»» ««

Merülés a Zenta roncsához

Adria
1/2. oldal

Mindig is érdekelt a víz alatti filmezés, de sosem készültem búvárrégésznek.

A ’90-es években lezajlott nagyszabású Szent István expedíciókról készült filmeket persze megnéztem a televízióban. Ezekből tudtam, hogy az Adria jónéhány magyar érdekeltségű hajóroncsot is rejteget, de hogy ezek közül bármelyiket is saját szememmel látni fogom, azt tényleg nem hittem volna. Czakó László

Búvárkörökben köztudott, hogy Czakó László a nagy hírverést keltett Szent István expedíciók után sem nyugszik, és azóta is töretlen lelkesedéssel keresi az első világháborús hajóroncsokat. 1998 tájékán lelt rá társaival a Fiumei-öbölben, 65 méteren nyugvó Streiter torpedórombolóra. Már a hajó megtalálása is filmbe illő jelenet volt: Laciék napokig cikáztak a halradarral felszerelt kis csónakukkal az öbölben. Mire végre kirajzolódott a monitoron a hajóroncsokra jellemző, félreismerhetetlen kép, kifogyott a benzin. Órákig eveztek, mire visszatértek a kikötőbe. Fáradtságos roncskeresés volt, de megérte, hiszen Czakóék az elsők közt pillanthatták meg az 1918-ban elsüllyedt hajót.

Amikor ezt a történetet elevenítette fel nekem, szóba került egy másik hajó is. A Zenta, ez a 96 méter hosszú cirkáló, amely 1914-ben süllyedt el Montenegró partjai előtt. Több mint 200 tengerész veszett oda, amikor az őrjáratot teljesítő hadihajót egy túlerőben lévő francia-angol hajókötelék elsüllyesztette. Filmre kívánkozott tehát a Zenta is, annál inkább, mert a viszonylag nagy mélységben nyugvó hajót eddig csak egy német stábnak sikerült felvennie.

Szt. IstvánNagy reményekkel érkeztünk meg Montenegróba. Dragisa Koprivica, egy nemzetközileg elismert búvárorvos és oktató szervezte meg a hajót, és a technikai merüléshez szükséges gázok (hélium, orvosi oxigén) beszerzését. Több heti előkészülettel a hátunk mögött abban reménykedtünk, hogy sikerül elejétől a végéig aprólékosan lefilmezni a hajót. De a terveket nem sikerült maradéktalanul megvalósítani, mert mi csak két nehezítő tényezőre készültünk fel. Arra, hogy a Zenta hatalmas hajó, és ezért nehéz lesz akár több egymás utáni merüléssel is bejárni, valamint arra, hogy 75 méteren van. De a problémák ezzel még távolról sem volt vége. Egy merülést elmesélve próbálom megvilágítani, milyen nehézségek támadhatnak egy ilyen mélyvízi forgatás során.

Reggel, amikor becihelődtünk a hajóba, Simo kapitány és a többiek kicsit gondterheltnek látszottak. Tört angolsággal elmagyarázták, hogy "halásznak" a környéken. Ha jobban odafigyeltünk, mi is hallottuk a tompa puffanások hangját. Dinamit. Azt hittem, az ilyesminek még Rádai Ödön bácsi idejében leáldozott. A hajóút a Zentához viszonylag hosszú, úgy 3/4 óráig tart. De milyen hosszú lehetett a túlélőknek, akik ugyanezt az utat úszva tették meg a part felé, mivel az ellenséges hajók megtagadták a segítségnyújtást... Miközben kifelé pöfögtünk, még egyszer átnéztem a kartáblámat. Örültem, mert szokásos profilt készültünk végrehajtani, vagyis 35 méterig levegőt használunk utazógázként, azután 40%-os heliair következik. A levegő-hélium keverékkel 20 percet fogunk a fenéken tölteni, majd irány a felszín. Ezután 35-ön ismét gázváltás levegőre, majd újból váltás, ezúttal a 6 méteren kihelyezett oxigénreduktorokra. Hasznos, ha az ember jól bevált menetrend szerint megy, mert több figyelme marad a tényleges munkára. Ez főként azért fontos, mert mi nem a technikai merülés kedvéért jöttünk, hanem filmezni.


Az írás a következő lapon folytatódik!

Első   Visszalép Következő   Utolsó

1 2

Hozzászólást csak regisztrált felhasználótól fogadunk el. Regisztrálás/belépés.

Merülőhelyek

Thistlegorm Wreck

Egypt, Red Sea

10/17 db alapján:kimagaslóan érdekes(átlag: 4.4) nehéz körülmények
max: 31m, látótáv: 10-25m , áramlás

napihajós megközelítésroncs merüléskorallos, trópusi élővilág nyílt vízi fajok mesterséges élőhelyjelentős halraj nyílt vízben legalább 1.5m-es hal teknős

Búvárbazár

5mm-es neoprém ruha

Ár: 25.000 Ft.


Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés