»» ««

Nagy felfedezés a Nagy-tavakban

Külföld

A Le Griffon feltételezett roncsának megtalálói most a hatóságokkal egyezkednek a feltárásról.

A Le Griffon nevű francia 1679-ben süllyedt el a Nagy-tavak egyikében, a Michigan-tóban. A Le Griffont egy francia kalandor, Sieur de La Salle építette, de első útján oda is veszett a hajó, szőrmékkel megrakodva. A hajó jelentősége az volt, hogy ez volt a Nagy-tavak körzetében az első teljes méretű vitorlás hajó, és jelentős szerepet játszott Észak-Amerika ezen részén a kereskedelem beindításának. A hajó pontos méretei nem ismertek, a kutatók szerint valószínűleg 45 tonnás, 9-12 méter hosszú lehetett. A roncs az évszázadok alatt olyan legendássá vált, hogy az erre kutató roncsvadászok "a Nagy-tavak Szent Grálja" néven emlegették, és rendszeresen adtak hírt a felfedezéséről, de a valóságban mindig csak más, régebbi faépítésű vitorlásokra bukkantak.

Legutóbb a Great Lakes Exploration Group nevű szervezet adott hírt a "szinte biztos felfedezésről", de a helyzetet erősen bonyolítja, hogy az esetleges feltárásban meg kellene egyeznie a felfedezőknek, Michigan államnak, az amerikai szövetségi hatóságoknak és a francia kormányzatnak. Steve Libert, a szervezet elnöke mindenesetre magabiztos, hogy valóban az 1679-ben elsüllyedt hajóra bukkantak, aminek jelentőségét Kolombusz hajóihoz mérte Chris Doyal, a Grand Traverse Bay Underwater Preserve Council elnöke. Libert a roncsról készített videót és a felfedezés történetét egy konferencián tárta a szakemberek elé.

Nem lehet azt mondani, hogy véletlenszerű volt a felfedezés. Libert elmondása szerint először az iskolában hallott a Le Griffonról, ahol történelemtanára kedélyesen azt mondta, talán valaki az osztályban ülők közül találja majd meg a hajót. Libert jó tanítványnak bizonyult, hiszen 1973 óta kutatja a hajót. 2001-ben egy hétköznapi merülés során talált egy, az üledékből kiálló rudat, amiből mintát vettek, és a kormeghatározás szerint esélyes, hogy a híres roncs egy alkatrésze lehet. Természetesen a teljes bizonyosságot a részletes feltárás jelentené, és a felfedező értelemszerűen azt szeretné, ha ő és szervezete végezhetné ezt, és ez ügyben alkudozik a kormányzatokkal, hogy exkluzív jogokat kapjon erre a tevékenységre. Száz százalékosan azért nehéz nyilatkozni e pillanatban, mert csak a Michigan-tóban háromezerre becsülik a roncsok számát.

A felfedező természetesen már arra is utalt, hogy az esetlegesen sikeres feltárásnak milyen eredményei lehetnek. Egy ilyen hajó Libert megfogalmazása szerint olyan, mint egy időkapszula, meg lehet ismerni belőle a korabeli emberek életét, az eszközeik, az ételeiket, a hajó rakományát. Ha pedig kiemelnék, akkor ki is lehetne állítani a roncsot. Ám ez még a jövő zenéje e pillanatban, hiszen a roncs pontos helyét sem árulják el addig, amíg meg nem születik egy számukra kedvező megállapodás. Amit viszont a nyilvánosság elé tártak, az megtekinthető az expedíció honlapján.

[ Traverse City Record-Eagle ]
Kapcsolódó írásaink:


Merülőhelyek

Um El Faroud Wreck

Malta

3/6 db alapján:érdekes(átlag: 4.2) nehéz körülmények
max: 34m, látótáv: 10-25m , áramlás

parti merülésroncs merülésmesterséges élőhelyjelentős halraj nyílt vízben

Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés