»» ««

Új reptéri kalandokra készülhetünk

Egyéb

A közelmúltban az utazásszervezés igazi kulcskérdésévé vált a repülés előtti csomagösszeállítás a szigorodó légitársaságok miatt.

Először érdemes átfutni, mi minden változott az elmúlt egy esztendőben. Nos, az, hogy folyadékot nem lehet felvinni a fedélzetre kézipoggyászban, sok utazónak okozott kellemetlen perceket, lévén már az átvilágításnál kivetetik az italokat a táskákból, tehát a gépre szállás előtti időszakban csak a méregdrága reptéri büfékben lehet vásárolni innivalót. Ha a gép is késik, ez bizony elég kellemetlen. Kíváncsian vártuk, enyhül-e idővel a szigor, van-e olyan reptér, ahol nem fogják annyira komolyan venni, de sajnos ezen a téren nincsen semmi lazulás.

Az átvilágítást eleve komolyan veszik, a laptopokat ki kell venni és meg kell mutatni, tapasztalatom szerint a víz alatti fotós szett, vagy a kézitáskába tett reduktor is feltűnést kelt, de általában pillanatok alatt tisztázódik, hogy nem fegyverről van szó- még ha jó felvételekre szeretünk is vadászni kameráinkkal. A téli időszak tapasztalata, hogy a csizmában utazókkal levetetik a lábbelit, így azokat is át tudják világítani. Tavaly év végén vezették be az USA-ban, hogy lítiumot tartalmazó akkumulátorokat csakis kézipoggyászban lehet szállítani. Odaát egyébként roppant komolyan veszik a szabályokat, újabban tervezik azt is, hogy már azoknak az adatait is át kell adni az amerikai hatóságoknak, akik csak átrepülnek az ország felett, és nem az USA a célországuk. Mellesleg az USA-ba utazók csak olyan lakatot használhatnak feladott csomagjaik lezárására, ami rendelkezik ún. TSA-engedéllyel, tehát a reptéri biztonsági ellenőrzés során felnyitható egy speciális kulccsal.

Különösen nagyobb fotós-videós szettel utazók számára kellemetlen az, hogy a charterjáratokon is elkezdték a súlyhatárokat komolyan venni. Érdemes otthon előre lemérni a poggyászt, és ha több a megengedettnél, akkor a légitársasággal vagy az utazási irodával kell felvenni a kapcsolatot. Vannak légitársaságok (pl. KLM) ami korrekt összegért egész komoly plusz súlykeretet biztosít a búvároknak, másoknál alapból ingyen jár a plusz keret (pl. Air Berlin), de akad olyan cég is, akinél a túllépés sok pénzbe kerül. Meglehet, ilyenkor az olcsóbb repjegyből lesz a drágább. A fapados társaságoknál arra érdemes figyelni, hogy van olyan cég, ahol alapból egyetlen feladható poggyász sincs a jegyárban (pl. Wizzair, Easyjet), ezt előre kell megrendelni és kifizetni.

Legutóbbi kalandunk a kézipoggyászhoz kapcsolódott. A Brüsszel-Charleroi reptéren kínosan ügyeltek arra, hogy csakis egyetlen táska legyen az utasnál, tehát egy kézben tartott szatyrot már másiknak számítottak, és azt lehetőség szerint bele kellett gyömöszölni a valódi kézipoggyászba. Persze az átvilágításnál meg ki kellett szedni... Újabban pár reptéren egy második ellenőrzés (átvilágítás vagy mérés) is van, közvetlenül a repülőre szállás előtt, de ha ott is ilyen szigor lenne, bezárhatnának a reptéri boltok. Az üzlet időnként felülbírálja a biztonságot...

Szintén kézipoggyászhoz kapcsolódó kellemetlenségről számolt be búvárfotós barátunk, akinek elmondása szerint nekik a kézipoggyászukat is lemérték, és a súlykeretet értelemszerűen túllépő, fotós felszereléssel telezsúfolt táskákkal nem akartak engedni őket a gépre szállni. Bár hosszas vitatkozás és pakolászás után megenyhültek a reptériek, azért a történet intő lehet mindannyiunknak: valószínűleg ez a következő lépés. A problémát viszont az jelenti, hogy búvárok vagyunk, pár dolgot a szokásos dolgokon túl mindenképpen a kézipoggyászban szeretünk tartani. Ilyen a fényképezőgép és videokamera, azok alkatrészei, a vakuk és lámpák (amiket amúgy sem illik feladott csomagban fuvarozni), a komputer, speciális maszk, hasonlók. Nehéz tehát csökkenteni a kézipoggyász tömegét.

Nem ártana viszont megoldást találni a problémákra, ehhez szeretnék pár tippet adni. Egyik fontos dolog a már fent említett otthoni poggyászmérés, hogy ne érjen meglepetés, netán át lehessen szervezni a dolgokat. A kézipoggyásznál, ha abban a szerencsében van részünk, hogy az útitárs nem fotózik, meg lehet osztani a felszereléseket a kézipoggyászban, és így meg lehet oldani a súlyhatár problémáját. Ami olyan, az kerülhet egy több, zárható zsebbel rendelkező kabátba, mellénybe, ami nem számít kézipoggyásznak. Le kell mondani a nagyobb védettséget biztosító, de túl nehéz tokokról, táskákról is. Meglehet, az egy időben nagyon népszerű, merevaljú, megerősített, görgős, nehéz búvártáskák kora is lejárt, és érdemes átszokni a könnyebb táskákra, elfogadva azt, hogy bizony gondosabban kell csomagolni, mert a felszerelések kevésbé lesznek a védettebbek. Mindent, ami olyan, be kell csomagolni a ruhák közé, és persze szorgosan kell fohászkodni... Ruha és egyebek: igyekezzünk tényleg csak a legfontosabb dolgokat magunkkal vinni az utazásokra.

A búvárcucc súlyával is lehet okosan gazdálkodni. Ha olyan helyre utazunk, ahol nem gond semmilyen felszerelést kölcsönözni, nem érdemes tartalékot vinni, vagy meg lehet fontolni nehéz, de pótolható tárgyak itthonhagyását (mellény, uszony). Ez főleg akkor ésszerű, ha nem tervezünk sok merülést, vagy jól ismert, minőségi bázisra megyünk. Jó esetben a kölcsönzési díj olcsóbb lehet, mint a túlsúly felára. Könnyű, utazáshoz ideális mellény, kisebb reduktor, netán oktopusz helyett inflátorreduktor, ha a csizma elhagyható, akkor csak papucsos uszony- ilyen apróságokon is sok súlyt meg lehet spórolni. Vastag kétrészes ruha helyett egy jól záró, félszáraz jellegű overáll vitele is sokat jelenthet. Annak a rengeteg apróságnak, ami gyakran nálunk van, pedig időnként elő sem kerül a táskából (búvárkés, sznorkel, kesztyű, stb.) vitele is megfontolható, de ha bármi ilyet viszünk is, csak könnyű, hálós tartóban, ne pedig nehezebb táskában. Hacsak nincs kifejezett okunk a vitelére, akkor a túl nehéz, nagyteljesítményű akkumulátoros lámpákat is "felejtsük otthon", vagy cseréljük inkább kompakt típusra.

Remélhetően másoknak is vannak ötletei, netán érdekes tapasztalatai, amiket várunk e cikknek a fórumába a téma kapcsán! Már csak azért is fontosak ezek a tapasztalatok, mert nagyon úgy fest, nem csak légitársaságról légitársaságra, hanem reptérről reptérre változik a szigor, biztos, mindenhova érvényes útmutatást egyszerűen képtelenség adni.

GR
Kapcsolódó írásaink:
Minden információt -ról.


 113. seshat 2008 már 17. 14:07  
en ugy tudom nemetorszagban a buvarcucc meg a sicucc ingyenes.
amikor mentünk frankfurtbol volt összesen vagy 30 kilo tulsulyunk (szalami stb), a kezipoggyasz is 15 kg volt, nalam 2 kezipoggyasz... mondtuk hogy buvarcucc (volt egy nehez kameratok) van benne, erre elengedtek a tulsuly fizetest. aztan becsekkoltattuk a 15 kilos "kezipoggyaszt" ingyen a böröndökön felül (hogy ne foglkalja a helyet a gepen) :-)) rendesek voltak


ha szivoznak az meg gaz, most mondjam azt hogy ha en 50kg vagyok miert ne vihetnek 50kg böröndöt, ha a mellettem ülö ember mondjuk 80kg, es 20kg-s a cucca...ugyanott vagyunk....

ez a folyadekso cucc meg gaz. igazi terrorista azt csempesz fel amit akar amugyis, de biztos nem 0.5-ös kokakola vagy nivea krem formajaban... kairoban meg le se tojtak, bevittem egy nagy vizet meg egy felig üres 0.33as kolat mindenhova, a gepre is.
 112. Jules 2008 már 13. 19:53  
Levezetőnek:

A repülőtéren néhány utas elhelyezte csomagjait a 35. kapunál, és várták, hogy bejelentsék a Delta 570-es járat indulását. Hamarosan megszólalt a hangosbemondó:
- Elnézést kérünk kedves utasainktól, de a Delta Airlines 570-es járatára a felszállás a 41-es kapunál történik.
Az utasok erre felszedelőzködtek, és átköltöztették csomagjaikat a 41-es kapuhoz. Hamarosan azonban ismét megszólalt a hangosbemondó:
- Elnézést kérünk, de a Delta Airlines 570-es járatára a 35. kapunál lehet majd felszállni.
Az utasok visszacihelődtek eredeti helyükre. Rövid idő múlva azonban megszólalt megint az ismerős hang:
- Kedves utasaink. Köszönjük, hogy résztvettek a Delta Airlines fittness programján...

 110. Darth-Digilog 2008 feb 22. 10:17  
Akkor csak szidjuk itt tovább őket. Lehet nincs értelme, de sudi jóóóó! :-)
 109. áááááávadász 2008 feb 22. 07:10  
attól tartok, amíg az emberek jó része kizárólag ár alapján választ repjegyet, üdülést, és szinte mindent, amit vesz, addig sok vátozásra nem lehete számítani.

egyetlen megoldásnak a bevétel kiesést látnám, amihez kevesen vagyunk búvárok.


 108. elche 2008 feb 21. 22:26  
Fogalmam sincs, mi változik meg attól, hogy "sztrájkolok", de nekem egyre kevesebb a kedvem a repülős utakhoz, ez tény. Meg az is tény, hogy a hazai utazási irodákhoz egyre ritkábban fordulok. Gondolom, az is érezhető bizonyos helyeken, ha mondjuk testületileg fordít hátat egy réteg, mint például az Adriától vett örök búcsút sok búvár.
A további 108 bejegyzés a fórumban olvasható.

Merülőhelyek

Varese wreck

Croatia (Hrvatska)

1/1 db alapján:érdekes(átlag: 4) átlagos nehézségű
max: 38m, látótáv: 4-10m , áramlás

napihajós megközelítésroncs merüléshomokos élőhely nyílt vízi fajokcápa jelentős halraj nyílt vízben

Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.
A fórumban leírtakért a divecenter.hu felelősséget nem vállal, az kizárólag a hozzászóló magánvéleménye.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés