Bálnakampány: ez már háború
KörnyezetvédelemAz Antarktisz térségében bálnára vadászó japán hajók és a kalózhajónak minősített Sea Shepherd zászlóshajó összecsapása elkerülhetetlennek látszik.
Azért ez a időszak sem szűkölködött eseményben: "Az indulást megelőző napokban különböző speciális tréningeket tartottak, melyek egy része munkakörhöz kapcsolódó vagy általános volt. Az egyik általános tréningen 1 részes (3 ujjas!) száraz búvárruhában kellett a vízbe ugrani, majd be- és kimászni a Zodiac csónakba, végül a kötéllétrán fel a hajóra. A kötéllétráig nem volt problémám, vidáman teltek a percek az egyméretes (óriás!) búvárruhákban, majdan a vízből kiemelkedve néhány lépcsőfok után rádöbbentem, miután nem tudom használni a kezemet a - számomra legalábbis - végtelenített karú búvárruhában, soha életemben nem jutok vissza a hajóra önerőből. Nagy nevetés közepette, egyik társam segítségével értem fedélzetre, mint az első megmentett bálna."
A hajó január 4-én indult el az Antarktisz felé. A napok most még nyugodtan telnek: "A hajónkon 3 fő állandóan pásztázza a horizontot, tengeri emlősök felbukkanására várva. A nyílt vízen történő várakozásunk alatt egy játékos fóka majdnem mindennap délelőtt meglátogatott bennünket (kb. 5 méterre a hajótól). Rajta kívül láttuk néhány hosszúszárnyú bálna mozgását a kilövellt páraoszlopok követésével (legközelebb hozzánk kb. 100 méterre voltak). A csúcspont egy csukabálna felbukkanása (közvetlenül a hajó mellett) volt." Viszont Veronika elkeseredetten teszi hozzá, sokkal kevesebb tengeri emlőst láttak, mint arra számítottak, tehát bizony szó sincs arról a túlzott elszaporodásról, amit a japánok emlegetnek.
Ezeknek a napoknak fontos eseménye volt, hogy december 29-én az az ország (Belize), ahol a Farley Mowat regisztrálva volt, egyoldalúan felmondta azt. A sajtóban is olvashattuk, amit Veronika is állít: "a japán bálnavadászati szektor illetékesei a Sea Shepherd kalózhajójáról kommunikálnak a médiában." Ennek lehetséges következményeivel nincsenek tisztában az önkéntesek, a nemzetközi média viszont arról ír, hogy a regisztrálatlan hajó bármikor feltartóztatható, legénységét pedig őrizetbe vehetik.
A tapasztalt tengerész, Paul Watson kapitány nyilván többet tud arról, mivel jár ez. Mindesetre a legénység elszántsága Veronika szenvedélyes szavaiból is kiolvasható: "De a Sea Shepherd ebben a vadászati szezonban sem azért érkezik a térségbe, hogy eljuttassa a nemzetközi média számára a megrázó felvételeket a hatalmas bálnafeldolgozó-hajókon kivérző, védtelen bálnákról! A Sea Shepherd 2 hajója kizárólag a bálnak meggyilkolásának megakadályozásáért érkezik erre a testet és lelket próbáló utazásra az Antarktisz térségébe! Reményeink szerint hajóink képesek lesznek a hatékony védelemre és a közelünkben nem gyilkolhatnak meg egyetlen egyedet sem ezekből az intelligens és csodálatra méltó lények közül!"
Erre utal az is, hogy a két hajó új, néhányak által túlzottan agresszívnek és veszélyesnek nyilvánított módon akarja a bálnavadász hajók munkáját akadályozni: azokhoz közel kerülve akarnak olyan sérülést okozni, hogy a hajó kénytelen legyen visszatérni a kikötőbe. A Greenpeace a korábbihoz hasonlóan, kis csónakjaival akar a bálnák előtt manőverezni, hogy a hajók ne vehessék őket célba. Ám az ő hajóik minden eddiginél későbbi időpontban indulnak a térségbe, így érthető Veronika állítása: "A bálnák nem tudják, hogy (kétségbeejtően minden túlzás nélkül!) az egyetlen esélyük az életben maradásra a Sea Shepherd 2 hajójának érkezése, - önkéntesekkel a fedélzetén - hogy mindezt megakadályozza! A rendkívül puritán körülmények, a hajó működésének és a kampány sikerének érdekében betartandó szigorú szabályok, továbbá az Antarktisz térségének extrém időjárási viszonyai minden szempontból testet és lelket próbáló utazást jelentenek számunkra. A bálnavadászat ellen érzett engesztelhetetlen haragunk most igazan jogos."