»» ««

Verseny a legmélyebb pontig

Egyéb

Ismert arcok is fémjelzik a tengerek legnagyobb mélységeibe szánt tengeralattjáró-projekteket.

Nagyon izgalmas dolog eljutni több kilométeres mélységbe, ám természetesen a mélymerülés "Mount Everestje" a Mariana-árok 11,000 métere. Összesen két ember volt, aki azzal büszkélkedhetett, hogy valóban megjárta ezt a mélységet: Jacques Piccard és Don Walsh, akik 1960-ban a Trieste batiszkáf fedélzetén hajtották végre a történelmi merülést. Az űrutazás manapság már turisták számára is lehetséges, de az extrém mélységek a tengerekben továbbra is óriási kihívást jelentenek a szakemberek számára. Mostanában több olyan projektről is hírt adtak, amelyek talán már a közeli jövőben eredményekkel szolgálhatnak.

A Triton 36,000 nevű projekt nevében a szám a mélységet jelöli (lábban), tehát ők is a Mariana-árok legmélyebb pontját tűzték ki elérendő célként. A Rayotek fejleszti a különleges üveget, ami képes lesz elviselni a hatalmas nyomást, és így a gömb formájú kabinban ülő három fős személyzet saját szemével is jól megfigyelheti a mélység világát. A Triton Submarines jelenleg is gyárt kisebb mélységekbe, nagyjából ezer méterre szánt tengeralattjárókat, ez az új fejlesztésű anyag viszont további lehetőségeket nyit meg a már eddig is sok tapasztalatot szerzett cég számára. A cég az új tengeralattjáró kifejlesztésének költségeit 15 millió dollárra becsüli, ami viszonylag alacsonynak számít.

Richard Branson, a hírhedt milliárdos már sok extrém projektbe vágott bele. Az ő tervük a Virgin Oceanic Underwater Vehicle nevet kapta, és a cél nagyjából ugyanaz: el szeretnének jut a 11,000 méteres mélységbe. Branson vagyonát ismerve a több millió dolláros fejlesztési költség nem számít különleges tételnek, az pedig nagyon is jellemző rá, hogy a mélymerülési sorozattal rekordokat szeretne felállítani. A Virgin Oceanic gépe inkább repülőgépre hasonlít, ráadásul csak egyszemélyes, ám már annyira előrehaladtak a munkával, hogy állítólag 2011 második felében már mélymerüléseket hajtanak végre vele. Az anyagválasztás itt is kritikus, de ők többfélét használnak fel a tengeralattjáróhoz, a kilátást például kvarcból készült ablak biztosítja. Bransonék szeretnék a tudósok munkáját is segíteni, így többek között együtt dolgoznak a Scripps oceanográfiai intézettel is.


A legkevesebbet a híres filmes, James Cameron fémjelezte projektről lehet tudni. Az elektromos motorokkal hajtott, kompozit anyagokból készülő tengeralattjárót ausztrál mérnökökkel fejlesztik, és a tervek szerint ez is képes lesz eljutni az óceánok legmélyebb pontjaira. A szakemberek szerint Cameronék tengeralattjárója a Virginéhez lesz hasonló, ám két személyesre tervezik. Ezen túl még titkos a legtöbb részlet, de a kiváló rendező elkötelezettségét ismerve az óceánok világa iránt, valószínűnek látszik, hogy komolyan dolgozik csapatával a Mariana-árok felfedezését lehetővé tevő járművön. Nem meglepő módon minden bizonnyal film is készül majd arról, ha sikerül eljutniuk oda.

[ blogs.forbes.com nyomán ]
Kapcsolódó írásaink:


Merülőhelyek

Sha´ab Claudia

Egypt, Red Sea

4/7 db alapján:érdekes(átlag: 4.1) könnyű körülmények
max: 20m, látótáv: 10-25m

szafaris megközelítészátony merülés üreg vagy barlang scenic, nézelődős merüléskorallos, trópusi élővilág sziklás, hasadékos élőhelycápa legalább 1.5m-es hal

Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés