»» ««

Bálnakampány: ez már háború

Környezetvédelem

Az Antarktisz térségében bálnára vadászó japán hajók és a kalózhajónak minősített Sea Shepherd zászlóshajó összecsapása elkerülhetetlennek látszik.

A bálnakampányt irányító Sea Shepherd-hajó, a Farley Mowat fedélzetén található magyar lány, Kristóf Veronika beszámolójából kiderült, merre is tartanak éppen. November 24-én érkezett Melbourne-be: "Az előzetes tervek szerint december 2-an indultunk volna az Antarktisz térségébe, azonban különböző technikai akadályok miatt csak december 23-an 9 órakor - még regisztrált hajóként - indultunk a tasmániai Hobartba, majd 2007. január 4-en 20 órakor végre megkezdtük utazásunkat az Ausztráliához tartozó, 1986 óta nemzetközi törvény alapján "Antarktiszi bálnavédelmi Területként" nyilvántartott térségbe." Ez az a hely, ahol a japánok a "tudományos célú vadászat" keretén belül közel 1,000 bálnát akarnak megölni.

Azért ez a időszak sem szűkölködött eseményben: "Az indulást megelőző napokban különböző speciális tréningeket tartottak, melyek egy része munkakörhöz kapcsolódó vagy általános volt. Az egyik általános tréningen 1 részes (3 ujjas!) száraz búvárruhában kellett a vízbe ugrani, majd be- és kimászni a Zodiac csónakba, végül a kötéllétrán fel a hajóra. A kötéllétráig nem volt problémám, vidáman teltek a percek az egyméretes (óriás!) búvárruhákban, majdan a vízből kiemelkedve néhány lépcsőfok után rádöbbentem, miután nem tudom használni a kezemet a - számomra legalábbis - végtelenített karú búvárruhában, soha életemben nem jutok vissza a hajóra önerőből. Nagy nevetés közepette, egyik társam segítségével értem fedélzetre, mint az első megmentett bálna."

A hajó január 4-én indult el az Antarktisz felé. A napok most még nyugodtan telnek: "A hajónkon 3 fő állandóan pásztázza a horizontot, tengeri emlősök felbukkanására várva. A nyílt vízen történő várakozásunk alatt egy játékos fóka majdnem mindennap délelőtt meglátogatott bennünket (kb. 5 méterre a hajótól). Rajta kívül láttuk néhány hosszúszárnyú bálna mozgását a kilövellt páraoszlopok követésével (legközelebb hozzánk kb. 100 méterre voltak). A csúcspont egy csukabálna felbukkanása (közvetlenül a hajó mellett) volt." Viszont Veronika elkeseredetten teszi hozzá, sokkal kevesebb tengeri emlőst láttak, mint arra számítottak, tehát bizony szó sincs arról a túlzott elszaporodásról, amit a japánok emlegetnek.

Ezeknek a napoknak fontos eseménye volt, hogy december 29-én az az ország (Belize), ahol a Farley Mowat regisztrálva volt, egyoldalúan felmondta azt. A sajtóban is olvashattuk, amit Veronika is állít: "a japán bálnavadászati szektor illetékesei a Sea Shepherd kalózhajójáról kommunikálnak a médiában." Ennek lehetséges következményeivel nincsenek tisztában az önkéntesek, a nemzetközi média viszont arról ír, hogy a regisztrálatlan hajó bármikor feltartóztatható, legénységét pedig őrizetbe vehetik.

A tapasztalt tengerész, Paul Watson kapitány nyilván többet tud arról, mivel jár ez. Mindesetre a legénység elszántsága Veronika szenvedélyes szavaiból is kiolvasható: "De a Sea Shepherd ebben a vadászati szezonban sem azért érkezik a térségbe, hogy eljuttassa a nemzetközi média számára a megrázó felvételeket a hatalmas bálnafeldolgozó-hajókon kivérző, védtelen bálnákról! A Sea Shepherd 2 hajója kizárólag a bálnak meggyilkolásának megakadályozásáért érkezik erre a testet és lelket próbáló utazásra az Antarktisz térségébe! Reményeink szerint hajóink képesek lesznek a hatékony védelemre és a közelünkben nem gyilkolhatnak meg egyetlen egyedet sem ezekből az intelligens és csodálatra méltó lények közül!"

Erre utal az is, hogy a két hajó új, néhányak által túlzottan agresszívnek és veszélyesnek nyilvánított módon akarja a bálnavadász hajók munkáját akadályozni: azokhoz közel kerülve akarnak olyan sérülést okozni, hogy a hajó kénytelen legyen visszatérni a kikötőbe. A Greenpeace a korábbihoz hasonlóan, kis csónakjaival akar a bálnák előtt manőverezni, hogy a hajók ne vehessék őket célba. Ám az ő hajóik minden eddiginél későbbi időpontban indulnak a térségbe, így érthető Veronika állítása: "A bálnák nem tudják, hogy (kétségbeejtően minden túlzás nélkül!) az egyetlen esélyük az életben maradásra a Sea Shepherd 2 hajójának érkezése, - önkéntesekkel a fedélzetén - hogy mindezt megakadályozza! A rendkívül puritán körülmények, a hajó működésének és a kampány sikerének érdekében betartandó szigorú szabályok, továbbá az Antarktisz térségének extrém időjárási viszonyai minden szempontból testet és lelket próbáló utazást jelentenek számunkra. A bálnavadászat ellen érzett engesztelhetetlen haragunk most igazan jogos."
Kapcsolódó írásaink:
Minden információt -ról.

Merülőhelyek

Tobia Kebir

Egypt, Red Sea

3/4 db alapján:érdekes(átlag: 3.8) könnyű körülmények
max: 20m, látótáv: 10-25m

napihajós megközelítészátony merülés scenic, nézelődős merüléskorallos, trópusi élővilágteknős

Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés