»» ««

Elsüllyesztenék a süllyesztést

Külföld

A zöldek mindent megtesznek azért, hogy ne legyen mesterséges zátony a HMAS Adelaide.

Az ausztráliai Új-Dél-Wales államban található Avoca Beach nevű partszakasz egyik új búvárlátványossága lehetne a HMAS Adelaide roncsa. A 138 méteres, Adelaide osztályú fregatt 1980 és 2008 között állt a haditengerészet szolgálatában, majd megszületett a döntés arról, hogy a víz alá küldik. Testvérhajója, a HMAS Canberra már 2009 októbere óta a mélyben "szolgál", és pont az ott tapasztaltak jelentik az egyik fő okot arra, hogy a környezetvédők tiltakozzanak. A Victoria államban nyugvó Canberráról ugyanis alkatrészek szakadnak le, folyamatosan dől, bizonyos részek leválása fenyeget, pedig még nincs két éve sem annak, hogy elsüllyesztették. Az Adelaide elsüllyesztését támogatók szerint Victoriában egészen más viszonyok közé került a roncs, ahol erős áramlásoknak van kitéve, a zöldek szerint viszont Új-Dél-Wales-ben a hullámzás erősebb, és ez fogja gyorsan darabokra szedni a hajótestet.

Így aztán az ellenzők bíróságra vitték az ügyet, ami a projekt egy éves késését eredményezte. A bíróság döntése nyomán még tovább kellett tisztítani a hajót, eltávolítani minden festéket és esetleges mérgező anyagokat, ezért aztán a költségek is másfél millió dollárral nőttek- az összköltség már 8,5 millió dollárnál jár. Ezek után a projektgazdák szerint minden idők legjobban megtisztított roncsa kerül a víz alá, ha tényleg elsüllyesztik a kiszuperált hadihajót. A No Ship Action Group nevű zöld csoport viszont nem adja fel a harcot. Szerintük esztelenség 4000 tonnányi acélhulladékot a tengerbe vinni, hogy ott szennyezze a környezetet, és a partra sodródjanak a leszakadt alkatrészei. További jogi lépéseket terveznek, míg a mesterséges roncs projekt irányítói azt mondják, ha ők alávetették magukat a bíróság döntésének, akkor tegyék ezt a zöldek is.

[ couriermail.com.au nyomán ]
Kapcsolódó írásaink:



 17. BoGyesz 2012 máj 10. 08:08  
Ezen az oldalon elég jó belső képek is  vannak: http://www.diveadelaidewreck.com.au/5th-day.html
 16. Bunny 2012 máj 10. 07:53  
Ez az ajtó csapkodás, áramlás dolog elég érdekes, elvileg a merülés biztonságosabbá tétele az ilyen mesterséges zátonyoknál a cél, ezek pont ellent mondanak ennek.
 15. BoGyesz 2012 máj 10. 06:16  
Ezt a hajót pont egy éve süllyesztették el Sydneytől északra, Avoca beach mellett és direkt a búvároknak vágtak az oldalára rengeteg nyílást, hogy viszonylag egyszerűen be lehessen hatolni. (búvár szaknyelven penetration) A HMAS jelentése Her Majesty's Australian Ship és az utóbbi harminc év mindegyik konfliktusában részt vett, ahol Ausztrália jelen volt. Ha az angol elnevezést lefordítom magyarra, akkor ez egy irányított rakéta fregatt (guided missile frigate) és 138 méter hosszú.
A hajót az elmúlt egy év alatt teljesen benőtte a korall és szinte alig lehetett fémet látni a külső részen. Elkezdték belakni a mindenféle halak, rákok, polipok és sokfajta más élőlény. A legelső felderítendő hely a híd volt, ahol még ott volt a kapitány ülőhelye, a műszerek egy része és a fedélzeti telefon. Ezen túl behatoltunk még a felső fedélzet nagyobb helységeibe is, de annál tovább nem mentünk, mert nem volt nálunk megfelelő felszerelés.
Két veszélyes dologra kellett figyelni. A süllyesztés előtt nyitva hagytak több ajtót, amiket most a víz alatt az áramlat csapkod mint valami huzat, és nem ajánlott egy mázsás acélajtó útját állni, amik a két csomós áramlat mozgatja. A másik pedig, azok a nyílások voltak, amiket a hajó oldalán vágtak. Ezeken a nyílásokon keresztül most a víztömeg áramlik át a hajón, de vigyázni kell, mert egy-egy nyílásban olyan erős az áramlat, hogy az könnyedén beszippantja a búvárt.
Két merülést hajtottunk végre, ami kb kétszer 30 perc fenékidő volt, plusz az emelkedés és a dekó. Nitrox ajánlott.
Találtam közben egy rövid videót, valamint a hajó leírása a Wikipedián.
 14. Garfield33 2011 már 08. 14:00  
Természetesen. Méghozzá azt, hogy tényleg nincs fogalmad róla, miről is beszélek...
 13. Káplán 2011 már 08. 13:51  
Talán a szám a sor elején jelent valamit. Talán.
A további 12 bejegyzés a fórumban olvasható.

Merülőhelyek

Blue Hole

Egypt, Red Sea

2/4 db alapján:átlagosan érdekes(átlag: 3.8) átlagos nehézségű
max: 57m, látótáv: 25m felett

parti merülésfal merüléskorallos, trópusi élővilágteknős jelentős halraj nyílt vízben

Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.
A fórumban leírtakért a divecenter.hu felelősséget nem vállal, az kizárólag a hozzászóló magánvéleménye.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés