Közeledik a Vandenberg elsüllyesztése
KülföldHa a tervek sikerülnek, az USAFS Vandenberg elsüllyesztésével a második legnagyobb mesterséges zátony kerül a víz alá. Ám nem kell Amerikáig utaznunk hatalmas roncsért...
Az 533 láb hosszú General Hoyt S. Vanderberg 1944-ben került vízre USNS Harry Taylor néven. A hajó hosszú, és eseménydús életének magyar vonatkozása is van, amikor 1957-ben hazai emigránsokat szállított az újvilágba.
1961-ben az amerikai légierő birtokba vette a hajót, felszerelte a legmodernebb technológiákkal és a hidegháborús rakétavédelmi rendszer részévé tették. A NASA is aktívan használta a korai űrkutatási projektekben, ekkor kapta a mostani Vanderberg nevet is.
Amennyiben sikerül a hajót elsüllyeszteni a meleg floridai vizekben, a világ egyik legnagyobb és minden bizonnyal legkeresettebb mesterséges zátonyává válik majd. A tervek szerint mind a 4 fedélzeti szintet átjárhatóvá teszik a búvárok számára, a függőleges mozgást 18 lépcsőház és liftakna teszi lehetővé, mint ahogy a vízszintes mozgások segítéséhez hatalmas lyukakat vágnak a hajón.
Jelenleg a hajó dokkban áll, ahol hónapokig tartó munkával eltávolítanak belőle minden, a tenger élővilágára veszélyes anyagot: olajakat, vezetékeket, stb. A legfontosabb információkat a Sink The Vandenberg oldalon lehet megtalálni.
A nagy távolság miatt nyilván kevés európai fogja átutazni az óceánt egy roncsmerülés kedvéért. Ám a megfelelően képzett búvárok számára az öreg kontinens is kínál új merülési lehetőséget Dániában, egy hatalmas teherhajónál. A 2003 májusában, egy összeütközés után elsüllyedt Fu Shan Hai roncsán eddig nem engedélyezték a búvárkodást biztonsági okokból. Most viszont már merülhető, igaz csak technikai búvárok számára, hiszen 69 méteres mélységben nyugszik. Nekik viszont igazán csábító lehet a 225 méter hosszú és 33 méter hajó roncsa, ami a legnagyobb egész Európában. A Fu Shan Hai projekt honlapján képek is láthatóak a merülőhelyről.