»» ««

A Szent István-expedíció

Adria
1/2. oldal

A közelmúltban végrehajtott merülési sorozat eredményeiről és lezajlásáról kaptunk érdekes beszámolókat.

Búvár dekómegálló közbenAz expedíció egyik búvára és fotósa, Selmeczi Dániel mesélt arról, pontosan milyen tervezés után hajtották végre a mélymerüléseket.

Elmondása szerint az alapvető dolog az volt a tagok kiválasztásánál, hogy a megfelelő trimix végzettség mellett mindenkinek lennie kellett olyan speciális tudásának, amivel segíthette az expedíciót. Így állt össze az a csapat, amelyben mindenkinek megvolt a feladata a gázkeveréstől a méréseken át a fotózásig, hiszen ez a merüléssorozat nem kedvtelési célokat szolgált, hanem a roncs állapotának felmérése volt a lényege.

A roncsot ma már kizárólag trimixes technikával lehet merülni, ugyanis a horvát hatóságok nem engedélyezik a levegős mélymerüléseket az eddigi rossz tapasztalatokból okulva, amikor is szinte minden levegővel végrehajtott expedíciónál történt valamilyen búvár baleset.

Merülési profil 65m, 70 percA merülést 65 méterre tervezték, különféle fenékidőkre készültek számítások, a leghosszabb merülés során 20 percet töltöttek a roncsnál az expedíció tagjai. Általában dupla 12-es hátkészüléket használtak a búvárok, 18/55-ös trimix gázkeverékkel, valamint 50-es nitroxot és tiszta oxigént a dekompresszió során. A merülés során valamennyi légzőgázt magukkal vitték, hogy egy esetleges elsodródás esetén is minden rendelkezésre álljon (A mellékelt képen az egyik 70 perces merülés profilja látható).

A búvárok munkáját időnként áramlás is nehezítette, és a látótávolság sem volt ideális mélyen. Míg 40 méteres mélység felett nagyjából 20 méteres volt a látás, ennél mélyebben 5-8 méter volt csak a jellemző. A hideg (a fenéken 14 fokos) víz természetesen szárazruha használatát tette indokolttá.

Szent István propellereA merülésekben résztvevő katonabúvárok az expedíció előtt technikai búvár tanfolyamon vettek részt, és csatlakozott a magyar búvárokhoz a horvátok részéről is három fő, akik felügyelték az expedíció menetét. A merülések során semmilyen különleges esemény nem történt, minden a tervek szerint rendben zajlott.

A merüléssorozat során a roncs hajócsavarjánál kötött ki az expedíció hajója, az első merülés magát a lekötést célozta. Ezután került sor a kihívást jelentő emléktábla elhelyezésre, a harmadik napon felmérő merülésekre került sor, míg az utolsó napon hajtották végre a víz alatti koszorúzást, amelyet a felszínen kísért figyelemmel a három érintett ország (Magyarország, Ausztria, Horvátország) delegációja.

A merülés során fényderült arra, hogy a roncs állapota rohamosan romlik, ezért következő években kiemelten fontos lenne a roncs vizsgálatának folytatása. A roncs körül még igazán nem vizsgálták meg a tengerfeneket, tehát a hajóról leesett mentőcsónakot, horgonyt is meg lehetne talán találni, és mielőtt a saját súlyától összeroskad, jó lenne minél több leletet kiemelni a belső terekből is. Behatolásos merülésekre az expedíciós csapat ezúttal nem kapott engedélyt.
Ha a jövő évben is lehetőség nyílik újabb expedícióra, akkor még bőven akadna vizsgálandó része a roncsnak.

Az írás a következő lapon folytatódik!


Első   Visszalép Következő   Utolsó

1 2

Merülőhelyek

Excalibur / Suzanna Wreck

Egypt, Red Sea

2/3 db alapján:érdekes(átlag: 4.3) átlagos nehézségű
max: 21m, látótáv: 10-25m

napihajós megközelítésroncs merüléskorallos, trópusi élővilág mesterséges élőhelyjelentős halraj nyílt vízben

Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés