»» ««

Kifosztott roncs

Külföld

Az ausztrál búvárok és régészek megdöbbentek rajta, hogy mi maradt a HMAS Perth roncsából.

A HMAS Perth nevű ausztrál hadihajót 1942-ben süllyesztették el egy japánok indonéz vizekben. Ám úgy fest, hogy szisztematikusan dolgozó búvárcsapatok szedik szét a maradványokat. Az ausztrálok egy ideje már tudnak a problémáról, de nem akartak nyilvános vitát az érintett országok közötti egyébként is feszült viszony miatt.

A Szumátra és Jáva között nyugvó hadihajónak azért nagy fontossága az ausztrálok számára, mert 355 tengerész végső nyughelye, akik a több torpedó által eltalált hajóval együtt süllyedtek a hullámsírba. A maradványokat nem nyilvánították háborús sírhelynek, így nem kapta meg az ezzel járó védelmet sem. Más országokban a hasonló roncsokat az ilyen előírások révén is védik. Ehhez képest a búvárok már többször is beszámoltak arról, hogy úszó darukat láttak a roncs felett a kiemeléshez szükséges felszerelésekkel. A hírek eljutottak Ausztrália jakartai nagykövetségéhez és a helyi örökségvédelmi hivatalhoz is a történtekről. Ázsiában mindez nem egyedi eset, más történelmi jelentőségű roncsokon is "dolgoznak" a gyűjtögetők. Az O-16 nevű holland tengeralattjó Malajziában süllyedt el, és arról is sok dolgot a felszínre hoztak már.


Egy búvár beszámolója szerint egészen megváltozott a roncs a pár hónappal korábban látottakhoz képest. A tengeren elmentek egy uszály mellett, aminek daruja alatt feltehetően a hajó fedélzetéből származó acél darabot láttak. A régebben készült videofelvételeket összehasonlítva a mostaniakkal feltűnik, hogy a hajó szerkezeti elemeiből milyen sokat kiemeltek, és az ágyúk is eltűntek. Nincs a helyén a híd se. A roncsban valószínűleg még ott vannak az emberi maradványok, amelyeket megbolygatnak a fosztogatók. Ha nem cselekednek sürgősen, és még néhány nagyobb darabot kiemelnek, az egész roncs össze fog dőlni.

Olyan hírek is kiszivárogtak, hogy a roncson dolgozók robbantással bontják meg az elemeket, ami szintén nagy károkat okoz. Létezik egyfajta természetes rongálódás is egy több évtizede a mélyben levő roncs esetén, de akkor a roncsról leszakadt elemeknek ott kellene lenni a közelben- a HMAS Perth esetén viszont erről nincs szó, egyszerűen csak folyamatosan tűnnek el az acél szerkezeti elemek a maradványokról. A hajóorr már nem is felismerhető, csak pár alkatrésze látható. Természetesen ez befolyásolja a merülést is, mert a meggyengült szerkezetbe már nem ajánlatos beúszni, veszélyessé vált.

A hajó legénységének utolsó túlélője, Gavin Campbell nagyon elkeseredett a hírek hallatán. A 92 éves egykori tengerész szerint megillette volna a védelem, a két országnak meg kellett volna egyeznie a sorsáról, hogy ne lehessen gyűjtögetők martaléka a roncs. Mások is az ausztrál kormányzat határozottabb fellépését sürgetik az ügyben. Ám ahhoz, hogy ennek eredménye legyen, szükséges lenne az indonézai szervek együttműködésére is. A két ország viszonya viszont mostanában nem felhőtlen. A haditengerészet is úgy nyilatkozott, tisztában vannak a problémával, de az indonéz vizekre nem terjed ki a fennhatóságuk, tehát egyelőre a helyiek térfelén pattog a labda.

[ au.news.yahoo.com ]
Kapcsolódó írásaink:


Merülőhelyek

Abu Nuhas, Carnatic Wreck

Egypt, Red Sea

4/7 db alapján:érdekes(átlag: 4.4) átlagos nehézségű
max: 26m, látótáv: 10-25m

napihajós megközelítésroncs merüléskorallos, trópusi élővilág nyílt vízi fajok mesterséges élőhelymantarája teknős jelentős halraj nyílt vízben nagy rája

Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés