Apnea a vásznon
SzabadtüdősA szabadtüdős búvárkodás csúcstartójának születni kell. Különleges emberek, különleges teljesítmények, feszültség és izgalom - az ilyen történetek nem kerülhetik el a megfilmesítést.

Mégis ehhez a filmhez kapcsolódik az egyik nagy csalódásom. Évekkel később bukkantam rá az információra, miszerint a filmet az amerikai siker kedvéért kicsit átalakították, Eric Serra zenéjét lecserélték Bill Contiéra, és a film vége is más. Nos, sok rajongó meglepődne, látva azt a képet, ahogy a delfinekbe kapaszkodó Jaques a felszínre tör az utolsó(?) merülés után. Bessonról lehet tudni, hogy minden téren meghatározó a francia filméletben, producerként pedig a nyereséget sem hagyhatja figyelmen kívül, de azért mégis furcsa, miért vállalták fel ezt a módosítást. Később Besson egy, az eredetinél jóval hosszabb rendezői változatot is piacra dobott, és nyilván ezzel sem járt rosszul anyagilag. A filmben ábrázolt búvárok (Jaques Mayol és Enzo Majorca) pedig szerencsére még javában éltek a film bemutatásakor, szóval ez egyike volt azoknak az alkotásoknak, amelyeknek volt ugyan valami halovány kapcsolata a valós eseményekkel, de nem dokumentálni akart, hanem a történetet újragondolva mesélt el valami fontosat.

A film szerint Angela egy delfinmentő társaság propagandaakciójaként próbálkozik a csúcsdöntéssel. Filmbeli mentorát Franco Nero alakította, aki azokban az években többek között Árpád vezért is játszotta, szóval nem ez volt karrierje legfényesebb időszaka. A női főszereplő, Alexandra Brochen, Angelához hasonlóan, sem előtte, sem utána nem nagyon hallatott magáról. Igazság szerint a film sem klasszikus darab, nem tud igazi hangulatot varázsolni a vászonra, néhol kicsit szegényesnek tűnik a megvalósítás. Ráadásul hiányzik belőle az az újdonság, amit A nagy kékség jelentett a maga idejében, így hát elképzelhetetlennek tartanám, hogy ugyanolyan kultusza alakuljon ki, mint Besson filmjének. Mivel elkészülte (1995) óta már eltelt egy évtized, most már valószínűleg nem is lesznek rajongói klubjai... De azért kár lenne pálcát törni felette, nézhető iparosmunka.
A The Freediver című alkotásnak nálunk valószínűleg azért lesz helye az emlékezetes filmek között, mert nem kicsit arcátlan módon A nagy kékség 2 néven forgalmazzák, ráadásul kissé apróbb betűkkel szedve a második részre utaló számot. Ennek a filmnek semmi köze nincs Luc Bessonéhoz, más a rendező, az író, mások a szereplők. Sőt, még csak nem is franciák készítették. Nehéz minősíteni ezt a forgalmazói húzást...
Az viszont kétségtelen, hogy itt is szabadtüdős búvár a főszereplő. Danai Varveri, a korábban említett búvárokhoz hasonlóan létező személy. Az akkor másodéves egyetemista 1999-ben egészen különös kategóriában állított fel világrekordot: uszony, neoprén ruha, maszk, súlyok nélkül merült 40 méterre. Ráadásul az egész merülés másfél percig sem tartott! Azóta már családanya, és állítólag újból kacérkodik az apneával.

Talán ez a három példa is elég arra, hogy bemutassa, hányféle módon lehet megközelíteni egy témát, és hogy ezen belül is más és más színvonalon sikerül elérni a célkitűzéseket. Gyaníthatóan a közeljövő nagy dobása apnea-film terén James Cameron alkotása lesz majd, aki - nem meglepő módon - valós történetet dolgoz fel, ami viszont tényleg tragédiával végződött: Audrey Mestre-Ferreras utolsó merülését. Addig be kell érnünk a már elkészült filmekkel, bár talán a legjobban akkor kerülünk közel a szabadtüdős búvárkodás különleges világához, ha egy maszkkal, uszonnyal felszerelkezve a víz alá bukunk magunk is.
Gonda Rudolf
Kapcsolódó link: The Freediver