»» ««
  fórumok / Szakmai fórumok / Búvárbalesetek -események és tanulságok

Ebbe az erősen tematizált* fórumba várjuk azokat a történeteket, amelyek búvárbalesetekkel kapcsolatosak, veled estek meg vagy ott voltál. Nem feltétel, hogy baleset legyen, ha csak meleg pillanat volt, aminek a vége jól sült el, de magában hordozta a baleset esélyét, akkor is itt a helye.
A történeteket emeljük ki a sima hozzászólások körül azzal, hogy az elején egy sort, mondatot vagy bekezdést vastagon írunk.
* Ez arra vonatkozik, hogy kizárólag a témával kapcsolatos hozzászólásokat várjuk, általános csevegésnek a fórum használhatósága, későbbi áttekinthetősége miatt itt nincs helye.

A Fórum érdeklődés hiányában bezárt, már csak archívumként üzemel.


Első   1 . . . 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104
 175. adamax 2007 aug 22. 21:01  
Hú de pörög a topik!!! Még még még :) Csak tanulok ebből!
 174. PDIC 2007 aug 22. 20:59  
A Karib térség azért elég tág fogalom... :-)
Én leginkább az USA-ból származó búvárokkal merültem, velük a következőképpen működött:
Open Water : max 60 feet (18m) advanced :tervezett merülés max. 100 feet (30m) ha valamiért le kellett csúszni, levegővel max. 130 feet (39m)
Ezeket a határokat be is tartották, hiszen baj esetén nem perelhették volna be a computergyártót.
 173. Garfield33 2007 aug 22. 20:55  
Nem tudom. Mexikóban 32 volt a max, addig nem is szóltak. Persze mélyeb hely nem is volt arrafelé.
 172. Garfield33 2007 aug 22. 20:54  
Mi van, mi van, mi van????
 171. Garfield33 2007 aug 22. 20:53  
Hogy én most mit fogok kapni????????
 170. Garfield33 2007 aug 22. 20:53  
Azért volt az egész, mert a helyi vízben nincsenek oldott ásványi anyagok. Ezért vittem neked most izostar port.

U.i.: Szemenszedett rágalom, amit mondasz; nem is úgy néztünk rád, mint véres rongyra.
Mi férfiak azt gondoltuk: Nő, a csajok meg ezt: de szar dolog is megöregedni...
És mindannyian aggódtunk érted.
 169. elche 2007 aug 22. 20:46  
A Karib-térségben van valami általános felfogás a mélységgel kapcsolatban? Úgy képzelem, ahol olyan sok az amerikai turista, egy OW búvárnak "bebetonozzák" a tengert 18-on.:)
 168. PDIC 2007 aug 22. 20:39  
Akkor én 10 méterrel le voltam maradva. (vagy fel, vagy mi...) :-) Mikor változott?
Gyúrnom kell a haladóra, hogy meglegyen hozzá a végzettségem.
 167. DUPLA 2007 aug 22. 20:16  
Meggyőztél. Legközelebb, a tele leszek nitrogénnel majd futok egy marathont.

Azt javaslom tegyük, amit a burkolók: lapozzunk.
 166. PiggyGirl 2007 aug 22. 19:28  
Viszont olvasgatás közben nekem is eszembe jutott egy eset:
idén történt az Adrián egy barlangban merültünk, kb 25 méteren lehettünk, és éppen függőleges testhelyzetben nézegetük a barlang falát, amikor érzem, hogy az ólomövem nem szeretné tovább folytatni a merülést és már csúszik lefelé. Gyorsan "hasra" vágtam magam és visszaigazítottam az övet, majd oda úsztam a merülőpáromhoz és bőszen mutogattam neki, nézze már meg sikerült-e a művelet és az övem jól van-e rajtam. ő nem igazán érti mi bajom van, de mutatja, igen látja az övem ott van, és OK-va örül neki.
Tehát, minden rendben lehet gondolom és érzem is.
Eszembe jut, hogy megnézzem a nyomásmérőt, és konstatálom, hogy ez a móka, kb 50 baromba került. Figyelembe véve a merülési időt és mélységet jelzem a társamnak, hogy ezt a merülést az ő levegőjét is igénybe véve fogom csak tudni befejezni biztonsággal. ő ezt megérti és közössé teszi a levegőjét...
Több tanúságot is levontam magamnak: eddig kötöttem ez ebet a karóhoz, hogy nem merülök műanyag csatos ólom övvel, erre egy fémcsatos hagy cserben:-))

A pár másodperc alatt lejátszódott esemény alatt nagyon sok levegő ment el...először tapasztaltam a stressz helyzetről tanult alapigazságot: állj meg, hozzd rendbe a légzésedet, gondolkodj, cselekedj.

A gumitesten sikerült végig gondolnom az eseményeket és lent nem tudatosult bennem, de a fentiek alapján jártam el, és még így is sok levegő ment el...

Apró eset már lassan el is feledtem, de ha másképp végződik akár komoly eset is lehetett volna belőle....
 165. PiggyGirl 2007 aug 22. 19:11  
lehet, hogy hülye kérdés de arra nem gondoltál, hogy kérj egy vizsgálatot és tanácsot Dr. Göbl Annától? Asszem ő nagyon okos búvár-doki hátha találkozott már ilyennel és tud segíteni...:-))
 164. nlq 2007 aug 22. 18:02  
Duplat konnyebb felreerteni :) mint Garfieldnak beszolni :)
 163. nlq 2007 aug 22. 17:55  
PDIC javitalak: egyiptomban 40 metrerre emeltek a levegovel merules hatarat persze csak akkor ha megvan hozza a vegzettseged! (asszem meg tavaly a dc-n is szerepelt 1 cikkben)

az aowd tudasanyagaval kb mar tisztaban voltam, de feleslegesnek tartottam a vizsgat. aztan elolvastam a buvarbiztositas aprobetus reszet amiben le van irva, hogy addig vagy biztositva ameddig a kartyad szol (persze ezt elegge leegyszerusitve mondom) ezek utan megcsinaltam az aowd vizsgat...

persze azert a voroson is komolyodnak egyes bazisok!
most a nyaron hurghada, aznapi irany shaab el erg merulohely...  
aztan valtozas megallunk umm gammar-on.. mondom oke akkor dobjunk egy melyet ugysincs  sok buvar a csapatban (en voltam a fizeto buvar meg a 2 lany guide akik eggyutt alig voltak idosebbek mint en :) oke! mennyire akarok menni??? kerdi az egyik
mondom max 40re gondoltam, hiszen arrol van plasztikom aszongya hiszi ha latja... latta elhitte, ezek utan megbeszeltunk egy 35 os max melyseget (igy van 5m biztonsagi rahagyas...)
nagyon klassz kis merules volt szep nyugisan vegigcsinaltuk, miutan feljottem a computeren 35.1 melyseget mutatott...
 162. vizidino 2007 aug 22. 17:51  
Szerkesztoknek: Bocs hogy itt tartom a vitat, ha gondoljatok atemelhetitek mashova, de szeretnem egyben tartani a threadet, hatha valaki uj gondolatokkal huzakodik elo. Mellesleg a szabalyok okainak kibeszelese nem haszontalan cselekedet, ha feltetelezzuk hogy adodhat olyan szitu amikor gondolkodnunk kell, nem csak elorantani a bibliat.

"Az alaptémát illetően idézlek:
"Javitsatok ki ha tevedek, de en ugy tudtam, a gazbuborekok felszivodasanak sebesseget nem befolyasolja hatranyosan a mozgas"
Erre írtam én azt, hogy szerintem meg de.
...
a dekotáblára nem ok nélkül került fel a szabály, hogy hideg vízben, ÉS megerőltető mozgással járó merülés után a szigorúbb értéket kell figyelembevenni a következő merülés tervezésénél."

Eljen hurra, legalabb az nyilvanvalo lett hogy azt a levelet nem olvastad el amivel az egesz indult: merules utani, felszini testmozgasrol volt szo, nem pedig merules kozbenirol.

"Érveltem is.  Nem kiktatólag, nem nagyképűen, jószándékkal, félreértve azt a mondatodat: "hogy javítsatok ki, ha tévedek" Sajnálom, ha lekezelőnek érezted, a szándék nem ez volt. Ezzel együtt is kellő szerénységgel és alázattal (a sportág) iránt fenntartom"

en ugy gondolom, ha fizikat akarsz magyarazni akkor a fizika irant kellene alazatosnak lenni nem a sportag irant

De ettől te még nyugodtan gondolhatod, azt amit akarsz, engem ugyanis ez nem dühít.

ha nem is gondolkodtat el, az nagyobb baj


 161. DUPLA 2007 aug 22. 17:22  
Az alaptémát illetően idézlek:

"Javitsatok ki ha tevedek, de en ugy tudtam, a gazbuborekok felszivodasanak sebesseget nem befolyasolja hatranyosan a mozgas"

Erre írtam én azt, hogy szerintem meg de. Érveltem is.  Nem kiktatólag, nem nagyképűen, jószándékkal, félreértve azt a mondatodat: "hogy javítsatok ki, ha tévedek" Sajnálom, ha lekezelőnek érezted, a szándék nem ez volt. Ezzel együtt is kellő szerénységgel és alázattal (a sportág) iránt fenntartom: a dekotáblára nem ok nélkül került fel a szabály, hogy hideg vízben, ÉS megerőltető mozgással járó merülés után a szigorúbb értéket kell figyelembevenni a következő merülés tervezésénél.
De ettől te még nyugodtan gondolhatod, azt amit akarsz, engem ugyanis ez nem dühít.
 160. elche 2007 aug 22. 17:11  
Gyanítom, a vitát ezen a szinten a túlnyomó többség már nem érti, és szemmel láthatóan ti sem tudjátok meggyőzni egymást.:) Szerintem maradjunk a mindenki számára egyértelmű tényeknél, netán magánban egyeztessetek, mert én már rég elvesztettem a fonalat a szódásüvegnél.:)
 159. azarabdémon 2007 aug 22. 17:10  
Adrián történt, roncsmerülés alkalmával. Első merülésünk volt aznap (előtte való nap is merültünk egyet). Sűrített levegős merülés volt, 32 m max mélység, jóval a dekohatár feletti értékekkel. A komputer egyszer sem jelzett deco-stopot. Felfelé is nagyon lassan haladtam, megálltam a kötél mellett először 8-on, aztán 5-ön, aztán 3-on. A hajón az átöltözés után kezdtem határozottan rosszul lenni. Szemem előtt fényes csillagok táncoltak, a légzésem nem volt nehéz, de szúrós. Nagyon szédültem, fájt a combom. Szóltam a DM-nek, lefeküdtem a kapitányi heverőn (ah, VIP!) és oxigént kaptam. Nem emlékszem már, mennyi ideig feküdtem. A local DM-nek odaadtam a komputeremet, kerek szemmel nézegette, hogy ez biztos nem dekobetegség, hanem ungarische vírusch, de azért jobb az oxigén, sicher was sicher. (én meg ugye ránctalanodok a friss oxigéntől, mint dzsekszon). Kicsit besz.rtam az esettől, és nem is merültem sem aznap sem másnap.
Mivel ez egyetlen egyszer történt meg, nem tulajdonítottam olyan nagy jelentőséget neki, és nem mentem orvoshoz.
Kb egy évre rá egyiptomi szafarin hajnali deep-dive volt: 41 m-en cápanézegetés, merülési profilomat tanítani kellene, gyönyörű emelkedés, 10 méteren molyolás, aztán 5 méteren is, - a Suunto sosem írt ki a biztonsági megállón kívül semmit. A dekken feküdtem már, amikor ugyanez rámtört: éles légzés, csillagok, és még csak felkelni sem tudtam, annyira szédültem. A fenekem alatt a combjaimon oldalt kívülről a képeken sokat látott márványbőr. Szóltam a guide-nak, kaptam oxigént (ilyenkor elkerülhetetlen, hogy a csapat egy kisebb része úgy nézett rám, mint a véres rongyra). Ismét csak értetlenkedés, hisz a többiek mélyebben is voltak, és belecsúsztak a dekóba is.
Mi volt a hiba? Máig bizonytalan vagyok. Nem ittam elég folyadékot? Lehet, pedig az egyiptomi clearwater tankok felét én iszom ki. Lehet, hogy fogékonyabb lettem valami ok miatt a nitrogénelnyelésre, mint eddig? (Közepesen sportos vagyok, közepesen egészségesen élek, nem dohányzom, magasságomhoz képest sem vagyok kövér, közepes stressznek vagyok kitéve és a budapesti levegőt szívom. Semmilyen behatás /trauma/ nem ért az esetek előtt.)
Idén, ha tehettem, csak nitrox-szal merültem - egyelőre nem ismétlődött meg az eset.
Estelge ha tudtok másról is, aki teljesen szabályos merülések ellenére dekótüneteket produkál, írjátok le, hátha rájövök, mitől volt az egész.
Nekem egyelőre az a tanulság ezekből, hogy ha van rá mód, mindig nitroxot töltetek, és rosszullét esetén nem szégyellek oxigént kérni.
 158. vizidino 2007 aug 22. 17:05  
"Ha ez így volna, akkor a szabadtüdős mélymerülők mind deko betegek lennének, mi meg azt tanulnánk az iskolában, hogy dekobetegség ellen hyperventillálni kell."

Vagy azt nem erted amit en irok, vagy azt amit sajat magad. Miert lennenek a szabadtudos merulok dekobetegek attol amit leirtam? Hiperventilaciorol sem esett szo eddig csak testmozgasrol, azt pedig leirtam hogy szerintem miert ellenjavallt. Mi lenne ha esszel probalnal ervelni es nem lekezelni?

"Nagyon leegyszerősítve, ha egy liter vízbe a szódáspatronnak csak a negyedét engeded be, akkor ha iszod bizsereg a nyelved, ha az egészet,  könnyezni fogsz!"

Ezt szerintem annyira sikerult leegyszerusitened, hogy semmi koze nem lett az eredeti temahoz.
Hatekonyabb lenne ha nem egyszerusiteni probalnal, hanem ervelni, magyarazni, esetleg levezetni.


 157. DUPLA 2007 aug 22. 16:14  
Ha ez így volna, akkor a szabadtüdős mélymerülők mind deko betegek lennének, mi meg azt tanulnánk az iskolában, hogy dekobetegség ellen hyperventillálni kell.

Nagyon leegyszerősítve, ha egy liter vízbe a szódáspatronnak csak a negyedét engeded be, akkor ha iszod bizsereg a nyelved, ha az egészet,  könnyezni fogsz!
 156. elche 2007 aug 22. 16:03  
Az elemzés szerintem sem volt rosszindulatú, sőt. Felszínre hozott olyan kérdést is, hogy mire van a biztosítás, és bizony ha már az szóba került, igaza van PDIC kollégának, hogy érdemes átfutni a szabályzatokat.

Megmondom őszintén, szerintem minden olyan sztori, ahol felmerül a levegős mélymerülés, a búvárok többsége számára felkiáltójel kellene hogy legyen. Tudok olyan búvárt eleget, akik a körülményekhez képest biztonsággal megmerülhetnek 50 métert, de sokkal több olyat ismerek, akiknek nem ez a "súlycsoportja". Olyan bázis is bőven akad, ami egy ilyen mélységű merülés után, eseménytelen volt-e vagy sem, felkéri a búvárt, hogy nyaralása hátralevő részében más bázison próbálja meg gyarapítani a merülései számát. Mégis, bőven akadhat olyan magyar búvár, akinek volt 40 alatti merülése. (És ezeknek csak egy részében volt tudatos, értelmes célja a nagy mélység elérésének.) Ezek túlnyomó többsége eseménytelen, de legyen a következmény enyhe rosszullét vagy tragédia, tudni kell, hogy ezek esélyét többszörösére növeli a nagy mélység. Dupla barátunk története is azt illusztrállta, hogy hiába eszük ágában sem volt olyan mélyre menni, mégis ott kötöttek ki, ahol a két búvárból az egyik már jórészt cselekvésképtelen volt. Akkor is azzá válhat a búvár, ha tudatosan tervezi ennek a mélységnek az elérését. A kellemetlen az, hogy a társa is... Vagy most olvasom Hexen történetét: vajon mi történik, amikor 40 alatt veszti el egymást a két búvár? Mire megyünk az egy perces szabállyal? Mikor kerülhet sor a riasztásra, mentésre, ha szükség van rá?

Tehát én azt vallom, hogy teljesen mindegy, kivel, hol, hogy merülök, és milyen indokkal mondja azt, hogy merüljünk 50 méterre, nem vállalom be. Már a 30 alattit sem erőltetem, ha nincs kifejezett, jó okom rá. Simán lehet nemet mondani bármire, pontosabban nem is a merülésre mond nemet az ember (hány olyan remek merülésem volt, ahol még 15 méterig se jutottunk!), hanem csak a tervre. Azt meg könnyű módosítani.
 155. vizidino 2007 aug 22. 16:03  
reszemrol nem a sekelyben uszkalasrol hanem a felszini megeroltetesrol volt szo, ott pedig uj buborekkepzodes nem jatszik be
 154. vizidino 2007 aug 22. 16:01  
Nem  tetszik kulonosebben az ervelesed. Hiaba lelegzel gyorsabban, a felszinen tobb nitrogen soha nem fog a veredbe oldodni a legkori nyomasnak megfelelo egyensulyi koncentracional. A gyors legzes szerintem pont az egyensuly bealltat segiti (ugyanugy mint ahogy melyen, csak akkor a gradiens forditott).
 153. Bunny 2007 aug 22. 15:50  
Hasonló élményben nekem is volt rászem, legutóbb amikor asszonypajti mellényének vállszelepe úgy döntött, ő innentől az átfolyás művészetének hódol. Mintezt egy kb. 50-es fal mentén találta ki, szerencsére leányzó nem esett pánikba, csak mutatta hogy gond van mert hiába nyomja az inflátort nem emelkedik, én meg sas szemmel kiszúrtam a kisebbfajta gejzírként működő szelepet.
Úgyhogy elkaptam a vállánál, és elkezdtem nyomni a mellényem. Na és itt jött elő az én előnyöm, rajtam ugyanis
1. szárazruha volt marha nagy emelő térfogattal, de erre nem volt szükség ugyanis
2. egy 40-es halcyon winget használtam.
Na ez csont nélkül emelt fel mindkettőnket különösebb erőlködés nélkül, aztán egy kisebb platón tizenX méteren megreguláztam némileg a szelepet és óvatosan, 5 méteren mindig a szikla felett (ha zuhanna ne nagyot) visszasunnyogtunk a hajóra.

Szóval lehet nem lenne butaság DM-től felfele kötelezővé tenni a nagy emelőtérfogatű mellények használatát, okulva a te példádból is.

Egyébként nem jutott az eszedbe, hogy a mentendő búvár mellényébe is lehet levegőt fújni? Bár gondolom nagy volt a kapkodás, stressz meg a nitrogén is nyilván dolgozik, de azért egy bizonyos mélység felett csak elmúlik mindez. HA lerántotta az inflátor csövet, azt simán vissza lehet rakni nyomás alatt, volt már, hogy nekem is elmaradt a ruháról, kicsit erősebben kell nyomni, de ennyi. Két mellény csak emelt volna valamit.

Ólomleoldás te is írod, bár azzal egy a gond, ha az illető nem 24 kilóval megy hanem normál súlyozással (és ugye ezt hitted te is merülés elején) viszont üres mellénnyel, szintén zuhan viszont ha leoldják az ólmot (rossz esetben övön minden tehát a teljeset) úgy lő ki mint egy rakéta, és nem biztos, hogy le tudod fékezni. Egy ilyen negyvenX- aztán rakéta a felszínre móka eléggé egészségkárosítónak tűnik nekem :D

Nálunk a csapatban az ilyen "nyűgös" merülőtárs kérdést egyszerűen oldjuk meg. Ezért fizetjük a DM/oktató útját, sőt még jobb, ezért van a hajón helyi DM is, akkor bezony ő nyeri meg, fizető utasra nem szoktunk senkit ráerőltetni. Erről is volt már eszmefuttatás az előd fórumon, hogy mi az amit el kell viselnie az embernek ha fizető vendég? Idegen, kezdő búvár pesztrálása tipikusan ilyen kérdés volt, át lehetne ezt is rágni, bár inkább az általános fórumon kéne, nem idevaló.

Más. Ezeket a supprtlist-es dolgokat te rakod bele, vagy a fórum csinál ilyen furiságot? Csak hogy elkezdjem keresni a hibát :) A gépházba válaszolj erre légyszives, köszi előre is!
 152. Hexen 2007 aug 22. 15:37  
helszín adria, egy kis öböl, védett víz, max mélység 12 méter, kezdőknek ideális terep, bázis van
résztvevők: két OWD búvár, hasonló merülésszámmal, tapasztalattalkerettörténet: AWD, haladó vizsga tájékozódási része:Mivel együtt még nem merültünk és nem ismertük egymást, megbeszéltük a kézjeleket, leellenőriztük egymás felszerelését és irány a víz.
A merülésnél az egyikünk nézte az órát a másik a tájolót, majd minden egyes alakzat után megbeszéltük az adott kört és megbeszéltük a felmerült problémákat. Megközelítőleg 6-8 ilyen gyakorló kört tettünk meg, merülési, felszerelési hiba nem volt, simán ment minden.
A következő körnél viszont elvesztettük egymást merülés közben. Egyszer csak azt vettem észre, hogy egyedül vagyok, körbenéztem és sehol senki. Még egyszer körbefordultam, de nyoma sem volt a társamnak. Ilyen esetben lép életbe az "egyperces szabály", miszerint szabályos emelkedéssel a felszínre jövök és ott keresem meg a társam.
Felemelkedtem, a felszínen sehol senki. Lenéztem a víz alá, hátha esetleg előkerült a víz alatt, de semmi. Jó, most baj van, segítséget kell kérni és már elkezdtem volna kiabálni, hogy látnak e fentről a bázisról buborékokat, mikor a kolléga megjelent, mint egy Unikum reklám, majd megint a víz alá bukott.
Elkezdtem úszni felé, gondoltam bajban van, mert megint elmerült. Még egy két ilyen felbukkanás és ott voltam mellette. Kérdezem mi a probléma, van e valami baj? Erre letolt, hogy hová tűntem. Mondom ezt akár én is kérdezhetném, de most az a lényeg, hogy megvan és megkérdeztem miért bukott le annyiszor, mikor meglátott már.
Azt mondta úgy gondolta majd a víz alatt találkozunk és nem is értette én miért jöttem fel, hiszen ő lent keresett. Kérdezem tőle nem hallottál még az egyperces szabályról? Mondja de, egy percig úszunk egyenesen, majd jobbra és egy perc után megint fordulunk... Itt befejeztük a közös gyakorlást.
 151. Zook 2007 aug 22. 15:17  
ne maradjon figyelmen kivul meg egy trivialis aprosag sem: tartos melegben nagyon konnyen dehidratalodsz, igyal vizet es meg tobb vizet. nem vicc, sok mulik rajta...
 150. DUPLA 2007 aug 22. 15:13  
Ha hibás volt az elméletem, itt a vita helye, nehogy tévedésbe ejtsem  Dinot.
 149. DUPLA 2007 aug 22. 15:11  
Ólom, lábakon avagy a gravitáció-rehabilitációs elméletem a gyakorlatban.
Egyiptom, Vörös-tenger első saját túrám.

A DM zsugámon még szárad a festék. (lehet, hogy nem tűri?)
Merülőpárokat próbálom összerakni, a :
(spíler diver+weekend diver)/levegőfogyasztás -"adjá mást, me mútkó is beszót"x (iramszarvasok/pöcsölősok) közismert, több ismeretlenes egyenlete alapján. Elsőre nem is sikerül, de felkészült csapatommal visszafoglaljuk a hajót.
Az egyik újoncra nem akad jelentlkező. Először van velünk, és beilleszkedésén nem segített, hogy a check dive-on nagyobb volt a fogyasztása, mint egy farmotoros Ikarusnak. Kártyavetést, kö-papír-ollót passzolják a cimborák, így több évtizedes barátságunkat kockára téve Jasi kapja. Marja. Igaz, csak két nap múlva, addig angyali türelemmel végigvonszolja a sharm-i partszakasz koral-zátonyain (Rossz nyelvek szerint a White Knight-kanyon is egyik merülésük eredménye) A Shark-Yolandán viszont már zendül, remegő orrcimpával cserét kér, mert hogy ez itten mégiscsak a top 100 bornzérmes placca, meg ha már kiperkálta palackot is cserélne így két nap után.
Átveszem. Briefing. Útvonal, jelek, vészhelyzeti-elkülönülési infok stb. Tervezett max mélység 25 m, max merülési idő 40 perc, minimum levegő 50 bar. Röhög az egész osztály, valaki felterjeszt Karinthy-gyűrűre. Kiderül, az addigi rekord 18 perc 15 méteren! Hát mire való a DM-buddy, ha nem egy csúcskísérletre? Partner szakszerűen szerel, nyugodtan készül, buddy-check is rendben, mindössze annyi dolog van vele, hogy ugrás közben a cigijét regulátorra cserélem. Hibátlanul vízre bocsátja 120 kilóját, még a felbukkanó-okét sem felejti. Maszk-köpködés, mint a nagyok, nem lesz itt gond.

A "LE" jelre aztán elszabadul a pokol. Tátott szájjal nézem, amint modernkori búvár-Laokoónként agresszív birkózásba kezd a inflátorcsövével. A kezelő egy centire a szeme előtt, nehogy lemaradjon valamiről, innen inkább tűnik hasgörcsben fetrengő elefántfókának, sem mint süllyedni készülő búvárnak. Egy percig drukkolok, hátha sikerül  egy molekula levegőt kivarázsolnia a dzsekiből (a sikerélmény a búvárlélek mákonya- mondta volt hajdani mesterem), de  az áramlás miatt nincs időnk átvenni a géztörvényeket, hát rányúlok a gyors-leeresztőjére. Mitha  a klotyót húztam volna le. Az ember hangos zubogással, szempillantás alatt eltűnik, de olyan sebesen, hogy Spielberg is kalapot emelne, ha a Cápa 4.-ben csinálja.
Kövér gázzal üldőzőbe veszem, de az arc zuhanóbombázó-tempóban távolodik, közben minden végtagjával egyenlít. Sprint, még a fülemmel is úszok, de kétségbeejtően lassan csökken a szintkülönbség. "Most bezzeg nem markolássza azt a rohadt inflátort! Csak egyet nyomjál rajta, tesó csak egyet könyórgöm!"Az automata váltóm közben adneralin-turbóra kapcsol, ezzel megint nyerek pár métert. "Utálom Newton-t a hülye almájával együtt!" Mielőtt átlépné a hangsebességet Poseidon segít: az áramlás ejtőernyős-pózba fordítja és lelassul kissé.       Győzelem! Csapnál megcsípem, dzsekimbe levegő gazdagon, szusszanásra vágyom. 32 méter. Rosszabbra számítottam. Hát, a mélységi rekordja megdőlt, hogy a franc essen bele. De legalább nem hisztizett be. Levegője több, mint nekem, 100 okét mutat percenként, talán később sem kell szumóznunk. Hol tartunk? 36. Mi van? Szájjal fújáshoz még hangosan hörgök, így fájó szívvel újabb komoly dózist küldök a lufiba.... 38 m. Na, jó. Ha harc, hát legyen harc: Michelin-baba alakot öltök. 39.....40. Fékútnak ez így hosszú lesz Elpantomimezek egy:"jóbarát az inflátort, ha lennél szíves-t!"
Válaszként nemet int és diadalmasan felmutatja a tömlőt. Nem az inflátorfejben végződik, az ugyanis tarkója mögött a dzseki alatt bújik meg. Brávó. 42. Próbálom szabadítani. Beakadt félő, csak a fejével együtt tudnám kitépni. 44. Mire kibogozom-megszerelem, feltűnnek a Yolanda roncsai. D-gyűrűnél, lámpa-karabinerrel rögzítem a palit (láthatóan örül neki) és mutatom:" Úszás fel, de szaporán!" Válaszul biztatóan bólint és tovább lóg a szeren.  Mivel nitrogénnel elvből nem vitatkozom: megkezdem a gályát felfelé. Egy kétszemélyes szivacsbetétes vaságyat vonszolok. Az is komoly meló, hogy a süllyedésünket megállítsam. Valahogy visszamászok harmincra, közben azzal vigasztalom magam, hogy minden méterrel könnyebb lesz. De nem lesz. Olyan gyorsan fáradok, mint Moszkvicsban az olaj. Gyerünk, már alig több, mint egy fél medence-hossz! Vagy mint egy tízemeletes panel... Nincs módom a relativitás-elmélet átgondolására, húsz körül már nincs pariban az XSTREAM meg a légszomjam, szikrákat szór az agyam. Szerencsére feléled az emberem, tizenötre már csapat-munkában érkezünk.
A két megálló elég, némi reinkarnációhoz, de így is rozzant zombiként pillantom meg a napot.
    A hajón 24 (huszonnégy) kilónyi súlyt szedtem ki az ipséből. Egyszerűen nem hittem a szememnek. A helyi guide is döbbenten bámulta az ólomhegyet, majd rövid töprengés után öngyilkossági kísérletnek minősítette. Én hiszek az ártatlanság vélelmében, így félrevontam, átdumáltuk. Kiderült, az első naptól kezdve technikai problémái voltak, a felszínen nem tudta helyesen kiengedni a levegőt, ezért mindig valaki lecibálta. Rossz következtetést vont le, azt hitte kevés a 12 kilónyi súlya, így a következő merülésre becsempészett a tároló zsebeibe még kettőt, majd a következőn még kettőt, és így tovább. (Ha nincs az incidens, előbb-utóbb elsüllyeszti a hajót!)  A buddy-check a súlyintegrált dzsekije súlyzsebeire korlátozódott, a tároló zsebekre nem. Az ólmokra vonatkozó kérdésre pedig - hiúságból - valótlan mennyiséget mondott. A zuhanás közben próbálkozott levegőt engedni a lufiba, de a rossz, felső gombbal. Mivel ez hatástalannak bizonyult, azt hitte az inflátortömlője nem megfelelően csatlakozik, ezért lenyúlt és addig próbálgatta a bajonettet, míg lepattant. Két hiba - egy nagy és buta, meg egy kicsi és peches elég - volt, hogy életveszélybe sodorja magát.    Én a következőket tanultam az esetből:  1.)    Tapasztalatlan (kezdő) búvár súlyát nem elég hallani, látni is kell, akár "motozás" árán is.  2.)    Ha jól vagy kisúlyozva, majdnem zéró az esélyed egy túlsúlyozott búvárral szemben, ha az segítségre szorul, ezért előnyre kell szert tenni. Azóta úgy merülök, hogy elsőként és azonnal letűzök tíz méterre, onnan szemlélem a csoportot.  3.)    Akármennyi mentési gyakorlaton, sőt éles helyzetekben is kupálódtál krízis-helyzetben nem törvényszerű, hogy automatikusan rátalálsz.a legjobb megoldásra. Én is kihagytam a legegyszerűbb megoldást: a súly leoldási lehetőséget, hihetetlen, de eszembe sem jutott.  4.)    Buddy-váltás esetén érdemes részletes tájékoztatást kérni az "elődtől" az általa tapasztaltakról.  5.)    Ha egy búvárt látható merülési problémái miatt cikiznek, flusztrált lesz, és nem fog tőled tanácsot kérni azok elhárítására. Ez függetlenül attól, hogy személy szerint részt veszel-e az ugratásában. Számítani kell tehát arra, hogy maga oldja meg a nehézségeit, és ha nem vagy biztos benne hogy csinálta, ki kell deríteni.  Célszerű merülés előtt, ha csak nem gerjedsz a túlélési gyakorlatokra.
 148. PDIC 2007 aug 22. 15:09  
Bocs, hogy reagáltam, csak nem volt teljesen korrekt a vizidinonak adott valaszod. Erről azért itt ne nyissunk vitát... :-)
 147. PiggyGirl 2007 aug 22. 15:05  
elnézést, ha csak nekem voltak olyan érzéseim, hogy a hozzászólások egyrésze szemre hányással teli, BOCS.

Én amióta elolvastam Shine beírását egyfolytában azon gondolkodom, hogy én mit tettem volna, és hogy őszinte legyek tanácstalan vagyok...

Amit magamnak leszürtem tanulságként a következő: nem viccből tanítják a merüléstervezést (az említett táblázatok használatát az oktatóm valóban komolyan veszi), a merüléshely és a repülőtér közti út is tartogathat veszélyeket, és részemről maradok a szervezett merüléseken való résztvételnél, ahol ilyen esetben van olyan felelős személy, aki tud segíteni egy ilyen megoldásában.

Szóval én nagyon örülök ennek a fórumnak, remélem sok dolgot tanulok belőle...
 146. azarabdémon 2007 aug 22. 14:59  
Szerintem hosszabbítja is és veszélyesebbé is teszi, hisz további buborékelnyelődésnek teszem ki magam, még a nagyon sekély merülésnél is.
 145. Vanek 2007 aug 22. 14:55  
Persze, nem "kell a szemére vetni", de az eset elemzése és a tanulságok levonása közben ez óhatatlanul megtörténik, még ha nem is bántó szándékkal. Ezt szerintem az is tudja (előre) aki vállalja, hogy beírja az esetét.
 144. Zook 2007 aug 22. 14:51  
riszpekt mindenkinek aki leirja es megosztja hogy masok (pl en) tanulhassanak belole...

sztem senki nem vetett shine szemere semmit, szerintem ez csak a nyilvanos tanulasi folyamat, tok jo, hogy van ez a forum, igy tovabb...
 143. DUPLA 2007 aug 22. 14:50  
Nem is neked szánam, Dinó kérdezte.
 142. azarabdémon 2007 aug 22. 14:48  
Szia!
Hozzászólásomban azzal kezdtem, hogy megköszöntem, hogy leírta ide a történetet, mint ahogy a történetéhez hozzászólók is már mind írtak előtte sajátot.
Azonban itt éppen az lenne a lényeg, hogy megállapítsuk, hogy mi volt az a pont (ok), ahol el lett szúrva.
Ennek elemzésekor és az ezen való vitán szerintem többen nagyon hasznos infokat adunk-kapunk, ami már ha csak egyetlen-egyke búvárnak előnyére válik, már hasznos volt az egész.
Magam részéről nagyon örülök, hogy elkezdődött ez a fórum.
 141. PiggyGirl 2007 aug 22. 14:43  
Sziasztok!

Én szeretném megköszönni Shine-nak, hogy megosztotta velünk a történetét és vállalta, hogy leírja ide. Szerintem nem kellene a szemére vetni, hogy mit mennyire szúrtak el, asszem ezzel ők maguk is tisztában vannak, így utólag.
Inkább legyünk hálásak, hogy végre valaki(k) megtörték a csendet és megosztják velünk ezeket a történeteket és tanuljunk belőlük, mert lehet...

Szerencsére velem még nem történt semmi olyan eset, ami balul sült el, vagy sülhetett volna el. Igyekszem minél több esetet megismerni, hátha tanulok olyan dolgot, ami ha bekövetkezik a gond segíthet nekem megoldani.

 140. PDIC 2007 aug 22. 14:42  
Hm... Egészen idáig úgy tudtam, hogy ennek az egésznek valami Henry törvényhez van köze.... Valamint abban a hitben éltem, hogy a tüdőmben mindig a környező nyomással megegyező nyomású levegő van. :-))))
 139. DUPLA 2007 aug 22. 14:15  
Ez itt másként működik mint a vegyipar, ezért bizony befolyásolja nem is kicsit. A nitro azért nyelődik el, mert a külső nyomáson lévő gáz (belélegzett levegő) nagyobb, mint  a belső kisebb nyomáson lévő folyadék. Mivel a gázok nyomáskülönbségben kiegyenlítődésre törekednek, a + nyomású nitrogén átdiffundál a - nyomású vérbe, egész addig, amíg x-re nem áll a meccs. A intenzív mozásban adott egységnyi idő alatt szaporább a légzés (több nitrogén) szaporább a szívverés ( a vér hamarabb teszi meg a kört, míg visszaér a "tüdőbe" tehát ürülés nélkül kapja az újabb és újabb nitrogéndózis) tehát nem a keverés miatt nagyobb az elnyelődés, mint a vegyiparban, hanem mert ugyanazon folyadékmennyiséghez egyre több buborékot adagolunkk adott nyomáskülönbség mellett, ergo sokkal több nitrogén nyelődik el egységnyi idő alatt, mint nyugodt légzésnél.
 138. PDIC 2007 aug 22. 13:51  
Igazad van, erre van a biztosítás. Pontosabban ERRE NINCS biztosítás.
 "8. A BIZTOSÍTÓ MENTESÜLÉSE, KIZÁRÁSOK  A biztosító mentesül a szolgáltatás (egészének vagy arányosan egy részének) megfizetésének  kötelezettsége alól, amennyiben  -      a biztosított megszegi az MBSZ mindenkor érvényben lévő merülési szabályzatát, a búvároktatási rendszerének esetleges speciális szabályrendszerét illetve a merülésre vonatkozó helyi előírásokat,  Nos, Egyiptomban a szabály szerint levegővel max. 30 m mélyre lehet merülni."

 "A biztosítás nem terjed ki továbbá:  -             A biztosított elme- vagy tudatzavarával, illetve öngyilkosságával vagy annak kísérletével"

Kár, pedig ezzel meg lehetne magyarázni, miért is mennek egyesek mélyebbre, mint illene.

 137. vizidino 2007 aug 22. 13:17  
Hmm. Javitsatok ki ha tevedek, de en ugy tudtam, a gazbuborekok felszivodasanak sebesseget nem befolyasolja hatranyosan a mozgas (legalabbis vegyiparban ha gazt akarnak folyadekban elnyeletni, a leheto legeroteljesebb keverest alkalmazzak), a merules utani kiemrito tevekenyseget azert ellenjavallt, hogy a veszelytelen helyen elakadt bubi nehogy kimozduljon es uj, veszelyesebb pozicioban akadjon el. Tehat az, hogy mennyit ugral a merules utan, a felszivodas idejet nem hosszabbitja, legfeljebb veszelyesebbe teszi.
 136. azarabdémon 2007 aug 22. 11:17  
Szerintem életszerű, hogy végtagfájdalmakkal nem szállok repülőre. Nem tök egyedül kellett volna megoldaniaa problémákat - feltételezem, a párja (DM) ott maradt volna vele.
A szerencsén múlott az, hogy semmi rossz nem történt. Szóval a másik oldal "megvilágítása" az nem világítás... :)
A táblázat értelmezését én porosz szigorral kötelezővé tenném. (bár kávé után vagyok, de így is...!) :)
 135. VasMacska 2007 aug 22. 10:43  
Khmm-khmm.... búvárbiztosítás. Mintha erre kötnénk. És el kell olvasni az apró betűs részt is. Vagy fel kell hívni a biztosítási központot, ahol a nap 24 órájában ott van a dekos orvos, aki meg tudja mondani mit kell ilyenkor csinálni. A DAN- nál, meg a magyar Gyöngyhalásznál is. ( már ha jól emlékszem a nevére, pedig nekem is ilyen van!) És itt náluk van azonnali elérhetőségben a magyarul beszélő búvárorvos, aki még talán sose mondta azt, hogy most nem  érek rá, és a telefonja is mindig be van kapcsolva!
 134. VasMacska 2007 aug 22. 10:37  
Most nekem meg az jutott eszembe, hogy mégiscsak lenne valami haszna, ha az emberek emlékezetükbe idéznék a jó öreg táblázatot, és annak tartalmát, meg használatát. Már csak, hogy a nitrogén szervezetből való kiürülésének mikéntjét lássák. Persze, a c omputerrel való merülés kizárólagossága mellett.
DE: a Shine-ék computere nem mutatta nekik a repülésig földközelben eltöltendő idő hosszát? Nem hiszem...
A mi merülési gyakorlatunk a  legutolsó és a sorozat egyre  sekélyebb "levezető" leginkább parti sekélyben való merülés utáni 48 órás földközeli várakozás utáni repülés.
Mi még a magas hegyi kirándulásokat is a merülés elkezdése előtti napon tesszük meg, a repülős érkezés után nem sokkal. ( pl. a Teidére  is a merülések megkezdése előtt autóztunk fel), és a nyaralás folyamán végig  figyelemmel kísérjük  a térképen bejelölt magasságokat is a kirándulásaink alkalmával, és jórészt maradunk a tengerszinten.
 133. Bunny 2007 aug 22. 10:28  
Az első két bekezdéssel tökéletesen egyetértek, de a végével kapcsolatban én megvilágítanám a másik oldalt is. Ott álsz egy idegen országban, a tetejében Egyiptom nem arról híres, hogy ott aztán bármit is el lehet intézni egyszerűen. A kezedben a repjegy, a társaság következő gépe egy hét múlva megy legközelebb, te pedig tudod, hogy több mint egy napot vártál a merülés után (megjegyzem sorozat merüléskor a suunto is több mint 24 órákat ad, tehát valószínűleg a nofly még ott villogott de most ez nem fontos) tehát azt hiszed "tiszta" vagy. Esetleg ez életed első egyiptomi útja, kezdő utazó vagy, stb.
Szerinted utasunk simán azt mondaná, jól van, hagyom elmenni a repcsit megoldom itt egyiptomba tök egyedül, hogy legyen még legalább egy nap szállásom, és hogy hazarepüljek holnap vagy utána. Főleg ismerve az utazási irodák kinti úgynevezett képviselőinek kvalitását. Mindannyian tudjuk mennyit érnek, sokszor még angolul se beszélnek rendesen.
Ez nem életszerű szerintem, a tény az hogy 1000-ből 999 ember ilyenkor bevállalja a repülőutat, tehát sokkal fontosabb az, hogy megértse mindenki a megelőzés fontosságát és azt, hogy milyen lehetőségei vannak a repcsin.
 132. DUPLA 2007 aug 22. 10:21  
"A lényeg, hogy a kevésbé értékes szervek (ha szabad így mondani) legyenek felül"
Ezért kell a fiúkat "U" alakban ültetni, bokafogással, hogy a legnemesebb legyen leglentebb :-)))
 131. DUPLA 2007 aug 22. 10:16  
Ha csak a repülés lett volna 28 órával az utolsó partraszállás után, abba talán még elfért volna a pezsgő. A hegy kavart be. A repülőn 2 500 méternek megfelelő atmoszférát prudukálnak mesterségesen, vagyis a külső környezeti nyomáshoz képest növelik a belsőt, de a tengerszinthez képest csökkentik. A 800 méternél magasabb ponton való átbuszozás tehát biológiailag repülésnek számít (ezért is van külön deko-táblája a magaslati merüléseknek), tehát shine-ék a deepdiveokkal nitrogén-szivacsként vágtak neki a tranaszfernek, vagyis megkezdték a repülést, csak buszon.

Én azért elrebegnék egy köszönömöt shine helyében a gondviselésnek, mert ha a gép nem késik 3-4 órát, hanem időben indul és melegváltasban ülnek fel rá, ebből sokkal nagyobb rumli is lehetett volna.
 130. azarabdémon 2007 aug 22. 09:42  
Köszi, hogy leírtad a történetet. Egyetértek DUPLÁval (aki titokban nlq..) és elche megjegyzéseivel: inni kell, min 36 órát ürülni és a deepdive-ot nem a végére hagyni.

Azt írod, hogy az 55 m-es merülésetekből 12:12-kor jöttetek ki (ez neked kora reggel?? :-)), majd a sekély szeméttelepes 15:34-kor végződött. Feltételezve, hogy a szeméttelepen bóklásztatok a sekélyesben min. egy órát, így a két merülés közt kb 2 óra telt el, vagy még ennél is kevesebb, ami szerintem nagyon kevés. A mélymerülős mikrobuborékok gyakorlatilag semmit nem tudtak ürülni, sőt: mozgással (erős krallozással, úszással) még rájukdobtok egy lapáttal: ürülés és lassú felszívódás helyett jól megbolygattátok őket. Még egy búvárszafarin is több idő telik el két merülés közt, mint amennyi nálatok eltelt, pedig ott abszolúte bepunnyadással (ürüléssel) telik el a két merülés közti idő (azaz nincs palackcipelés, cuccolás, semmi "aerob" mozgás).

A repülőre való felszállás szerintem is balgaság volt ilyen tünetekkel. Egyrészt a párod egészsége miatt, másrészt ne szívassuk a többi utast sem kellemetlenségekkel, harmadrészt nem tudom, egy visszatéréses repülőút miatt vajon kell-e valamiféle kártérítést fizetni bárki részére is?

 129. Bunny 2007 aug 22. 09:25  
Ez feltétlenül hasznos infó, hogy a repülőn van oxigén, gondolom nem kérnek érte felárat ha az ember használni akarja. Fekvésnél felpolcolt láb ajánlott. A lényeg, hogy a kevésbé értékes szervek (ha szabad így mondani) legyenek felül, mert a buborék ugye felfelé megy. Tehát láb fent a legjobb, álni semmiképp nem szabad, mert akkor az agyba megy a bubi és kész a baj.
 128. Thomasbuvar 2007 aug 22. 08:54  
DUPLA, NLQ! Ti ismeritek egymást?! Esetleg ikrek vagytok? Hogy hoztátok ezt így össze?!  :-)
 127. nlq 2007 aug 22. 07:43  
ne dobalkozzunk itt a csunya szavakkal keremszepen... :)
 126. DUPLA 2007 aug 22. 00:55  
Szimpla plágium? :-D
Első   1 . . . 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104
Fórum v1.105 - © 2007-2018 Bunny

Merülőhelyek

Sha´ab Suadi, Blue Belt / Toyota Wreck

Sudan

2/4 db alapján:érdekes(átlag: 4) könnyű körülmények
max: 61m, látótáv: 10-25m

szafaris megközelítésroncs merüléskorallos, trópusi élővilág mesterséges élőhelyjelentős halraj nyílt vízben

Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.
A fórumban leírtakért a divecenter.hu felelősséget nem vállal, az kizárólag a hozzászóló magánvéleménye.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés