»» ««

Egy holland tengeralattjáró roncsa

Külföld

Ausztrál technikai búvárok fedezték fel a második világháború idején elsüllyedt hajó maradványait.

1941 decemberében a K XVI tengeralattjáró a holland haditengerészet kötelékében szolgált Louis J. Jarman parancsnoksága alatt. Borneótól száz kilométerre északra próbált a japánok inváziójával szembeszállni, ennek során elsüllyesztette a Sagiri rombolót. Később is követte a konvojt, majd eltávolodott attól, mert mélységi bombákkal támadták. December 25. reggelén a K XVI a felszínre emelkedett, ám a hollandok balszerencséjére a hajót észrevette a japán I-66 tengeralattjáró, ami egyetlen sikeres topredótalálattal elsüllyesztette. A legénység mind a 36 tagja életét vesztette és a hajó pontos helyzete azóta sem volt ismert.

Kereken hét évtizedet kell ugrani az időben hogy újabb fejezetet írhassunk a balsorsú tengeralattjáró történetéhez. 2011 októberében Sydney városából érkező technikai búvárok indulnak az MV Express fedélzetén roncstúrára a borneói Kuchingból. A kapitány, Vidar Skoglie az utóbbi húsz évét a térségben nyugvó roncsok felkutatásának szentelte, és izgatottan hallja, hogy a K XVI feltételezett nyughelyének térségben terveznek merüléseket. Az újralégzős búvároknak felajánlja, hogy nézzenek szét egy bizonyos ponton- lehet, hogy csak nagy szikladarabokat találnak, de ugyanúgy esély van egy nagy felfedezésre is.

A búvárokat nem kell győzködni. A megjelölt ponton semmit nem találnak, ám 100 méterrel odébb a műszer egy nagyobb alakzat képét rajzolja ki a tengerfenéken. Vidal merül először, kötelet rögzít, ezek után az ausztrál búvárok urganak a vízbe, akik 30-40 méteres mélységben rá is bukkannak a tengeralattjáró roncsára. A látótávolság kitűnő volt, a hajó teste pedig jórészt ép, bár majdnem két darabra volt szakadva. Egy nagyobb sérülést találtak a hajótesten. Egyedül a parancsnoki torony tetején levő ajtó volt nyitva, erről Vidal leszerelt egy alkatrészt hogy megkönnyítse az azonosítást. Természetesen a roncson sok beszakad hálót is láttak a búvárok.

Miután hazatértek, az ausztrál búvárok egyéke kapcsolatba lépett a holland szakértőkkel, akik tájékoztatást adhatnak a második világháborús tengeralattjárókról. A beszámolók és a képek egyértelművé teszik a haditengerészet számára, hogy a K XVI roncsát találták meg a víz mélyén, tehát a hozzátartozók ilyen hosszú idő után véglegeset tudhatnak szeretteik sorsáról. A hajó maradványainak nyughelyét viszont nem hozzák nyilvánosságra egyelőre.

[ DIVE ]
Kapcsolódó írásaink:


Merülőhelyek

St. Johns, Dangerous Reef

Egypt, Red Sea

2/3 db alapján:érdekes(átlag: 3.7) átlagos nehézségű
max: 16m, látótáv: 25m felett , áramlás , driftes

szafaris megközelítészátony merüléskorallos, trópusi élőviláglegalább 1.5m-es hal

Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés