A Lusitania titkának nyomában
KülföldA cél az, hogy megfejtsék a hajó elsüllyedésének és rakományának titkát.
A jelenleg kb. 180 méter mélyen a tengerszint alatt rejtőzködő utasszállító hajót 11 évnyi szolgálat után az I. világháború idején, 1915. május 7-én süllyesztette el egy német tengeralattjáró torpedója alig húsz km-re Írország dél-nyugati partjaitól. Az akkoriban igen elterjedt összeesküvés-elmélet szerint az 1198 civil áldozatot követelő katasztrófát valójában Winston Churchill, a brit admiralitás akkori első lordja szervezte meg, hogy ürügyet szolgáltasson az USA-nak a háborúba való belépésre, ami azonban további két évig nem történt meg, Wilson elnök csupán "nemtetszését" fejezte ki Németország felé.
"Minden idők legfontosabb" hajóroncsának másik nagy rejtélye a második robbanás, ennek titkát Gregg Bemis tulajdonos reményei szerint a 2008 nyarán esedékes merülésekkel oldhatják meg. A túlélők beszámolója szerint ugyanis a torpedó becsapódását egy második robbanás kísérte, melynek a Santa Fe-i üzletember és politikus szerint az lehetett az oka, hogy a hajó titokban nagyerejű robbanószereket is szállított a rakományjegyzékén feltüntetett vegyszereken és lőszereken kívül. Ha ez beigazolódna, egészen más színben tűntetné fel a Lusitaniát és magát a katasztrófát is.
Bemis 1982 óta a Lusitania kizárólagos tulajdonosa, a ’80-as években számos búvárakciót szponzorált, majd később vezetett is személyesen az addig 50 éven keresztül csak felületesen vizsgált roncshoz. Először 2003-ban nyújtotta be kérelmét az ír hatóságokhoz a hajó törvényszéki vizsgálatára, ám azt a bíróság 2005-ig elutasította, azzal érvelve, hogy a Lusitania régészeti lelet és mint ilyen, valójában az állam illetékességi körébe tartozik.
Ez év májusában azonban a legfelsőbb bíróság is megerősítette azt az előzetes döntést, amely zöld utat nyitott Bemis búvárcsapatának, így a ma 80 éves kalandor már tervezheti is a bevetést. A csapat bő egy hétig fog dolgozni, egy speciális kamra segítségével végig nyomás alatt maradva. A legfejlettebb technika (mini tengeralattjárók, szállítóeszközök, kamerák, lámpák) felhasználásával egy, a hajó oldalán vágott lyukon keresztül hatolnak majd a roncs belsejébe, ahol a lehető legalaposabban feltérképezik a maradványokat.
[ ANNO Online ]