»» ««

Egy roncs fel, egy roncs le

Külföld

San Diego közelében kiemelnek egy lezuhant repülőt és elsüllyesztenek egy tengeralattjárót.

Érdekes dolog, hogy ha ugyanazon körzetben egyszerre terveznek mesterséges zátonyt, miközben egy történelmi jelentőséggel bíró roncsot a felszínre hoznak. Az utóbbi egy nagyjából 25 méteres mélységben nyugvó második világháborús zuhanóbombázóé, amit az aljzatba ágyazódva fedeztek fel a búvárok. Az SB2C Helldiver típusú gépet 1945 májusában zuhant le egy gyakorlórepülés során, és a nemzeti tengerészeti repülési múzeum szeretné majd kiállítani. Nem sok maradt meg ugyanis a géptípusból, amiből annak idején több, mint ötezer darabot gyártottak. A tesztrepülések során nehezen kezelhetőnek bizonyult gépre nagy szükség volt, így bevetették őket, ám sok katasztrófát okoztak a hibái. A háború végéig a gyártó közel százezer módosítást eszközölt rajta, hogy kicsivel biztonságosabbá tegye. A múzeum szakemberei egyébként már több száz gépet fedeztek fel, de csak azokat emelik ki, ahol senki nem vesztette életét- ez a Helldiver is ezért kerülhet majd a kiállított repülők közé.

Azért a San Diego közelében merülő búvárok nem fognak izgalmas roncs nélkül maradni. A Ships to Reefs nevű szervezet újabb és újabb hajókat szeretne a víz alá juttatni, és ezúttal egy múzeumi példányt szemeltek ki. A B-39 Foxtrot jelű, a hidegháború idején gyártott szovjet tengeralattjáró 2004 óta tekinthető meg a felszínen, de a múzeum vezetősége nyitott arra, hogy a hajó még egy utolsó alkalommal a víz alá merülve fejezze be a pályafutását. A B-39-es derekas méretű darab, nagyjából száz méter hosszú, és az egyik legnagyobb a hagyományos meghajtású tengeralattjárók között. A hetvenes évektől szolgálatba álló hajók húsz éven át tartották megfigyelés alatt a NATO-hajók mozgását.

Mindenesetre a süllyesztés időpontja egyelőre még kérdéses. Mint minden más, mesterséges zátonynak szánt hajót, ezt is alaposan megtisztítják, és eltávolítanak belőle minden veszélyes anyagot. Amíg eljutnak addig, hogy engedélyt kapjanak a süllyesztésre, sok időre és pénzre lesz szükség. A Ships to Reefs a san diegói "Wreck Alley" új tagjának szánják a B-39-est, hogy csatlakozzon a már most is népszerű merülőhelynek számító HMCS Yukonhoz. A kanadai romboló ugyanis már 2002 óta a víz alatt van, és 120 méteres hosszával, hobbibúvárok számára is ideális 30 méteres mélységével sokakat vonz.

[ The Log.com , Canadien ]
Kapcsolódó írásaink:



 2. hopposztkopp 2010 aug 22. 20:02  
Főképpen, hogy ez egy szovjet tengeralattjáró,(azért készült, hogy mérgezze az amikat) tehát nem kiveszik és szépen átöblítik, hanem...  Merthogy minimum míniummal festett és kátránnyal tömített, a kulimázzal a rolókat kenték, higanyos szardíniát kaptak a tengerészek stb.
Viszont lenne néhány emberem, aki néhány nap alatt széthordaná ezt a derekas darabot némi aprópénzért cserébe. A veszélyesnek mondott anyagot "természetesen" hordókban a tengerfenekére. Mertha lett volna egy baleset, már úgyis ott lenne az egész. ☻
 1. Luciferin 2010 aug 22. 11:03  
Azért érdekelne, hogy amikor megtisztítanak egy hajót, hogy elsüllyesztsék, akkor mennyi környezetre ártalmas anyagot használnak fel erre a célra és az hová kerül...
:-((((

Merülőhelyek

Local, Ras Umm Sid

Egypt, Red Sea

3/5 db alapján:érdekes(átlag: 4) átlagos nehézségű
max: 34m, látótáv: 10-25m , driftes , áramlás

napihajós megközelítésfal merüléskorallos, trópusi élővilágteknős legalább 1.5m-es hal

Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.
A fórumban leírtakért a divecenter.hu felelősséget nem vállal, az kizárólag a hozzászóló magánvéleménye.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés