Újabb második világháborús roncsok
EgyébKorukat megelőzően fejlett japán tengeralattjárókat fedeztek fel Hawaii partjainál.
A NOAA egyik szakértője, Dr. Hans Van Tilburg a lelet jelentőségét méltatta, hiszen a roncsok 60 éve nyugszanak érintetlenül, így kiváló betekintési lehetőséget nyújtanak a korszak műszaki szempontból élenjáró hajóinak megismerésére. Már 1992 óta folyik a kutatás a Pisces IV és Pisces V tengeralattjárókkal, és 2005-ben találták meg a három repülőgépet szállítani képest I-401-et, aminek a testvérhajója, az I-400 még nem került elő. Az I-14 és az I-201 pedig ez év februárjában lett meg, de a hivatalos bejelentést csak most tették meg. A felfedezés annak volt köszönhető, hogy találtak egy 16mm-es filmfelvételt az I-14 elsüllyesztéséről 1946-ból, és így sikerült meghatározni a kutatási területet. Végül majdnem 1000 méteres mélységben találták meg a hajót, aminek először a speciális, repülőgépindításra szolgáló katapultja tűnt fel, majd a toronyra festett számok azonosították egyértelműen a roncsot.
A katapulttal indítható repülőket a víz alatt lehajtott szárnyakkal vihette a tengeralattjáró, és a bombázó 1800 fontos bombát dobhatott volna a célpontra, ám végül egyetlen ilyen bevetést sem hajtottak végre. A bőven több, mint 100 méter hosszú I-400 "Sen-Toku" osztályú hajók a nukleáris tengeralattjárók megjelenéséig a legnagyobb tengeralattjárók voltak. Hatalmas hatótávolságának köszönhetően másfélszer körbehajózhatta volna a Földet megállás nélkül, és ezt a teljesítményt ma sem tudják produkálni a dízel-elektromos tengeralattjárók. A háború végén szerezték meg a hajókat az amerikaiak és betekintést nyerhettek a technológiába. Ám a háborút lezáró szerződések értelmében a szovjetek is szerették volna megvizsgálni azokat, és ezt elkerülendő került sor a süllyesztésre Hawaiinál. A kutatásról szóló filmet a Hunt for Samurai Subs címen sugározza a tévécsatorna.
További információkat lehet találni a témáról a HURL (Hawai´i Undersea Research Laboratory) honlapján is.
[ UnderwaterTimes ]