A Felo baleset vendég szemszögéből
Vörös-tengerRitka, hogy egy hajóbalesetről bőséges információt kapjunk, de a nemrégiben történt esetet példamutatóan kezeli a társaság.
Az egyiptomi vizeken balesetet szenvedett Seawolf Felo esetéről már írtunk, egyébként a hajót azóta elvontatták a zátonyról ahogy a csatolt képeken is látható. A társaság a hajó helyrehozatalát tervezi.
Most a baleseti jelentést a baleset áldozatainak szemszögéből szeretnénk bemutatni. Az érintett vendégek beszámolója és érzései gyakran eltérnek a legénység és a búvárvezetők beszámolójától és érzéseitől.
Seawolf Felo baleset 31 Október 2022, 00:14 h Egyiptom, Vörös-tenger közelében Abu Nuhas
Szerző: Jörg Goncz a SpaceDiver és az Oktopus e.V. brémai utazási csoportja számára.
Az M/Y Seawolf Felo balesete 2022. október 31-én 00:14 óra körül történt, amikor teljes sebességgel zátonyra futott Abu Nuhas közelében. A Felo az említett időpontban az Abu Nuhas merülőhelyre tartó éjszakai átkelésen volt.
A becsapódásra 22 utas (a brémai SpaceDiver és Oktopus búvárklubok búvárai) és a 10 fős legénység azonnal felébredt, és az utasok a felső fedélzetre mentek, miközben a Felo már erősen dőlni kezdett, és ennek megfelelően elkezdte ellepni a víz.
Közben a hajó harangjával riadójelzést adtak, hogy a hajón tartózkodó utasokat és a legénységet azonnal riadóztassák. A baleset során a piros jelzőrakétákat stb. nem használták, és fényjelzésre (SOS) sem került sor. A hajókürtöt sem használták. Hogy a baleset idején küldtek-e vészjelzést a hajó rádión keresztül, arról nincs tudomásunk.
Később a Hurghada Rescue-nál érdeklődve nem érkezett vészjelzés az M/Y Felo hajóról.
A legénység egy része a két felfújható csónakot vízre tette, és az egyik csónak megpróbálta a Felót motorjának segítségével letolni a zátonyról. Eközben a Felo erősen megdőlt, a felborulás veszélyét érzékelve a legénység (DiveGuides) elrendelte az utasok evakuálását, és a "Jump, Jump, Jump" parancsot adták ki.
Egyes utasok mentőmellényekkel felszerelkezve ugrottak a vízbe - néhányan hibás mentőmellényekkel (hiányoztak a pántok stb.), más utasok sokkal nehezebb körülmények között szálltak be a gumicsónakokba, miközben a Felo állapota tovább romlott. Ennek során 6 utas és a személyzet 3 tagja megsérült. A legénység egyik tagja sem viselt mentőmellényt a vízreszálláskor egészen az M/Y Aphrodite-ra való érkezésükig. Hogy a legénység tagjai számára rendelkezésre álltak-e mentőmellények, arról nincs tudomásunk. A Felo két mentőtutaját a legénység nem használta.
Meg kell jegyezni, hogy egy korábbi vagy azonnali evakuálás valószínűleg megakadályozta volna némely sérülést, és akkor a mentőfelszereléseket megfelelő számban is be lehetett volna vinni a gumicsónakokba. Sajnos a gumicsónakokban nem állt rendelkezésre mentőfelszerelés.
Mindkét felfújható csónakban utasok és a legénység tagjai tartózkodtak, és bár a legénység szerint a felfújható csónakokat 8 főre tervezték, de mindegyikben körülbelül 15 fő tartózkodott így erősen túlterhelt volt. A kapitány a fedélzeten maradt, és mutatta a legénységnek, hogy merre menjenek a csónakok. Saját lámpák és navigációs segédeszközök nélkül a legénység és az utasok elindultak a jelzett irányba. Néhány utas már korábban búvárlámpát vitt magával. A búvárlámpákat a legénység kapta meg és használta. Megjósolhatatlan távolságban egy villogó fényjelzést láttak, amely felé a legénység elindult. Körülbelül 45-50 perc múlva mindkét csónak elérte az Abu Nuhas zátonyon horgonyzó M/Y Aphrodite-ot.
Az utasok és a személyzet felszállt az M/Y Aphrodite fedélzetére. A sérültek elsősegélynyújtását a lehetőségekhez mérten maguk az utasok végezték (beleértve a vágásokat, zúzódásokat, rándulásokat, agyrázkódást). Az M/Y Aphrodite fedélzetén nem volt orvos. A sérülések súlyosságának felmérése ekkor még csak korlátozottan volt lehetséges. Rövidesen száraz ruhákat, meleg italokat és édes harapnivalókat osztogatott az M/Y Aphrodite legénysége.
Másnap reggel az utasokat a stuttgarti búvárközösség -akik az M/Y Aphrodite vendégei/utasai voltak- ruhákkal látta el.
Egy csónak visszament a Felóhoz, hogy elhozzon tárgyakat, valamint felvette a kapitányt is. Az M/Y Aphrodite is az akkor elhagyott és sodródó M/Y Felo hajóhoz ment, és a Felo legénysége csónakokkal megkezdte a tárgyak kiemelését. A Felo búvárvezetői a Felo belsejében és környékén merültek, hogy tárgyakat (köztük búvárfelszereléseket) mentsenek ki.
Körülbelül 13 órával a baleset után a személyzetet és az utasokat átvette egy hajó, amely az utasokat és a Felo személyzetét a Seawolf bázisra (az M/Y Felo üzemeltetője) szállította az egyiptomi Hurghadába, körülbelül 5 órán belül.
A partraszállást követően 6 utast szállítottak a hurghadai kórházba sérülések kezelésére.
A Seawolf a fentieket a saját facebook oldalán tette közzé, ezzel is mutatva, hogy komolyan veszi a vendégek beszámolóját, mert tanulhat belőle, felismerheti a hibáit így javíthatja a vészhelyzetekben tett lépéseit.
"Az elkövetett hibák egyértelműen a mi felelősségünk. Szeretnénk a mostani balesetből szerzett tapasztalatokat felhasználni a biztonsági előírások további javítására, hogy az elkövetett hibák soha többé ne fordulhassanak elő. Örömmel fogadjuk a SpaceDiver és az Oktopus e.V. Bremen csoport, valamint a szervező Tauchertreff Dekostop javaslatát, hogy az AquaMeddel közösen szervezzünk egy biztonsági rendezvényt a "Biztonság a szafari hajókon Egyiptomban" témában. Jelenleg ezen dolgozunk, és reméljük, hogy sok résztvevőnk lesz.
Szeretnénk hivatalosan is elnézést kérni minden vendégünktől az evakuálás során elkövetett hibáinkért, és reméljük, hogy ezzel a levéllel minden résztvevőnek segíteni tudunk a történtek nyomon követésében.
Szívből szeretnénk megköszönni a példamutató magatartást és a nagyon konstruktív együttműködést a történtek kezelésében, valamint az egyiptomi szafari hajók biztonságának javításáról szóló szeminárium ötletét és megszervezését." - írta a Felo-t üzemeltető cég.