A Sínai csodái

A sivatag népe
Minthogy búváraink csupán egyhetes programra érkeztek, az utolsó előtti napra már nem tervezhettünk búvárkodást, hogy a nitrogén távozni tudjon a testszövetekből. Repülőút előtt ez rutin eljárás, nehogy az alacsony nyomású gépkabinban utólag lépjen fel a dekompressziós betegség. Szerencsére Dahab nem csak víz alatti csodáiról híres.
A Sínai-félsziget természeti és kulturális látványosságai is sok embert vonzanak. Olyan különleges kirándulóhelyek között válogathatunk, mint a Színek kanyonja és a Fehérkanyon, a Szent Katherina kolostor és a Mózeshegy, a Mangrove-mocsarak vagy a Ras Abu Gallum természetvédelmi terület, nem beszélve a vagányok kedvelt időtöltéseiről: a sivatagi motorozásról négykerekűzésről, kyteozásról és a szörfözésről. Csoportunk számára ezúttal a Fehérkanyonhoz és a Színek kanyonjához szerveztünk programot.
Ismét dzsipekkel száguldottunk keresztül a sivatag homokján, hogy aztán gyalogszerrel ereszkedjünk a semmi közepén hasított hosszú, sárgásfehér sziklaszurdokba. Másfél óra homoktaposás és sziklamászás után a helyenként tágas, néhol épphogy ember szélességű, szoborszerű sziklaformákkal díszített szurdok kiszélesedett, és enyhe kanyart véve egy apró oázisba torkollott. Itt egy beduin törzs élte mindennapi életét.
A kopár sziklák után szemgyönyörködtető látványt nyújtott a buja zöld pálmaliget. A homokban apró beduin gyerekek csetlettek-botlottak, az asszonyok színes ruháikba burkolózva, elfátyolozott arccal terelgették őket. A gyalogtúrától megfáradt csoport tagjai egy tágas-árnyas beduin sátor párnái között leltek pihenőhelyre, valamint egy arab csemegéktől roskadozó terülj-terülj asztalkára. Viktor barátommal, követve a beduin férfiakat, a tűz köré kuporodtunk, tudván, hogy a nap melege ellen semmi nem hatásosabb hűsítő, mint a forró beduin tea.
Egyiptomban kizárólag ezekben az oázisokban termesztik (más egyéb fűszer, gyógy -és tiltott növény mellett) a mentához hasonlatos zamatú, gyomortisztító hatású teanövényt: a habagot. Éltünk is az alkalommal, és jókora zacskóval vásároltunk belőle otthoni használatra.

Túránk második felét a Színek kanyonjában barangolva töltöttük. Az időszakos áradások a kőzetek fém oxidjait kimosva, sárga, vörös, narancs, bordó erezetet és érdekes ábrákat (nőt, oroszlánt, emberi arcokat stb.) varázsoltak a falakra. Hasonlóan bámulatba ejtő színeket és mintákat a jordániai Petra híres sziklavárosában láthatunk még.
Rá következő napon a csoportot már a Sharm El Sheikh-i reptéren búcsúztattuk. Jólesett bezsebelni a fantasztikus élményekkel feltöltődött emberek köszönetnyilvánításait. Viktor barátommal kissé szomorúak voltunk a hozzátartozók, jó barátok, tanítványok távozása miatt, ugyanakkor megkönnyebbültünk, ahogyan az önkéntes felelősségvállalás terhe legördült a vállunkról. Cinkos pillantásunk szavak nélkül is elárulta gondolatainkat: ez elkövetkező napokban már semmi nem választ el bennünket a "nagyok" merüléseitől!

Volner Miklós
Octopussy Búvárközpont
Kapcsolódó írásaink:
Minden információt Egyiptom, Vörös-tenger-ról.

1 2

Panorama Reef

Egypt, Red Sea

5/8 db alapján:érdekes(átlag: 3.6) átlagos nehézségű
max: 39m, látótáv: 10-25m , driftes , áramlás

szafaris megközelítésfal merüléskorallos, trópusi élővilág nyílt vízi fajokcápa mantarája teknős