»» ««

Roncskeresés felsőfokon

Egyéb

Két és fél évtizednyi munka után egy igazi profi számtalan kalandos kutatásról, jelentős eredményről tud mesélni.

David Mearns talán maga sem gondolta, hogy mekkora vihart kavar majd egy-egy megtalált roncs feltárása, ám karrierje során bűncselekményre derített fényt és bíróság elé juttatott csalókat, de történelmi eseményekről is többet tudhattunk meg eredményei révén. Pedig amikor 1986-ban a University of South Florida végzőseként átvette fizikai oceanográfiai diplomáját, még eszében sem volt roncsok után kutatni. Eddigi karrierje viszont lassacskán olyan változatosnak mondható, mint azoknak a hajóknak a sorsa, amiket megtalált. Mearns, aki jelenleg a Bluewater Recoveries elnöke, régi iskolájába visszatérvén a hallgatóknak arról mesélt, milyen fantasztikus pillanat megélni a sikert.

A több mint 20 megtalált jelentős roncs közül az utolsó az AHS Centauré volt. Az 1943 májusában, Queensland partjai közelében elsüllyesztett ausztrál kórházhajóra 2009-ben bukkant rá. A fedélzeten levő 332 emberből 268-an tűntek el, és a családtagok csak most, 66 évvel később szerezhettek bizonyosságot a japán tengeralattjáró áldozatául esett hajó sorsáról. A roncs nyughelyét több, mint 300 ember kereste fel a tengeren egy közös megemlékezés alkalmából. Ám nem ez volt az egyetlen híres hajó, aminek Mearns és csapata a nyomára akadt. 2001-ben fedezték fel a HMS Hood roncsát, annak a brit hadihajónak a maradványát, ami legendás Bismarck elleni csata során süllyedt el. Nagyjából ezer méteres mélységben került elő a roncs, ám a sikerhez hosszú és alapos kutatás kellett, a szemtanúk beszámolóinak és a jelentéseknek a tanulmányozása, és persze a legkorszerűbb műszaki berendezések alkalmazása. A kutatásról egy dokumentumfilm és készült, a Hunt for the Hood.

Ezzel együtt is, Mearns legnagyobb felfedezésének a HMAS Sydney II 2008-as megtalálását tartja. Hat éven tartott a keresés az Ausztrália büszkeségének tartott hajó után, ami 1941-ben veszett oda. A német hadihajó által elsüllyesztett Sydney elsüllyedése 654 emberéletet követelt. Számtalan kérdés maradt megválaszolatlanul, és a hajó jelentőségét mutatja, hogy Mearns könyve, a The search for the Sydney az eladási listák élére került Ausztráliában. Szintén fontos felfedezése volt a Lucona, egy teherhajó, ami egy bűncselekmény fontos bizonyítéka lett, illetve a Derbyshire nevű hajó, aminek katasztrófája után átírták a hasonló kategóriájú hajókra vonatkozó szabályokat. Nem csak modern hajókra bukkant Mearns, ennek jó példája az Esmeralda, ami Vasco de Gama flottájához tartozott.

A sikeres roncskutató arról mesélt a hallgatóknak, hogy a végzés után válaszút elé került. Nem akart az olaj- és gáziparban dolgozni, és nem lett volna alkalmas egyetemi kutatónak. Ezek után vágott bele a roncskeresésbe, az USA haditengerészete számára végzett keresési és felszínre hozási munkákat, így elveszett repülőgépek, hajók, rakéták kerültek elő munkája eredményeként. Ezek után jött az osztrák kormányzat megbízása a Lucona nevű hajó felkutatására. Nagyon komoly felkészültséget igényelt a 4200 méteres mélységben levő hajó maradványainak vizsgálata. Azért indítottak expedíciót a hajóhoz, mert az 1977-ben elsüllyedt hajó állítólag méregdrága felszereléseket szállított, ám felmerült a gyanú, hogy biztosítási csalás állt tengerfenékre küldése hátterében. A befolyásos osztrák üzletember, Udo Proksch által gondosan kitervelt bűntény során nem értékes eszközök, hanem egyszerű ócskavas került a hajó rakterébe, amit egy időzített bomba pusztított el, hat ember életét követelve. A politikusokat is érintő botrány vége az lett, hogy Proksch és bűntársa életfogytiglani börtönt kapott.

Az 1980-ban elsüllyedt több, mint 91 ezer tonnás Derbyshire hatalmas teherhajó volt, elsősorban ömlesztett áruk és olaj szállítására használták. Mindmáig ez a legnagyobb tengeren elveszett brit hajó. Japán közelében, egy tájfun során veszett nyoma, mind a 44 fedélzeten levő ember életét vesztette. A roncson a kilencvenes években végzett kiterjedt felmérések eredményeinek vizsgálata azt eredményezte, hogy a brit kormányzat átírta a vonatkozó szabályokat. Mearns büszke arra, hogy ezzel későbbi baleseteket lehetett megelőzni, és így sokak életét lehetett megmenteni.

Ezek után jöttek az eredményes kutatások a második világháború során elsüllyedt hajók után, de még ennyi siker birtokában is lát maga előtt kihívásokat David Mearns. Nagyon szeretné ugyanis megtalálni a híres sarkkutató, Ernest Shackelton hajóját: az Endurance 1915-ben süllyedt el az Antarktisznál, miután a jég fogságába esett. Mearns bevallása szerint már évek óta kutatja a forrásokat, és már a család engedélyét is megszerezte a munkához. Jelenleg az akár több millió dollárra rúgó költségek előteremtésén dolgozik, ráadásul a sarkkörön túli körülmények még külön nehezítő tényezőt jelentenek. A felfedező arról mesélt, hogy neki magának személyes kihívás ez a feladat, de maga az egész történet fantasztikus. Shackelton egyike volt a jégvilág leghíresebb kutatóinak, akinek példája a ma embere számára is inspiráló lehet. Az 1914-17 között lezajlott Antarktisz-átszelési kísérlet során a számtalan nehézséggel küzdő csapat egyetlen tagja sem veszett oda, köszönhetően Shackleton bátorságának és vezetői képességeinek.

[ usfweb3.usf.edu ]
Kapcsolódó írásaink:


Merülőhelyek

St. Johns, Paradise Reef

Egypt, Red Sea

1/2 db alapján:érdekes(átlag: 4.5) átlagos nehézségű
max: 28m, látótáv: 10-25m , áramlás , driftes

szafaris megközelítészátony merülés üreg vagy barlangkorallos, trópusi élővilág sziklás, hasadékos élőhelylegalább 1.5m-es hal

Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés