»» ««
  fórumok / Szakmai fórumok / Búvárbalesetek -események és tanulságok

Ebbe az erősen tematizált* fórumba várjuk azokat a történeteket, amelyek búvárbalesetekkel kapcsolatosak, veled estek meg vagy ott voltál. Nem feltétel, hogy baleset legyen, ha csak meleg pillanat volt, aminek a vége jól sült el, de magában hordozta a baleset esélyét, akkor is itt a helye.
A történeteket emeljük ki a sima hozzászólások körül azzal, hogy az elején egy sort, mondatot vagy bekezdést vastagon írunk.
* Ez arra vonatkozik, hogy kizárólag a témával kapcsolatos hozzászólásokat várjuk, általános csevegésnek a fórum használhatósága, későbbi áttekinthetősége miatt itt nincs helye.


Hozzászólást csak regisztrált felhasználótól fogadunk el. Regisztrálás/belépés.


Első   1 . . . 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 . . . 105
 4675. Káplán 2010 sze 22. 19:02  
Wazze, most jött ki Rajtad a Velem való személyes találkozó hatása:)

 4674. Garfield33 2010 sze 22. 17:57  
Szerintem egyszeru a megoldas: elszoktal a nitrogentol.
Bar sohasem volt meg problemam a nitrogennel, hosszabb kihagyas utan mar neha 30-35 meteren is ereztem, hogy lassu vagyok, de mindig csak egy-egy tura elejen, utana mar nem.
Akarcsak az alkoholnal. Ha jo ideig nem iszol (az milyen?), utana egy sort is meg lehet erezni.
 4673. vizidino 2010 sze 22. 17:29  
Akkor közvetlenül nem, de többé-kevésbé rendszeresen mérem (asszonynak van készüléke), és elég stabilan a 120/80 -as szabvány közelében, néha inkább alacsonyabb.
 4672. Thomasbuvar 2010 sze 22. 17:26  
Indításnak most csak annyit, kösz', hogy leírtad...
 4671. macok 2010 sze 22. 17:23  
Vérnyomást mértél magadon akkor és/vagy azóta?
 4670. vizidino 2010 sze 22. 17:16  
Levegővel mélyre
Gondoltam, élénkítek kicsit a balesetes fórum forgalmán. Ugyan baleset nem történt, de (mint már annyiszor) akár az is lehetett volna belőle, tehát ide írom, tanuljon belőle akinek kedve van hozzá.
Az alább leírt eset még márciusban történt velem. A Haven nevezetű roncsra mentünk merülni (infók pl.:  http://www.havendiving.com/haven.htm). Korábban már 6 alkalommal merültünk ezen a roncson, körbejárva a kapitányi híd és a kémény környékét valamint a fedélzet egy darabkáját. Ez alkalommal a kapitányi híd alatt a roncs oldalán lévő szakadás felső szélét terveztük elérni. Mélység szempontjából elég karcosnak tűnt a dolog, de mivel itt Liguriában a "tradicionális" klubokban meglehetősen szokványosnak számít a 50 és 60m közötti mélységtartomány, a csapattal akivel mentünk pedig már mi is voltunk többször is 50 és 55 között, hát megpróbáltuk. Különösebben nem aggódtunk, a nitrogénre mindketten extrém lassulással szoktunk csak reagálni, amivel már kezdtünk megtanulni együtt élni. Tervezett max. mélység 58m (ott volt a lyuk széle), a híd tetejéig (kb. 30m) a kötél mentén, utána rézsút a híd mellett süllyedve. Úgy terveztük, a merülés 5. percében már ott vagyunk, 2 percet nézelődünk aztán vissza a fedélzetig, és spirálban fel a híd mentén. Hárman mentünk, jómagam és feleségem párban, + a helyi vezető, Vincenzo. Rajtam dupla 12, rajtuk dupla 10, mindhármónkon levegővel. Deco alapesetben a komputerek szerint, tartalékban táblán  terv, ami alapján a levegőt ellenőriztük. A dolgok kb. 55 méterig alakultak a szokott módon (hatalmas halfelhők között süllyedünk lefelé, Ildivel vigyorgunk egymásra mint a fakutya). 55m környékén, már erősen belassult ereszkedési tempónál elkezdtem magam furán érezni. Módszeresen végiggondolva a dolgokat először nem találtam semmi konkrét okot. Nem volt légszomjam, rendesen jött a levegő, nem erőlködtem, nem kapkodtam. Felszerelés mindenütt rendben, társak rendben. Akkor mi a baj? Beletartott pár pillanatba, mire rájöttem, hogy a pulzusom az egekben van. Mindenfajta félelem vagy pánikérzet nélkül olyan szívdobogás fogott el, ami még diákkoromban vizsgák előtt a nyolcadik kávé után is kuriózum lett volna. Neoprén szárazruhában trükkös lett volna magamon pulzust fogni, de nem is volt szükség rá, éreztem a mellkasomban. Jeleztem Vincenzo -nak (épp ő nézett felém), hogy valami nem kóser, álljunk meg egy kicsit. 57m -en jártunk. Ildi is befutott picit mögöttem, kérdőn nézett, miért állunk. Ekkor kezdett el oldalról besötétedni a látómezőm. Vince visszakérdezett, minden OK -e, én csak annyit intettem vissza, hogy felmegyek egy szintet. 2m -t emelkedve semmi sem változott, így még tovább csúsztam felfelé. Kb. 50m -en tisztult ki a világ. Ildi böködött oldalról hogy mi van, nem tudtam neki mit mutatni, csak a kezem tártam szét. Aznap ott volt a határ. Innentől az előre eltervezett spirálban mentünk fölfelé, semmi további tünetet vagy érzést nem produkáltam. Azóta ugyanazon a roncson még négyszer voltunk, 50 alatt picivel is jártunk néhányszor, de nem tapasztaltam többször hasonlót, mint ahogy előtte sem.
Hogy mitől voltam rosszabb passzban mint máskor, nem igazán tudom. Amennyire meg tudom ítélni, a nitrogén meg az oxigén együtt csaphatott meg, de nem tudok azonosítani semmi extra hajlamosító faktort aznapra. Hacsak nem a télen felkapott pár kiló, meg hogy az előtte lévő hétvégéken csak sekélyben merültünk.
Csak hogy a puffogás egy részét megelőzzem: a szabályzatokat (CMAS, PADI) ismerem, a levegős mélymerülések elméletével tisztában vagyok, mint ahogy azzal is, hogy lehetne biztonságosabban (és sokkal drágábban) is végrehajtani az ilyen merüléseket. Az elmeállapotom belülről stabilnak látszik. Az, hogy stabilan milyennek, azt a külső szemlélőkre hagyom :)
Várom a hasznos kommenteket.    
 4669. Vanek 2010 sze 18. 22:25  
No ez lesz a szép baleset.
Zoooooki szkrínsot!
 4668. sanya 2010 aug 28. 20:24  
Bizony én is nyeltem tenger vizet kb. 10 m-en, és ha nem lettem volna olyan mélyen,bizony felrugtam volna magam.De akkor az erős akarat és józan ész legyőzte a páni félelmet ,ennek ellenére nem hiszem hogy gyakorolni kellene ezt az a fajta viz nyeldesést. Aki ezt a kellemetlen, és néha életveszélyesnek is nevezhető eseményt nem tudja földolgozni,az inkább ódzkodjon ettől a sporttól.Mivel az életösztön mindentől erősebb (szerintem) az képes minden józan ész fölé kerekedni.
 4667. hopposztkopp 2010 aug 28. 19:42  
A bogaram: látom a filmet amiben az ami. t.gy. hanyat fekszik és öntik bele folyamatosan a vizet , miközben fuldoklik. Első gondolat: mi ez az állatkínzás, a második mi lehet a valós haszna, harmadik ezt nálunk kivel lehetne megcsinálni büntetlenül. Persze bevillant, hogy a kezdő is azzal lesz teljes jogú tag(!), hogy mondókát mond miközben maszk és sznori van rajta - amibe v.mi úton-módon folyik a pezsgő. Látszólag vicces, valójában hasznos. Röviden: megtanítanak-e minden búvárt arra a készségre, hogy bár már nincs aer a tüdőben, még mindig tudjon gondolkodni és v.mennyire tudatosan cselekedni? Mennyire elvárható ez? Merthogy elméletben nem fogyhat ki a palackból, a szabad légzésnek nem lehet akadálya. Viszont még a büdös mályi tó vizéből is nyeltem az idén és vannak helyzetek amikor ki kell bírni  - néha egy percig is - hogy... Talán túl misztifikálom a dolgot. Viszont a legrohadtabb érzés. Csupán én lennék ennyire mafla mazohista? Van aki még soha nem fuldoklott ? Persze a legfontosabb: mi lesz ha mégis?

(több cikk kapcsán ez ugrik be, mikor kétméteren és...)
 4666. Bali 2010 aug 27. 13:31  
Jólvan naaa! :-PPPP  Munka közben nem figyelhetek mindenre!:-))
 4665. Luciferin 2010 aug 27. 13:14  
A linkelt cikben van leirva "bocikám" :-). Nem arról a balesetről beszél amire te gondolsz.
 4664. Bali 2010 aug 27. 13:03  
Hol olvasod? Honnan van infó? Mert igazából kerülgetjük a forró kását és az égvilágon nem mondott még senki semmit! :-)) Csak egyesek a veszekedésig jutottak! :-((
 4663. DUPLA 2010 aug 27. 12:27  
Ja. Bár ha jól olvasom, itt sem tanúvallomások döntötték el a felelősség kérdését. Az oktató 4 méteren volt hat percig (komputeradat, manipulálhatatlan) és totális levegőelfogyása volt (palack üres tárgyi bizonyítási eszköz) szárazruhás vizsgával nem rendelkező túlsúlyozott áldozat. A tények human-forrástól függetlenül rendelkezésre állnak. Ezt a sztorit habozás nélkül megírná a magyar sajtó is. Sakk-matt zéró perkockázat.

Amúgy tényleg sokat lehetett belőle tanulni: 40 barral nem kezdünk merülést. Bevéstem.
 4662. elche 2010 aug 27. 12:07  
Azért néha elég alaposak azok az elemzések, erről a hírről például annak idején elég sokat beszélgettünk mi magunk is. Egyébként néha tényleg az is sokat jelenthet, ha egy-egy baleset kapcsán szóba kerül az idősebb búvárok egészségügyi állapota, vagy hasonlók, mert felhívhatja a figyelmeztet bizonyos dolgokra. A hallgatás viszont nem tanít semmit.
 4661. DUPLA 2010 aug 27. 11:57  
Ez nem magyar probléma. A búvárbaleset - különösen a halálos - tabu, mert büntetőjogi felelősséget hordoz magában. Mivel ez csapatsport, a tanúk - tehát akik látták a baleset elejét, lefolyását és végét - egyben kvázi "elkövetők is", mert a csapatsport jelleg miatt mindenkit, aki észlelési-beavatkozási közelségben van -vagyis tanú statusu - segítségnyújtási kötelezettség is terhel, ennek elmulasztása, vagy szakszerűtlen teljesítése pedig bűncselekmény. Mivel alkotmányos jog, hogy senki nem köteles önmagára, vagy közeli hozzátartozójára nézve terhelő vallomást tenni, olyan, hogy búvárbaleset tárgyilagos kivizsgálása egész egyszerűen nem létezik, mivel sosincs objektívnek tekinthető tanú.

Ezért van az, hogy áldozati eü. probléma, felszerelés-probléma, áldozati elháríthatatlan hiba esetén mindig ténymegállapítással zárul az ügy. Ha buddy vétség, merülésvezetői mulasztás, vagy más egyéb társ(ak) által elkövetett segítségnyújtás elmulasztása, vagy foglalkozás körében elkövetet gondatlan veszélyeztetés áll fenn, akkor is az eü-felszerelés-áldozati hiba hármasára vezetik vissza az okokat. Ha ez valamilyen okból nem sikerül, akkor ismeretlen, vagy nem megállapítható okból következett be a baleset.

Ha megnézitek a DAN éves baleseti jelentéseket - az áldozati hibát leszámítva - nincs is human tipusú okozati faktor mérés, nyilván mert nincsenek ilyen típusú adatok.

Aki merült már, az viszont tudja, hogy ilyen egyszerűen nincs. A "nagy hármasból" - eü gond, felszerelés probléma, áldozati hiba - az utolsó kettő (extrém eseteket kivéve), társak által biztonsággal elhárítható, - erre gyúrunk is a különféle tréningeken - tehát nem feltétlen halálos következményű okozat.

Szóval konkrétumra, meg tanulságra itt sem kell számítani. Statisztikailag még azt tudom hozzáfűzni, hogy a DAN 2008-as riportjából az derül ki, hogy a 27 méter alatti merülések 97%-a eseménymentes, a fenmaradó három százalékért pedig a nagy hármast kell okolni, különböző arányban.

A ne beszéljünk róla, mert ez kegyeletsértés szabállyal elvi alapon nem értek egyet, mert ilyen alapon minden sajtót be lehetne perelni, aki leírja, hogy Gipsz Jakab ittasan gyerekeket gázolt, vagy felakasztotta magát, vagy elbambult és beleesett egy liftaknába. Abban persze egyetértek elchével, hogy fontos kelléke az ilyen típusú kommunikációnak, hogy tény- és ne pletykaalapú legyen. Tényekre - viszont mint azt az előbbiekben kifejtettem- zero esély van, így tényleg vigyázni kell a vádaskodásokkal és az ingerült számokérősdivel.
 4660. BoGyesz 2010 aug 27. 03:17  
"Fogalmam sincs, mi kellene ahhoz hogy a hazai helyzet változzon."

Szerintem ido. Magyarorszagon az utobbi evekben egyre nepszerubb a buvarkodas, egyre tobb ember buvarkodik a kulfoldi nyaralasok alkalmaval es a nagy szamok torvenye alapjan egyre tobb marha is kiprobalja a sportot csupan azert, hogy utana verbalis farokhosszabitonak hasznalja majd a haverok elott, amikor sorozes kozben azzal viccelodnek, hogy ki ment melyebbre es kinek maradt kevesebb levegoje. Az eretlenseg jele kortol fuggetlenul es ugyan ez tortenik motoros korokben is. Aztan ahogy a termeszetesen szelekcio vegzi a dolgat, meghalnak paran, a tobbiek tanulnak belole es megnyugszanak.
Termeszetsen vannak esetek amik nem ebbe a kategoriaba tartoznak, de az teny, hogy a legtobb baleset valamilyen felelotlenseg, lustasag, trogersag, stb miatt tortenik.

 4659. hopposztkopp 2010 aug 26. 17:49  
Motto: bárkivel történhet bármi - és meg is történik. (az okos malac gondolja a bölcs tudja a...)
A balesetek elmesélése u.azt a célt szolgálnák, mint a keresztre feszített rabszolgák, hogy lássátok! Aki lázad a "szabályok" ellenében az így végzi. A tudatlanság a búvár szótárában bűn. Mert.

Bogaras ez a búvár mert azt mondja nekem, hogy addig vigyáz rám amíg eléri a karomat. Most ilyen dedósnak néz? Vagy jobbra-balra előtte legyek, hogy elérje az uszonyomat. Biztosan túllihegi itt a dolgokat... milyen merülés már, hogy állandóan mutogat meg ellenőriz, meg....Szóval az ostoba még zokon veszi.

Amikor egyedül merülök az egy más felszerelés, idő, hely és kockázat. Viszont van v.ki a közelben, hogy... parton, hajón - aki tudja mikor mi történhetett, hogy az előre megbeszélt dolgok úgy fognak megtörténni ahogy az előre le van írva. Idő, hely, stb. Ez nekem a szentírás. Ne idegesítsek már fölöslegesen senkit. Pláne ne a mentőmet.
 4658. Hexen 2010 aug 26. 17:01  
..igazad van. az én szerény kis tapasztalatom egyike segített egy barátomnak megnyugodni a víz alatt és így megoldott egy helyzetet..majd utána természetesen megbeszélte az oktatójával a dolgot..

annak az emléke meg amikor engem évekkel ezelőtt mentettek, segített nekem, mikor a társamnak szüksége volt rám...

egyik napot sem felejtem el míg élek...
 4657. elche 2010 aug 26. 16:16  
A balesetelemzések kapcsán. Külföldi hírekhez nyúlok általában, mert hiába felületes időnként egy-egy elemzés, bizonyos típushelyzetekre rámutat. Aki akar, tanulhat belőlük, megbeszélheti a szitukat oktatójával, búvártársaival. Én pedig kénytelen vagyok abból dolgozni, ami megjelenik: ez néha alaposabb, néha inkább csak rövid tényekre szorítkozik, abból sem derül ki minden körülmény.
Ami a hazai helyzetet illeti... A DC nem tekinthet vissza nagy múltra, így hirtelen visszagondolva mégis négy magyar búvártársunk halálos balesete jut az eszembe a fennállásunk kezdete óta. Ez bizony nagy szám! Nem nehéz továbbgondolni, hogy minden bizonnyal ennek többszörösére rúg a súlyos balesetek száma, amikről ilyen rövid hír formájában sem hallunk. Akivel megtörtént, azon nyilván nem segít a higgadt utólagos elemzés, de a többieken esetleg igen. Ebben a fórumban sok esetet idéztek fel már a búvártársaink, szerintem néha igen hasznos viták alakultak ki. Fogalmam sincs, mi kellene ahhoz hogy a hazai helyzet változzon. Persze én annak örülnék, ha soha ilyen dolgokról nem kéne beszélni, mert mindenki biztonságosan merül- de ezt még én sem hiszem el. Azt tudom továbbra is kérni, hogy akinek továbbgondolásra érdemes története van (nem a név, meg a bázis neve érdekel senkit, hanem a konkrét szituáció és kimenetele), tegye közzé, beszéljük meg, hátha valakinek egyszer egy vészhelyzetben pont ez a közös tudás segít.
 4656. Káplán 2010 aug 21. 11:49  
A sznorisról azért tudni, hogy hibázott. Egyedül volt. :(
A másik esetben a részvétem független az életkorától. A társunk volt.
 4655. elche 2010 aug 20. 22:53  
Egyetértek. Megpróbálunk utánajárni a történteknek. Annyira nem tudunk semmit, hogy teljesen értelmetlen találgatni.
Mindenesetre nagyon sajnálom én is, bármi történt, hiszen alig 21 éves volt.
 4654. Luciferin 2010 aug 20. 22:45  
Ne találgassunk. Talán majd megtudjuk...
 4653. kovax 2010 aug 20. 22:34  
tanuló volt és fellőtte magát?
 4652. VasMacska 2010 aug 20. 22:20  
Azért milyen durva már, hogy 21 évesen búvárkodás közben valaki csak úgy rosszul lesz és meghal?
 4651. Luciferin 2010 aug 20. 22:13  
http://nol.hu/mozaik/egy_nap_alatt_ket_magyar_halt_meg_a_horvat_partoknal#
:-(((((
 4650. Zook 2010 aug 04. 16:00  
guantanamo
 4649. Garfield33 2010 aug 04. 14:04  
Adria?
 4648. Bunny 2010 aug 04. 14:01  
Nem tudom, kazincbarcika?
 4647. pygmy 2010 aug 04. 13:57  
Most őszintén, te hova utaznál azzal a géppel?
 4646. Bunny 2010 aug 04. 13:55  
Ja, kivéve ha mélyre mész :)
 4645. Garfield33 2010 aug 04. 13:49  
Olyan ez, mint a nitroxos merülés levegős computerrel.
Nagyobb biztonság.
 4644. Bunny 2010 aug 04. 13:40  
Erről jut eszembe valamelyik nap talán indexen volt egy videó riport az új airbus-ról, és azt mondták ott kevésbé csökkentik a nyomást, kisebb tengerszint feletti magasságra állnak így komfortosabb az utazás, nem kell egyenlíteni. Érdekes lenne megvizsgálni ezt pl, mert lehet ha új erbusszal repülünk a nofly idő is változik? Computerbe ezután be lehet állítani a repülőgép típusát is ;-)
 4643. PDIC 2010 aug 04. 13:34  
Meglehet, majd megnézek pár megfelelő időpontban készült képet....
 4642. Garfield33 2010 aug 04. 13:31  
Neked az eltorzult arcvonások talán jól is állnának???
 4641. PDIC 2010 aug 04. 13:28  
Igazad van, szégyent hoztam a bakterházra. Ittam volna én rendesen, de győzött a kötelességtudat. Nem kockáztathattam meg, hogy az elfogyasztott alkoholtól annyira eltorzuljanak az arcvonásaim, hogy másnap (aznap...) beázzon a kedvenc maszkom. :-)
 4640. Garfield33 2010 aug 04. 13:22  
Én szívesen igedesítelek, de most nem ez a célom.
Csak azt próbáltam kétségbevonnai, hogy a külső áztatástól a középfül begyulladna direkt módon.
Indirekte igen, mert a hallójárat gyulladás átterjed a környező szövetre, nyirokcsomókra, és akár a fül középső részére is.

 4639. Garfield33 2010 aug 04. 13:20  
Nekem ne szóljon be olyan, aki az utolsó sörét meg sem bontja...
 4638. Ibolya 2010 aug 04. 13:08  
Cica...Te most direkt idegesíteni akarsz???Vagy ennyire nem érted a fül anatómiáját??

A külső áztatás megváltoztatja a védekező rendszerét a fülnek és ez hajlamosít a gyulladásra,ami lehet :külső hallójárat gyulladás vagy a (felfertőzéstől) középfül gyulladás!!
 4637. PDIC 2010 aug 04. 13:08  
Ebből amúgy számunkra a "Légnyomás okozta heveny savós középfülgyulladás (Aero otitis)" az érdekes, csak nálunk a víznyomás gyakoribb. Hasznos dolog az egyenlítés...
 4636. PDIC 2010 aug 04. 13:05  
Te nagyonbuta! Nem tűnt fel, hogy a 4624/4625 a középfülről is szólt (volna...)? :-)
 4635. Garfield33 2010 aug 04. 12:52  
Ebben egyetértünk.
Én csak azt mondtam, hogy a külső áztatástól nem jut több baci a középfübe  .-)
 4634. Ibolya 2010 aug 04. 12:51  
:-))) én nem,de a doki eltett emlékbe pár játékot és cukorkát....

Gafr: külső hallójárat gyulladást okozhat a "kintről" jövő víz ,szél is,de a komoly középfül gyulladást majdnem mindig felfertőzés (baci) okozza és ritkán gyógyul meg antibiotikum nélkül....
 4633. Garfield33 2010 aug 04. 12:48  
No, ebben meg az van, amit én mondtam.
Végre egy hozzáértő cikk!!!!!!
 4632. Garfield33 2010 aug 04. 12:47  
Volt itten hallójárat?
Mert én nem láttam. Igaz, nem is olvastam teljesen végig...
 4631. kovax 2010 aug 04. 12:39  
inkább megnézném.  remélem elraktad mindet:-)
 4630. Ibolya 2010 aug 04. 12:34  
Ha érdekel,elmesélhetem miket szedtünk ki anno a fülészeten emberek hallójáratából;-))
 4629. kovax 2010 aug 04. 12:31  
egy pár zárójelentést is elolvasnék ,ha lehet:-)
 4628. PDIC 2010 aug 04. 12:22  
 4627. Ibolya 2010 aug 04. 12:16  
Kösz a részletezést....de a hitetlenek nem értik meg így se ,-)

 4626. PDIC 2010 aug 04. 10:54  
Első   1 . . . 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 . . . 105
Fórum v1.104 - © 2007-2018 Bunny

Merülőhelyek

Bare Island

Australia

1/2 db alapján:átlagosan érdekes(átlag: 2) könnyű körülmények
max: 16m, látótáv: 4-10m , áramlás

parti merülésscenic, nézelődős merüléssziklás, hasadékos élőhely nyílt vízi fajokcápa csikóhal nagy rája legalább 1.5m-es hal jelentős halraj nyílt vízben

Búvárbazár

Halcyon Explorer wing

Ár: 55.000 Ft.


Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.
A fórumban leírtakért a divecenter.hu felelősséget nem vállal, az kizárólag a hozzászóló magánvéleménye.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2021 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
impresszum / contact / Médiaajánlat / Adatkezelés