökkentsék a költségeket.

A kiemelt gumik további sorsa bizonytalan, hiszen amelyeken valamilyen élőlény mégis megtelepedett, már nem újrahasznosítható. Mindenesetre a többség üdvözli a zátony felszámolását. Korábban már volt próbálkozás erre önkéntes búvárok bevonásával, ám 1600 gumi kiemelése után feladták a dolgot. Abban bíznak, hogy ez az új projekt majd véglegesen helyreállítja az eredeti állapotot.

[ MiamiHerald ]
Kapcsolódó írásaink:


Hozzászólást csak regisztrált felhasználótól fogadunk el. Regisztrálás/belépés.

Merülőhelyek

The Island

Egypt, Red Sea

4/6 db alapján:érdekes(átlag: 4) átlagos nehézségű
max: 19m, látótáv: 10-25m , áramlás

parti merülészátony merülés scenic, nézelődős merüléskorallos, trópusi élővilág sziklás, hasadékos élőhelyjelentős halraj nyílt vízben nagy rája

Búvárbazár

Seemannsub szárazruha zokni L/XL

Ár: 3.495 Ft.

Látogasd meg angol nyelvű oldalunkat, lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.


Powered by babelrabbit engine © 2004-2019 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
impresszum / contact / Médiaajánlat / Adatkezelés