»» ««

Fotózás a sémákon túl

Fotózás
1/3. oldal

Selmeczi Dani képekkel illusztrált cikkben foglalta össze gondolatait a vörös-tengeri verseny kapcsán.

Elvileg a tisztelt szervezők azt kérték hogy minden egyes portfólióról írjak egy pár soros véleményt, de most kiváltanám ezt egy összefoglaló értékeléssel: a teljesítményekről illetve általában a hazai búvárfotózás irányvonaláról szeretnék pár gondolatot megosztani. Az elmúlt évek során a havi versenyeknek és egy évben akár többször is megrendezésre került fotós versenyeknek köszönhetően nagyon sokaknak sikerült elsajátítani a víz alatti fotózás alapvető szabályait. Ez most is nagyon jól látható, hisz sok a pontosan exponált, jól szerkesztett kép készült ami esetenként érdekes témával is párosult. Ez mindenképpen pozitív és értékelendő eredmény az időt és energiát nem kímélő résztvevőktől.

Azonban a szép, színes-szagos "halhatározó" jellegű képekben sajnos sok hozzáadott művészi érték nincsen. A mai világban a búvárkodás térhódításával és a víz alatti fotózás elterjedésével rengeteg jó képeket készítenek a műkedvelő amatőrök. Azonban NE felejtsünk egy dolgot, a fényképezés egy alkotási folyamat, amiben a legfőbb eszközünk a saját fantáziánk ez a mindenkinél egyedien létező látási mód. Ez nem technikai kérdés, hanem a képzelőerőnk szüleménye, és pont ettől egyedi és megismételhetetlen az a pillanat, amit szinte két ugyanazon módon nem lehet megörökíteni. Ezért is fontos, hogy közhelyektől mentesen próbáljunk valami egyedit alkotni és engedjük szabadon fantáziánkat, használjuk a FÉNY-t.


Amikor a fotós túllép egy szinten, amikor már alap problémákat képes megoldani, akkor itt az ideje, hogy gondolkodjon és alkosson. Ne féljen új dolgokat kitalálni és kísérletezni, hiszen ez a mai digitális világban igen könnyen kivitelezhető. A képnek szinte minden esetben a képzeletünkben kell megszületnie, ezután kell megpróbálni valahogy ezt az LCD-n reprodukálni, majd az utolsó lépésként a számítógépen feldolgozni. Nem szükséges mindig a vakukat a gépen tartani hisz a fény forrás mozgatásával teljesen más képeket is készíthetünk. Ha adott egy téma próbáljuk meg többféleképen megörökíteni, kísérletezzünk különböző mélységi élességgel, megvilágítással, zársebességekkel és perspektívákkal. Próbáljunk meg tudatosan fotózni, előre kitalálni, milyen témákat fogunk keresni, azokat hogyan szeretném megörökíteni, mit fogunk kipróbálni és milyen képeket szeretnék csinálni! A fontos elképzeléseket jegyzeteljük le és próbáljuk is betartani a búvártúra alatt.

Tudom, hogy sokan azt hiszik, hogy ez a búvárkodásban nem igazán lehetséges, hiszen soha nem tudjuk hogy pontosan mire számíthatunk. De ez NEM IGAZ! Nézzük a mostani példát! Szinte minden részvevő járt már a Vörös-tengeren, tehát a helyszín nem új. Akár 8-10 téma is van, ami nagy biztonsággal elénk fog kerülni, ezekből adódóan egy hét alatt szinte 90 százalékos valószínűséggel megcsinálható a fotó. Nézzük végig az elmúlt években készített képeinket, próbáljuk meg végiggondolni, hogyan is fotózhattuk volna meg jobban és érdekesebben. Vizsgáljuk meg más fotósnak az adott helyszínen készített képeit, merítsünk inspirációt próbáljuk tovább gondolni, és mentsük el ezeket a képeket. Amennyiben a több fotós merül együtt, próbáljunk meg együtt dolgozni segíteni egymást munkáját például modellkedjünk, ha szükséges.

A digitális fotózásnál fontos az utómunka, erre is kellő időt és energiát kell fordítania a mai fotósnak. Azonban az utómunka nem a képek manipulálását jelenti, a halak áthelyezését, vagy eltüntetését, hanem a nyers a gépben keletkező file-ok úgymond előhívását. Fehéregyensúly, kontraszt, minimális vágás, élesség néhány apróság és a képünk elkészült. A folyamat azonban ritkán haladja meg a képenkénti 5-8 percet, ha ennél több időt vesz igénybe akkor már valami olyat csinálunk ami nem biztos hogy valósan kapcsolódik a fényképezéshez. Továbbra is próbáljuk meg a gép érzékelőjén elkészíteni a képet és a számítógépen “rajzoljuk" le a látottakat.

Merülés után beszélgessünk a képekről illetve a témákról, inspiráljuk egymást, próbáljunk csapatként dolgozni hisz a cél közös: a világ legszebb hobbijaként megörökítsük a csodálatos víz alatti világot!

A folytatásban következzenek a képek és a magyarázatok.

Az írás a következő oldalon folytatódik!

Első   Visszalép Következő   Utolsó

1 2 3


 23. Garfield33 2012 sze 20. 10:01  
Noss, jómagam még ott sem tartok a fotózásban, hogy technikailag jó képeket készítsek (hisz fotómasinám sincsen), de szerintem van benne ráció, hogy a cikkben olvasott érdekes és elgondolkodtató dologokat átültessem a videózásra (már persze amit lehet). Elsősorban a nézőpont kiválasztása és a megvilágítások tekintetében.

Mivel most készülök életem első igazi videós merülésére - ahova csak azért viszek uszonyt meg automatát, mert kell a víz alatti melóhoz - pont jókor jöttek ezek az ötletek.
Köszi.
 22. elche 2012 sze 19. 22:30  
Mindent meg lehet fontolni. De lássuk, hogy fog majd pörögni a sziluettes téma- ott is lehetne miről beszélni.
 21. Darth-Digilog 2012 sze 19. 21:30  
Jegesmedvék hóesőben habcsókot esznek?
 20. hopposztkopp 2012 sze 19. 20:13  
Természetesen aki látja a kisherceg "kalapját", az tudja, hogy egy kígyót lát amelyik elnyelt egy elefántot.

Fényképezőgépem kissé önállósodott DX formátumú CMOS-képérzékelője, már mindezt magától tudja. Az idő vasfoga és a sós víz - művészetem alapja.

(jelölni fogom Önt elnök Úrnak!)
 19. Vanek 2012 sze 19. 20:00  
Brilliánst is fotóztam. Mattító vakut használtam hozzá, fekete izzóval, hogy a brillancia hiányával érzékeltethessem, hogy nem mind arany, ami gyémánt.
A további 18 bejegyzés a fórumban olvasható.

Merülőhelyek

John Gilmor wreck

Croatia (Hrvatska)

1/1 db alapján:érdekes(átlag: 4) átlagos nehézségű
max: 38m, látótáv: 4-10m , áramlás

napihajós megközelítésroncs merüléshomokos élőhely nyílt vízi fajokcápa jelentős halraj nyílt vízben

Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.
A fórumban leírtakért a divecenter.hu felelősséget nem vállal, az kizárólag a hozzászóló magánvéleménye.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés