»» ««
  fórumok / Szakmai fórumok / Búvárbalesetek -események és tanulságok

Ebbe az erősen tematizált* fórumba várjuk azokat a történeteket, amelyek búvárbalesetekkel kapcsolatosak, veled estek meg vagy ott voltál. Nem feltétel, hogy baleset legyen, ha csak meleg pillanat volt, aminek a vége jól sült el, de magában hordozta a baleset esélyét, akkor is itt a helye.
A történeteket emeljük ki a sima hozzászólások körül azzal, hogy az elején egy sort, mondatot vagy bekezdést vastagon írunk.
* Ez arra vonatkozik, hogy kizárólag a témával kapcsolatos hozzászólásokat várjuk, általános csevegésnek a fórum használhatósága, későbbi áttekinthetősége miatt itt nincs helye.


Hozzászólást csak regisztrált felhasználótól fogadunk el. Regisztrálás/belépés.


Első   1 . . . 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 . . . 105
 1025. azarabdémon 2008 máj 22. 14:21  
Nagy hullámzás esetén az uszonylétra (szerintem) kifejezetten többet árt, mint használ.  A vízben levő búvár (ha a létrába kapaszkodik, mert épp indulni akar felfele) nagy hullámok esetén néha a létra oldalára penderül. Egy sima létránál ez nem gond, de az uszonylétránál a kiálló fokok nagy kárt tudnak benne tenni.
Én sok előnyét nem látom az uszonylétrának. Szép időben bármilyen létrán fel lehet mászni, hullámzásban szerintem pedig nem praktikus: ha még fel is mászol rajta, akkor a fedélzetre érve tudsz nagyot esni a lábadon levő uszonyokban.
 1024. seshat 2008 máj 22. 13:26  
igen ilyenre csereltek ki... mondom a regi rozsdas, ami a kepen is van sokkal jobb volt, azon felmentem egyböl, ezen meg ugy kell, hogy felhuzzanak...
nem tudom csuszasgatlos-e ilyen ize... rücskös. de az rajtam nem segit :-I plane nagy hullamzasban.
a hajo magas ahhoz hogy feladjuk a felszerelest...persze aki keri (pl beteg a hata, terde stb) annak nem kell cipelnie.

nekem az a hajo tetszik aminek itt a fotoja demonstracios cellal..milyen közel van a vizhez biztos sokkal könnyebb felmaszni.
 1023. Ugrik 2008 máj 22. 12:38  
Látom, figyelted a felszerelésemet . Olyan mint az enyém :-)
 1022. PDIC 2008 máj 22. 12:26  
Persze. hogy lehet, de egy nullkilóméteres búvárnak  nem túl  megnyugtató..
 1021. medve 2008 máj 22. 09:45  
akár össze is bratyizhatnátok Duplával. legalábbis a (973) alapján:)))egyébként meg valóban dulva:)))
 1020. Bunny 2008 máj 22. 08:47  
Az uszonylétra úgy néz ki, hogy a cső két oldalán eltolva vannak a fokok. Ez egy nagy találmány, csak több helyen azt felejtik el, hogy a rozsdamentes csövet még nem árt beburkolni csúszásgátló anyaggal (pl. egyszerű kötélbevonat). Szerintem nálatok is ez a helyzet, esetleg óvatosan hívd fel a megfelelő ember figyelmét erre az "apróságra", mielőtt valaki sípcsonttörést nem szenved.
 1019. Garfield33 2008 máj 22. 08:37  
Búvár macska kacsatalppal? Nem lehetne ilyen matricát szerezni a kocsimra?
 1018. Garfield33 2008 máj 22. 08:35  
Na mi is volt ez a manőver?
Te a kezedet a tarkódra leszed (hogy ne legyen útban), pucsítasz és Ashraf valamit csinál mögötted, amitől te kiröppensz a vízből?
Ashraf, Ashraf, ezt nem gondoltam volna rólad
 1017. áááááávadász 2008 máj 22. 08:26  
nekem az életem első nem tonfalyami merülése volt ilyen (a szintén nullkilométeres buddym-val), a kölcsönzős cumó inflátor csöve nem ment rá a jacketre, más méretű volt a csatlakozó. álíthatom, gyakorlat nélkül is lehet így merülni, de azért működő inflátorral jobb
 1016. áááááávadász 2008 máj 22. 08:19  
biztos a sok sör volt azoka:-)
 1015. seshat 2008 máj 22. 07:15  
júj :-o
 1014. seshat 2008 máj 22. 07:14  
nalunk a kompresszoros fiuk felviszik a hajora a felszerelest, es aki masnap nem merül mar, annak vissza is hozzak a baizisra a mosomedence melle - de elmosni mindnekinek maganak kell.
meg kihozni is a dryroom-bol es letenni az adott hajo tablaja melle, ha azt  szeretne hogy felpakoljak neki a hajora:-)... különben ha lemarad valami akkor a szemelyzetet okolnak, igy a vendeg kesziti ki es ellenörzi  a sajat cuccat.

fölmaszni meg sajnos fel kell... de felülröl mar felhuznak. olyan a hajo letra (az uj) amivel (allitolag) uszonyban is fel lehet ...nekem a regi rozsdas tetszett azon nem csusztam le :-) de akkor mar nincs eröm kiadni az olomövet na meg ahhoz a mi hajonkon (kis szafari hajo) fel kellene maszni a letrara teljesen hogy felnyujthassam... (van egy kep a keptaramban ahol epp ugrom a hajorol) ...na oda örülök ha az uszonyt kiadom.
 1013. medve 2008 máj 22. 01:38  
azért ezek eléggé negatív hullámok. nem volt semmi pozitív? bálnák, murénák, egészen pici halak, hm? :)) a bázisok olyanok, amilyenek. és igazándiból tényleg csak azzal lehet jutalmazni az olyan bázist, hogy többé nem mész oda. én ezért nem megyek pl. pagra soha többé...
 1012. medve 2008 máj 22. 01:32  
nohát ez az...
 1011. VasMacska 2008 máj 22. 00:38  

Ez itt a bodrumi vízből kijövetel első lépése, az ólom elvétele a búvártól.
A rossz példára majd a hét végén mutatok képet, ezen a gépemen nincsen.
 1010. VasMacska 2008 máj 22. 00:15  
A búvárbázis helyes álláspontja az ilyen kérdésekben, az Európa legdélebbi búvárvázisának)(Gran Canaria) az álláspontja: ne cipekedj, ne  te cuccolj, nem neked kell elmosni a felszerelésedet, "you are in holiday", mi itt vagyunk, és megcsináljuk.
Nekem tetszett!
Ahogy Dave kérdezte: Evereybody is happy? ( bár egy angoltól ez abszolute nem helyes mondat, de akkor is, ez így szólt.) Ugye Garf? :-))))

Voltam persze olyan bázison is, ahol "csak" a búvárt tojták le.( igen ez a La Isla Bonitán volt) Amikor kértem, hogy segítsen a dm levinni a cuccomat, a vízpartra, ami előzetes ismertetése szerint "ó, csak mindössze 10-15 méter  homokos rész", na az volt vagy 70 méter, mély salakos, fekete homokban. Lehozni még lehozta, de  úgy sz@rták le a fejünket a vízből kifelé jövet, hogy csak néztünk. A dm miután a vízben ő mindent megnézett, lefilmezett és elintegette a halat, amit megriasztott előlünk, szépen délcegen kisétált a tengerből, vissza se nézett. Persze,  mire vége lett a merülésnek, megjött a dagály a maga jelentős hullámaival, amely hullámoknak az volt az első dolguk, hogy mire kevergődtünk a parti sekélyesbe, feltápászkodás közben engem levertek a lábamról és megforgatott a vízben, a salakos fekete homokban, mely alkalommal én a commandantét vertem le a lábáról.  A másik búvárbázis dm-je jött oda segíteni, amikor látta, hogy mi történik velünk, és ő szedte össze az uszonyunkat amit már vitt a víz. Che kicaplatott teljes menetfelszerlésben a sétányra a bázis kocsijáig, és mivel a dm nem jött vissza értem, hanem gondosan mosogatta a búvárcuccát, a merülőtársam jött vissza értem, és vitte be a cuccomat. Aztán nagyon kérdezgette a bázis  vezetője, hogy én miért nem akarok többet merülni?

Slusszpoen persze  van: a reduktoromat és mellényemet ezen egy merülés után szervízeltetni kellett, mert a helybéli tisztítgatások után itthon még néhány lapátnyi salakot kimostunk, ráztunk belőle, de a szelepek  csikorogatk, ezért jobbnak láttuk a soron kívüli szervízt. Na a szervízben is jócskán jött még a cuccaimból a salak, sőt a komputerem fedő lencséje alatt még mindig van két salakszem, amitöbb tiszta tengervisez merülés után se, sehogyse akar kijönni.
Szóval szerintem nagyon balesetveszélyes, ha a nem ideális terepen a dm magára hagyja a búvárt.
És igenis kell a segítség nemcsak a vízben, hanem sokkal inkább a parton, ahol a michelin  emberke módjára mozgó teljes menetfelszerelésű búvárnak  kijár a figyelem, és a segítség.

Ugyanezen bázissal másik merülőhelyen a még vállalkozó szellemű commandantét több  száz méteren gyalogoltatták a bázistól  végig az utcán, át a parti többsávov úton, végig a jó széles homkos tengerparton. Még szerencse, hogy ott voltam, és a cucc egy részét segítettem neki vinni. ( Én szigorúan sportcipőben és nyaralós utcai ruhában, mert ezekkel nem voltam hajlandó többet merülni.) Így is jelentősen kifáradva ért a vízhez, ahol még további nehézségekkel kellett megküzdeni a vízb jutással. ( egyébként pocsék merülés lett belőle, semmit se láttak, áramlás volt, és úsztak mint állat.)
 1009. elche 2008 máj 21. 23:05  
Hajó és hajó közt van különbség. Aki egy létra nélküli zodiacra kimászik teljes cuccban, igazi szupermen.:) De ez mindenhol más, nyilván. Törökországban, Bodrumban például az volt az elv, hogy a búvár a felszereléssel eleshet, a cipekedést el kell kerülni, és ezért a merülés végén a vízben nem csak az ólmot, hanem a mellényt-palackot is levetették, és a legénység kapta ki a vízből, noha a hajó nagy volt, és létrája is volt. A jellemző az, hogy mondjuk az ólmot elveszik, a mellényt nem, de a már említett zodiacnál ez így nem igazán működne. Megjegyzem, egy mozgó, nedves padlójú hajón azért derekasan nagyot lehet esni, és azzal a "pár" kilónyi súllyal ennek igencsak komoly következményei lehetnek. Bár van már mögöttem pár merülés, én erre való tekintettel sose érzem "rangon alulinak", ha a legénység segítséget nyújt a mozgásban.
 1008. elche 2008 máj 21. 23:01  
Lám, még az ilyen különlegesen irritáló cuccoknak is megvan a maga biztonsági jelentősége.:) (Egyébként a feltűnő szín nem hátrány, Bunnyt a kék-fekete ruhájában, fekete palackkal és ólommal aztán kereshettem a gyengébb látótávolságú helyeken...)
 1007. seshat 2008 máj 21. 22:58  
hogyhogy kiadod a súlyt a hajóra? mi komplett felszerelésben vergődünk fel a létrán...:-)
 1006. _bv 2008 máj 21. 22:49  
nekem már vitték el hajóról az övem (valami hipertapasztalt illembúvár), és lazán elintézte egy "azt hittem, csak nekem van sárga övem"-mel. nem voltam boldog :( El Che övéért a Hello Kitty-rajongók tuti összeverekednének :D
 1005. medve 2008 máj 21. 19:32  
"repül a bálna, repül a bálna,
mindenki álljon vigyázzba!":)
 1004. Kékbálna 2008 máj 21. 19:32  
Gondoltam amíg gyúrsz nem zavarlak és befutok. :)
 1003. medve 2008 máj 21. 19:30  
igen Bálna, igazad van. de azért itt pergett tovább a beszélgetés fonala, mikoron is a partiszipálók számára egyéretlművé vált, hogy a seggszelep használata az oly sokak által megtanulni áhított 'fejnehéz' technikával merülve hatásos eszköz csupán:)
nem volt korrekt, hogy magadévá tetted az 1000-t. én gyúrtam rá...
 1002. Kékbálna 2008 máj 21. 19:25  
Drága amire te gondolsz az a vízből kiszökkenés művészete. A vízalatt nem szokok elszállni. Bezzeg a zodikba beröppenés, na az egy szép tudomány, külösen bálna testtel. Viszont nagyon jókedvű elfoglaltság, mivel mindeki röhögött egy ilyen manőver után. Természetesen velem az élen.

Egyébként erről jut eszembe, hogy Ashraff mutatott nekem egy olyan fogást aminek hatására valóban kiszálltam a zodiákba. Nem tudom, hogy csinálta. Én háttal voltam a zodinak. A kezem a fejem mögött keresztben. Azt fogta ő egyedül. Lemerül, tempó és majdnem kezesztbe szálltam a zodiakom.

Na az volt még egy látvány mikor egy bálna kitör a vízből és a úszik a levegőben. :))
 1001. Kékbálna 2008 máj 21. 19:21  
Nem azért. De álló helyzetben a seggszelep elég gyengén szelel. Sőt bizonys felfújtságig akár nyitva is lehet. Gondoljunk csak a búvár harangra.
 1000. Kékbálna 2008 máj 21. 19:15  
Ezer
 999. Kékbálna 2008 máj 21. 19:15  
Nem értelek. Nekem senki nem vitte el az ólomövem. Mondjuk egy pár embert duplán körbe ér. De szerintem a súlya miatt olyan népszerűtlen.

A különböző méretről egy kolléga jutott eszembe. Északi szafarin indul a csapat merülni mikor észreveszik, hogy a csapat egyik hölgy tagja kétségbe esetten keres a taton az uszonyok között. Kérdik: "Mi van? Nem találom az uszonyom. Milyen volt? Hát ilyen sárga Stratos. Hát ott van az orrod előtt. Nem, nem. Ez nem az enyém. Nézd meg mekkora." Rábámul a csapat majd a höl lábára. Valóban szembeötlő a különbség a két apró lán és az uszony barlangnyi ürege között. Hová lett az uszony? Esetleg hőre tágul? Elmélkedik a csapat. A buvarina végül a hajón maradt.
Minden csapat lemerülte a merülését mikor fényderült arra, hogy az egyik lagymatag búvár úr vitte el a hölgy 38-as uszonyát. Kérdezték is tőle nem szorított neki a 46-os lábán. "Eleinte" - volt a válasz
 998. PDIC 2008 máj 21. 16:46  
Az utolsó dahabi út után volt két safari , (észak, mélydél) így a "keménymag" kibúvárkodta magát egy időre. Azért ha lesz még pár érdeklődő a meglévőkhöz, júniusban összejöhet egy Dahab. Jó lenne, szeretek ott lenni. Addig is járogatunk az Adriára.
 997. Edka 2008 máj 21. 16:23  
Ó a francba miről maradtunk le!!! Igen tényleg jó, mert így a mi utunkat is profin megszervezte, csak Busht elzavarhatta volna Sharmból, hogy rendben hazajöjjünk egy malév géppel, ne evvel a tetű AMC-vel, ahol bunkó nénik riogatják a megfáradt utast.
Sly nagyon jó csákó, csak elrendelték tőlünk, és beugrott egy északi szafarira helyettesíteni.
Én szívesen megyek még vissza. És te? Mégy még vissza?
 996. PDIC 2008 máj 21. 15:31  
Sly kivételével mindenkivel merültünk, (Andrással safarin is) persze, hogy nem izéltek. Csaba meg jobb, hogy itthon van, mert különben ki szerzett volna nekem halászlét a helybeli halászléfőző versenyen, amíg én a medencében okítottam...
 995. Edka 2008 máj 21. 15:17  
hát ezt mondtam én is nekik, te magad vagy a PDIC :-)), ne izéljenek már... és így is lett. Nagyjából ugyanazok az arcok vannak, Imi ugye örök, Zoli, András, Sly. Csaba azér' hiányzott...
 994. PDIC 2008 máj 21. 13:32  
Biztosan új emberek vanak a bázison, (ha jól gondolom a világítótornyosnál voltál) megfordult ott már egy csomó pdices kártya. (Utoljára novemberben) Az meg, hogy engem ismernek de a PDIC-et nem még furcsább, hiszen a kettő ugyanaz... :-) (legalábbis Magyarországon)
 993. Edka 2008 máj 21. 13:12  
sikátorban
 992. Edka 2008 máj 21. 13:11  
23 fokos vízben? Jut eszembe, látnod kellett volna Dahabban azokat az elkerekedett szemeket, amikor a nitrox kártyáinkat átadtuk. Sosem hallottak PDIC-ről, rólad igen :-)), így aztán adtak nitroxot. Sajna pont akkor történt ez az ominózus eset, meg áramlás is volt és hamarabb vissza kellett fordulnunk kettőnknek a levegő fogyás miatt (bár csak 10-20 bar szökött el), szóval nem tudtuk kiélvezni a nitrox adta lehetőséget, bár én utána sokkal frissebbnek éreztem magam mint máskor. Ott laktunk a Golden Starban, én már jártam ott sisázni, de a zuramat sokkolta a bejárat a sikátroban :-)))
 991. Garfield33 2008 máj 21. 13:11  
Na látjátok, igazam volt: nemcsak kellemetlen, hanem veszélyes is hideg vízben merülni  :-)
 990. PDIC 2008 máj 21. 12:59  
Hideg vízben ilyenkor simán befagyhat az első lépcső szűrője, így aztán nem kell gondolkodni, hogy a saját vagy a társ oktopuszával menjen fel a páciens...
 989. Edka 2008 máj 21. 12:49  
ez utóbbi eset volt nálunk is, az 1. lépcsőnél a 2. lépcső töve tört el.
Azt azért érdekesnek találom, hogy amikor az én jackim, dzsekim avagy mellényem fújódott fel dob-szerűre a hajón két merülés közt, a nagyokosok csak bambán néztek, oszt leengedték, jótanácsként aszonták, hogy: "gyakrabban engedd le" :-)))
 988. medve 2008 máj 21. 12:47  
na ja, de ha már kiiktattad az inflátort, akkor lehet hanyagolni a jakó buzgerálását, mintha ebyébiránt nem is lenne. így értettem.
 987. Garfield33 2008 máj 21. 12:45  
Ha nem megy a levegő a jacketbe, az nem gond.
Az akkor kezdődik, ha nem áll el. Akkor jöhet a balanszozás a seggszeleppel.
 986. Edka 2008 máj 21. 12:43  
velem is.... ha sok babot vagy lencsét eszem...
 985. medve 2008 máj 21. 12:37  
látám, ma többen is humorunknál vagyunk:))
egyébiránt meg eleink jakó nélkül merültek, mint tuggyuk, ugye, szóval hacsak nem ömlik a drága luft, akkor azért nincs királydráma...
 984. Garfield33 2008 máj 21. 12:35  
Ha van nálad egy kis ecet, akkor a víz alatt is meg lehet oldani  :-)))
 983. Garfield33 2008 máj 21. 12:34  
Annak meg ott a vállszelep...
Én pl a vizsga óta nem fogtam az inflátort a kezembe leeresztés céljából. Kényelmesebb nekem a váll- vagy seggszelep használata. Lemerülésnél is sokkal gyorsabban megy...

Visszatérve az eldurrant 2. lépcső-csőre. Láttam én már ilyet. Kettőt is.Az első egyszerű volt, mert az automata környékén eresztett (de rendesen). A srác átállt octopusra, megtörte a csövet (hogy ne bugyogjon annyira) és úgy jött fel a párjával.A második már neccesebb volt. A 2. lépcső csöve az 1. lépcső mellet tört el. Na ott aztán volt süvítés. Azért saját octopussal jött fel, hiába kínálgatták neki a többiek...
 982. medve 2008 máj 21. 12:32  
köszi PDIC, valszínűleg megóvtál egy kínos beégéstől:) én simán elkezdtem volna buherálni a víz alatt...
 981. medve 2008 máj 21. 12:29  
égen, ez valóban előfordulhat. azzal együtt én pont ilyen helyzetekben tartanám lent a delikvenst, hogy ne maradjon örökre azon a helyen. (azaz ne az legyen az utolsó merülése)
 980. PDIC 2008 máj 21. 12:25  
Most már értem... Ha beragad a gomb, az nem segít , hogy leveszem majd visszarakom az inflátor tömlőt.
Megfelelő gyakorlattal simán lehet merülni a jacketet szájjal fújkálva, aztán merülés után inflátorfej szétszed, kosz kiszed vagy szelep kicserél "oszt hadd szóljon".
 979. DUPLA 2008 máj 21. 12:23  
Általában nem javítható, de ha mégis, azon a merülésen már tuti nem bízik benne az illető.
Maradnak a száj-hagyományok.
 978. medve 2008 máj 21. 12:19  
itten igazándiból arra céloztam, hogy ha nem kapott infarktust búvárunk, akkor a kis manőver után - vagy magának, vagy a buddyja közreműködésével - bajonettzár visszarak az inflátorra, aztán folytatható a merülés, merthogy a tyehnika rendebn működik tovább.
 977. Garfield33 2008 máj 21. 12:18  
Csak ismerte. Most már nem aktuális  :-)
 976. medve 2008 máj 21. 12:16  
ööö, izé, azért nem pirultál el, remélem:)
igen, erre nem gondoltam, hogy a fejnehéz nem megy egyből. de tényleg kipróbálom, hogy hogy műxik a két technika.
Első   1 . . . 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 . . . 105
Fórum v1.104 - © 2007-2018 Bunny

Merülőhelyek

Gubal Island - Rosalie Moller Wreck

Egypt, Red Sea

1/3 db alapján:átlagosan érdekes(átlag: 4) nehéz körülmények
max: 38m, látótáv: 10-25m , áramlás

szafaris megközelítésroncs merüléskorallos, trópusi élővilág nyílt vízi fajokjelentős halraj nyílt vízben

Búvárbazár

5mm-es neoprém ruha

Ár: 25.000 Ft.


Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.
A fórumban leírtakért a divecenter.hu felelősséget nem vállal, az kizárólag a hozzászóló magánvéleménye.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés