»» ««

Egy tengeralattjáró utolsó merülése

Külföld

Mesterséges zátony lehet egy kiszolgált búvárhajóból Floridában.

A USS Clagamore nevű tengeralattjárót még a második világháború idején kezdték építeni, ám pont akkor állították szolgálatba, amikor annak vége lett. Persze ez nem jelentette azt, hogy eljött a világbéke: a Balao-osztályú tengeralattjáró a Karib-tengeren majd a Földközi-tenger térségében őrjáratozott. 1963-ban jelentős átalakításon esetett át, a szolgálatból 1975-ben vonták ki.

A haditengerészet múzeumhajónak ajánlotta fel, és a hetvenes évek végétől Dél-Karolinában tekinthették meg a haditechnika iránt érdeklődők: a haditengerészeti múzeumban többek között a Yorktown repülőgéphordozó és a Laffey romboló társaságában horgonyzott.

Ám az eltelt évtizedek nem múltak el nyomtalanul. A Clagamore állapota leromlott, a hajótestet teljesen meg kellene erősíteni ahhoz, hogy továbbra is múzeumhajóként üzemeltethessék. Ennek a költségei viszont hat millió dollárra rúgnak, ennyiért aligha éri meg egy kiszuperált tengeralattjáró felújítása- pláne, hogy az amerikai flotta kiszolgált hajóiból vélhetően szerezhetnek újabbat is.

El lehetne éppen adni ócskavasnak is a hajót, de Floridában tudnak jobbat: komoly tervek vannak az államban a búváturizmus felpörgetésére, több tucat hajó elsüllyesztésével akarnak új mesterséges zátonyokat kialakítani, és a Clagamore pont beleillik az elképzeléseikbe. Tengeralattjárót kevés helyen lehet merülni a világon, így aztán a víz alatti "flotta" érdekes darabja lehetne.

Palm Beach megye illetékesei egyhangú szavazással különítettek el egy millió dollárt a terv valóra váltására. A Clagamore-t Juno Beach közelében süllyesztenék el- de a teljes költségvetés négy millió dollár, hiszen teljesen meg kell tisztítani a hajótestet, és ez igen drága mulatság. A maradék három milliót magánforrásból szeretnék megszerezni, és erre van is esély. Hiába kerül sokba, az utóbbi évek tapasztalata az, a mesterséges zátonyok telepítése komoly bevételt hozott arrafelé, ahol izgalmas hajókat süllyesztettek el a búvárok számára.

Voltak ugyan, akik szerették volna a tengeralattjárót a felszínen kiállítani, továbbra is múzeumként üzemeltetni, de a floridaiak szerint egyfajta víz alatti emlékhelyként sokkal több esély van megőrizni, mint a felszínen. Ha aztán végül csak darabokra szedik és beolvasztják, az egykor büszke hajóból borotvapenge lett volna vagy más használati tárgy, így viszont ott nyugszik majd, ahol mindig is szolgált: a tenger mélyén.

A floridai horgászok éppen úgy üdvözlik a tervet, mint a búvárok, ugyanis a mesterséges zátonyok körül mindig sok a hal, és jó szabályozással a két csoport érdekei nem ütköznek egymással. A süllyesztés is komoly látványosságnak ígérkezik, és talán már idén nyáron meg is valósulhat.  

Kapcsolódó írásaink:


Merülőhelyek

Merlo Reef

Sudan

4/8 db alapján:kimagaslóan érdekes(átlag: 4.5) átlagos nehézségű
max: 57m, látótáv: 25m felett , áramlás , driftes

szafaris megközelítésfal merüléskorallos, trópusi élővilágcápa teknős legalább 1.5m-es hal jelentős halraj nyílt vízben nagy rája

Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés