Merülés a második világháborús repülőgép-temetőben
KülföldA Marshall-szigeteken található Kwajalein Atoll homokján elhagyott repülőgépek hevernek.
A fehér homokban tökéletesen függőlegesen ül egy II. világháborús repülőgép, amelynek szárnyfesztávolsága 67 láb. Kicsinek tűnt ehhez a járőrbombázóhoz (PBJ-1) képest, amely a B-25 Mitchell haditengerészeti megnevezése volt. A masszív amerikai repülőgép mellett elnézve több kisebb gépet látunk. Sok Douglas SBD Dauntless - amelyeket zuhanóbombázóként és felderítőgépként használtak - volt szétszórva a területen. Úgy tűnik, hogy bármilyen irányban úszunk is, mindig találkozunk velük.
Több olyan jó állapotban van, hogy úgy érezhetjük, bármelyik pillanatban felszállhatnak, és visszatérhetnek az égbe. Mások úgy néznek ki, mintha fejjel lefelé vagy orral lefelé dobták volna őket, megint mások szárnyakkal és levált hajtóművekkel, szétszóródva.
Míg sok háborús repülőgép és pilóta az óceán fenekén lelte halálát, ezek közül a repülőgépek közül egyik sem zuhant le; itt nem vesztek életeket. Ezeket a repülőgépeket a második világháború végén ártalmatlanították - mintegy 150 tökéletesen jó állapotban lévő amerikai harci repülőgépet uszályokra rakodtak, és a Marshall-szigeteken lévő Kwajalein Atoll lagúnájába löktek. A Marshall-szigeteket a japánok szállták meg, mielőtt a szövetségesek elfoglalták és felszabadították volna őket az 1943-1944-es Flintlock hadművelet során. 1945-ben, amikor a háború véget ért, és a repülőgép-technológia már nagyrészt elavult, a gépekre már nem volt szükség. Az Egyesült Államokba visszatérő hajókon korlátozott volt a hely, és a hazatérő katonáknak adtak elsőbbséget, nem pedig a repülőgépeknek.
Egy olyan korban, amikor az óceánba dobott dolgok környezeti hatásait még kevésbé értették és nem vették figyelembe, ezeknek a repülőgépeknek az ártalmatlanítása nem volt elszigetelt eset. A Csendes-óceán körül számos olyan lerakóhely található, ahol a második világháború után már nem volt szükség a repülőgépekre, a legismertebb a Million Dollar Point nevű Vanuatun. Itt több millió dollár értékű építőipari berendezéseket, többek között darukat, buldózereket, teherautókat és építőanyagokat dobtak ki a háború után közvetlenül a parton.
Ma már jobban tudjuk, de a Kwajalein Atoll lagúnájában hátrahagyott repülőgép-temető lényegében egy víz alatti múzeummá vált a második világháborús amerikai repülőgépekből, köztük Douglas SBD Dauntless, PBJ-1 bombázók, Wildcats, Avengerek, egy Corsair, Helldiver és egy C-46-os. A ritkán látogatott repülőgépek felett úszva elgondolkodom azon, hogy valószínűleg ezek a gépek sikeresen harcoltak a második világháborúban, és pilótáikat visszahozták a szárazföldre. Korallok díszítik az alumíniumot, és színes zátonyhalak úszkálnak a pilótafülkékben és a törzsek körül, ami sokkal békésebb látványt nyújt, mint a több mint 75 évvel ezelőtti csaták.
[ Scubadiving ]