Megeszi a roncsot az olajbaktérium
KülföldA Deepwater Horizon katasztrófája miatt pusztul el egy náci tengeralattjáró.
2010-ben az Amerika partjaihoz közel lévő Deepwater Horizon olajfúró tornyon robbanás történt, tűz ütött ki, és a katasztrófa eredményeképpen rengeteg olaj ömlött a tengerbe. Ennek végzetes következményei voltak az élővilágra nézvést, de volt egy senki által nem látott következménye is: az olajon tenyésző baktériumok szabályosan elemésztenek egy ott elsüllyedt, történelmi műemléknek számító német U-bootot.
A tengeralattjáró 1942-ben süllyedt el, miután ádáz csatát vívott az amerikaiakkal. Egészen a legutóbbi évekig nyugalomban pihent a több mint egy kilométeres mélységben. A most készített képeken azonban az látszik, hogy nagy lyukak tátonganak a testén. A feltételezések szerint a lyukakat baktériumok emésztőmechanizmusai vájták bele.
A Dél-mississippi Egyetem károsodást felfedező kutatói szerint a korrózió egyértelműen a Deepwater Horizon-katasztrófa után gyorsult fel, és e jelenség nagyon szokatlan. A tenger mélyére süllyedő hajóroncsok korróziója általában az első években a leggyorsabb, később lelassul. Azonban a roncsról korábban és a katasztrófa után készített fotók elemzéséből egyértelmű, hogy az utána következő négy évben ötször gyorsabban pusztult, mint előtte.
Groteszk módon az U-166 jelű tengeralattjárót csak 2001-ben fedezték föl, miközben a (Deepwater Horizon olajfúró tornyot is üzemeltető) BP és más olajvállalatok kiaknázható kőolajkészleteket kerestek a tengerfenéken. A kutatást vezető Leila Hamdan és munkatársai fém tárcsákat helyeztek a tengerfenékre, hogy vizsgálják az olajszennyezés hatását a korróziós folyamatokra. 16 héttel később az olajfúró torony közelében elhelyezett tárcsákat ragadós baktériumfilm borította, és sok anyagot veszítettek a korrózió folytán. Háromszor annyit, mint a 80 kilométerrel távolabb elhelyezett tárcsák.
A baktériumfilm genetikai elemzése feltárta, hogy rengeteg mikróbacsoport megtalálható benne, közöttük olyanok is, amelyek nyers olajjal táplálkoznak. A kutatócsoport azt gyanítja, hogy ezen a baktériumok salakanyagai korrodálják a fémet. Arra nincsenek közvetlen bizonyítékok, hogy az U-166-ot is ezek az olajfaló baktériumok pusztítják el, de a lehetőség igen kézenfekvőnek tűnik.
A tengeralattjáróról készített víz alatti fotók korábban már segítettek tisztázni egy régi háborús rejtélyt. Az U-166 azután süllyedt el, hogy sikeresen megtorpedózta az amerikai Robert E. Lee személyszállító hajót. Ezután a Herbert Claudius kapitány által irányított hadihajó kilőtte. Már Claudius állítása szerint. Az amerikai haditengerészet ugyanis nem hitt neki, és alkalmatlanság miatt leváltották, és szégyenszemre visszaküldték az akadémiára továbbképzésre.
A fotók azonban igazolták Claudius állításait, így a haditengerészet 2014-ben - már a halála után - hivatalosan is bocsánatot kért tőle, és posztumusz kitüntetést kapott.
[ Index ]