»» ««

Brazília elsüllyesztett egy repülőgép-anyahajót

Külföld

A leszerelt repülőgép-hordozót annak ellenére süllyesztették el, hogy környezetvédelmi csoportok aggodalmukat fejezték ki.

A "tervezett és ellenőrzött süllyesztés pénteken késő délután történt", mintegy 350 kilométerre a brazil partoktól az Atlanti-óceánon, egy olyan területen, amelynek "megközelítőleg 5000 méter mélysége van" - áll a brazil haditengerészet közleményében.

foto: Aljazera

A hat évtizedes "Sao Paulo" repülőgép-hordozó elsüllyesztéséről szóló döntés azután született meg, hogy a brazil hatóságok hiába próbáltak olyan kikötőt találni, amely hajlandó volt fogadni a hajót.

Bár a védelmi tisztviselők azt mondták, hogy a "legbiztonságosabb területen" süllyesztik el a hajót, a környezetvédők támadták a döntést, mondván, hogy a hadihajó több tonna azbesztet, nehézfémeket és más mérgező anyagokat tartalmaz, amelyek a vízbe szivároghatnak és szennyezhetik a tengeri táplálékláncot.

Az 1950-es évek végén Franciaországban épült hadihajó, amelynek haditengerészete 37 éven át Foch néven hajózott a repülőgép-hordozóval, helyet érdemelt a 20. század haditengerészetének történetében. A Sao Paulo részt vett Franciaország első nukleáris tesztjein a Csendes-óceánon az 1960-as években, és az 1970-es évektől az 1990-es évekig Afrikában, a Közel-Keleten és a volt Jugoszláviában volt bevetésen.

Brazília 2000-ben 12 millió dollárért vásárolta meg a 266 méteres repülőgép-hordozót. A hajó fedélzetén 2005-ben kitört tűzvész felgyorsította a hajó hanyatlását.

Tavaly Brazília engedélyezte a Sok Denizcilik török cégnek, hogy a Sao Paulót fémhulladéknak bontja le. Augusztusban azonban, amikor egy vontatóhajó éppen a Földközi-tengerbe akarta vontatni, a török környezetvédelmi hatóságok megakadályozták a tervet.

A brazil védelmi minisztérium szerdán közleményben közölte, hogy a hajó bontási terve "példátlan kísérletet" jelent Brazília részéről a hajó biztonságos ártalmatlanítására "környezetbarát újrahasznosítás" révén.

Brazília ezután hazahozta a repülőgép-hordozót, de nem engedte be a kikötőbe, hivatkozva a "nagy környezeti kockázatra".

A védelmi minisztérium közleménye szerint az elsüllyesztésre kiválasztott területet a haditengerészet hidrográfiai központja jelölte ki, amely a "legbiztonságosabb" helyszínnek tartotta, mivel az Brazília kizárólagos gazdasági övezetén, környezetvédelmi területeken kívül volt, mentes volt a dokumentált tenger alatti kábeltől, és 3000 méternél nagyobb mélységben volt.

"Tekintettel a bemutatott tényekre és a vontatással járó növekvő kockázatra, a hajótest felhajtóerejének romlása és a spontán/ellenőrizetlen süllyedés elkerülhetetlensége miatt, a tervezett és ellenőrzött süllyedésen keresztül a hajótest kidobásán kívül nem lehet más intézkedést elfogadni" - közölte a minisztérium.

[ aljazeera.com ]

Kapcsolódó írásaink:


Merülőhelyek

Merlo Reef

Sudan

4/8 db alapján:kimagaslóan érdekes(átlag: 4.5) átlagos nehézségű
max: 57m, látótáv: 25m felett , áramlás , driftes

szafaris megközelítésfal merüléskorallos, trópusi élővilágcápa teknős legalább 1.5m-es hal jelentős halraj nyílt vízben nagy rája

Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés