»» ««

DC-RSBH 2014 - az értékelések

Fotózás
1/2. oldal

Versenyünk lezárásaként közzétesszük a zsűritagok értékelését a kollekciókról.

A három zsűritag először rövid bevezetést fűzött az értékeléséhez, utána a portfóliókat egyenként is véleményezték.

Szabó Tamás (SzT): Vegyes érzelmekkel tekintettem át a portfóliókat. Olyan kollekciót, aminek minden egyes eleme kifejezetten tetszene, sajnos nincs a pályázatok között. Igazán átütő, újszerű, izgalmas, különleges képpel nemigen találkoztam . Ugyanakkor találtam nagyon szépen összeállított képsorozatot és magas színvonalon kivitelezett képeket. Többen vannak olyanok a mezőnyben, akiknek jócskán van hová fejlődniük. Ennek dacára minden elismerésem a résztvevőknek!

Előd László (EL): Minden évben reménykedve nézem meg a DC által szervezett egy hetes verseny felvételeit és kicsit mindig csalódást okoznak. Ugyanazok az elcsépelt témák fantázia nélkül lefotózva. Persze akadnak kivételek, de idén sem találtam olyan portfoliót akinek szívesen odaadnám az első helyet, még akkor is ha természetesen van legjobb a mezőnyben.

Selmeczi Dániel (SD): Hááát nem is tudom hol kezdjem... Sokkal többet vártam az előzetes információk alapján hiszen a hírek arról szóltak, delfinek, roncsok, halrajok voltak a héten és a merülőhelyek minden jóval szolgáltak amit a tenger adhat egy búvárfotós számára. Ám ahogy ránézek a képekre, mindenhonnan a közhelyek özönlenek: bohóchalak, murénák , csigák, skorpióhalak. Rövidre fogva: statikus, halálra fotózott témák. Megmondom őszintén, nem igazán villanyoznak fel ezek a képek, sőt.... A fotózás a kreativitásról szól nálam, nem arról, hogy sémákat és statikus dolgokat fotózunk szüntelen...

Megítélésem szerint a jó kép három fő ismérve:
1. Technikailag tökéletes
2. Megismételhetetlen
3. Újszerű

Nézzük meg a saját képeinket és gondoljuk át, melyikre igaz a fentiek mindegyike!


Cserélhető objektíves kategória

Szabó Károly
(SzT): Ennél a portfóliónál tetszenek a színek. A képek szépen kidolgozottak és "utómunkázottak". Hiányolom a kifejezetten makro felvételt (felvételeket). Helyenként a megvilágításon és a háttér kiválasztásán lehetne javítani. A számomra legizgalmasabb alkotást elrontja a kép jobb szélén szerencsétlenkedő búvár... Kár érte...

(EL): A nagylátószögű objektív halála, ha zavaróan görbítjük vele a teret. Ez a két roncsos képnél, sajnos nagyon zavaróan jelentkezik, pedig az első kép a hajó fara a gorgoniával nagyon jó lenne, ha kicsit jobban figyelt volna a szerző és nem ilyen szűkre szabta volna a képet. A modell is csak épp befért a felső sarokba. Érdekes, hogy a mai napig is kapjuk a zavaró hátteres képeket, pedig minden alkalommal, mint alapszabály leírjuk, hogy nem elfogadható egy versenyen (csapatos csapatás).

(SD): Úgy fest, itt nem volt kéznél makró objektív... Egyből látszik egy komoly probléma, a témaválasztás. Gondolkodjunk , kísérletezzünk, tudatosan próbáljunk meg alkotni. Ne álljunk meg sémáknál, mint mondjuk egy bohóchal, csak akkor, ha nagyon különleges!

Pohl András
(SzT): Nálam a legjobbnak ítélt portfólió. Változatos, szépen megkomponált, jól kivitelezett fotók. Kifejezetten tetszik a csigás kép. Jól sikerült a tintahal is. Gratulálok az alkotónak!

(EL): A tintahalas kép ebben a portfólióban mindenképpen dicséretet érdemel, a mezőny egyik legjobb felvétele. A rájás kép hangulatos, kellett volna egy búvár a barlang kékségébe. A csigásért én nem voltam annyira oda, nagyon beleolvadt a hasonló színű háttérbe, a koralltömb a hajóval képnél pedig a hajó nagyon középen párhuzamosan a rövidebb oldallal fut, kettévágva a képet egy alsó zsúfolt és egy felső teljesen érdektelen részre. Kellett volna még kicsit mozogni a kamerával a megfelelő pozícióhoz. A tűzkorallos kép pedig nagyon kevés egy versenyen, alibi 5. kép, hogy meglegyen a kötelző mennyiségű felvétel.

(SD): Tetszenek a makrók, még a csiga is, jó a háttér, izgalmas a mélységélesség. A tintahal is tetszik, bár szűkebb vagy tágabb kivágást választottam volna- így egy kicsit hiány érzetem van. A két korallzátonyos képből csak az egyiket neveztem volna.

Bálint Attila
(SzT): Az egyik legjobb portfólió, változatos és kreatív fotókkal. Technikás, gyakorlott fotós. Szép színek, jó kompozíciók. A roncsról készült kép viszont, szerintem nem felel meg a kiírásnak, ugyanis a víz alatti része a képnek nem éri el a teljes képmező 51%-át. A forgatásos kép jól kivitelezett, tetszik. A muréna szeme életlen, hiba volt berakni a portfólióba.

(EL): Viszonylag kiegyensúlyozott portfolió, nincs benne igazán rossz kép, a legkiemelkedőbb a mostanság divatos kamerarángatós/forgatós felvétel, amikért én nem vagyok oda, megint a 70-es években érzem magam, de hát ha ma ez a divat, el kell fogadni. Nincsenek zavaró hátterek, profi munka. A szerzőnek most már csak a szerencsére kell várnia a jobb témák miatt, bár nem véletlenül mondják azt, hogy minél jobb fotós valaki annál több szerencséje!

(SD): Látszik a tudatosság és a törekedés a változatos képi világ megalkotására. Azonban egy kicsit még a megvalósítás hagy némi kívánnivalót maga után. Nézzük a modelles képet, ami nem egy nehéz műfaj: a korallok semmitmondóak és nem elég színesek. Válasszunk szebb környezetet a modelles képekhez!

Tökölyi Csaba
(SzT): Talán a legjobb képekből összeállított képkollekció. Csak azért nem az első helyen végzett nálam, mert a csak fekete-fehér fotók egy portfóliós versenyen engem nem győztek meg. Bár a koncepciót értem, úgy gondolom, hogy ez így túl "színtelen" és ebből adódóan letargikus. Szerintem a Solenostomus cyanopterus-ok fekete-fehérben nem igazán érvényesülnek. Viszont kifejezetten tetszik a roncsos kompozíció. Gratulálok hozzá!

(EL): Portfolió versenyen elég veszélyes csak ff képeket küldeni, mert a zsűri a változatosságra kíváncsi, arra hogy a szerző mennyire állja meg a helyét különböző szituációkban, mennyire változatos a kreativitása, nem egy fajta koncepció köré való építésre, az inkább egy tematikus kiállításnál lehet érdekes. Az utolsó kép például számomra kimondottan erőltetett. A többi kép leszámítva a fele-fele fotót maximum csak közepes, nem túl érdekes kompozíciókkal. Látni, hogy nem először fotózott víz alatt a szerző, de azt is érezni, hogy a ff koncepció inkább a képek feljavítására volt hivatott.

(SD): Tudatos, végiggondolt kollekció, aminél bátor húzás a fekete-fehér konverzió, ez kiemeli a többi versenyző közül. A szerző változatos képeken keresztül mutatja be a pályaműveket, amiben különleges és ritka élőlényeket is láthatunk. A legjobb kép technikailag a feles kép, bár felmerül bennem, hogy mi is a téma. Ez egy víz alatti verseny, itt meg horgonylánc látható, az ember által károkat okozó vastelep egy csodálatos korallzátony tetején... Én nem tenném ki falra az otthonomba.

Fodor Gábor
(SzT): Ennél a kollekciónál szembetűnőek a hibás színek. (Lehetséges, hogy nagyon eltérő a monitorunk beállítása.) A búvárról készült fekete-fehér képet szerintem hiba volt beletenni a portfólióba. A két legerősebb kép a rájás és a murénás, de mindkettő túlszaturált.

(EL): Egy búvárportrét nem rakunk bele egy verseny portfolióba! Nem volt jobb ötödik kép? A muréna teljesíti az alapkövetelményeket, a többi felvétel kicsit vérszegény: egy elforduló csiga, a távolba leledző rája amit épp még elér a vaku fénye és egy teljesen érdektelen féreg. Pedig szerintem ennél sokkal érdekesebb dolgokat is kellett hogy lássatok!

(SD): Szokásos dolgokat ismételhetem mantraként: témaválasztás, kreativitás, újszerűség! A fullface maszkos búvártárs megrémít, még a fekete-fehér konverzió sem segít rajta. Kihalt a Vörös-tenger, hogy ilyen képet kell betenni a kollekcióba egy hét után??

Maráczi László
(SzT): Nagyon hiányolom a nagylátószögű felvételeket a kollekcióból. Csak makro képekkel egy portfólió versenyen aligha lehet labdába rúgni. A témák sablonosak, a kivitelezés mind kompozícióban, mind "utómunkában" meglehetősen gyenge.

(EL): Nekem a harciasság című képben tetszett a foltos világítás, kiemeli a muréna fejét és a csúnya hátteret a sötétség homályába tolja. Az ötös legjobb felvétele. A többi képnél viszont már a zavaros hátterek, érdektelen unalmas témák nem dobogtatták meg a szívemet. A karácsonyi pasztellt nem is tudom, hogy sikerült ennyire pasztellre vagy inkább semmilyenre fotózni. A polipnál nem szeretnék látni világított hátteret, és az ostor korallnál is zavaró az életlen sárga folt. Tessék addig állítgatni a vakut amíg ezek a dolgok eltűnnek. A korall nem fut el!

(SD): Csak makró objektíved volt...? Lehet ilyen témákat lövöldözgetni, hiszen egy izgága, folyton a képből kimászó óriás kagylót nehéz lefotózni, de ha mégis megpróbáljuk azt tökéletesen és a legjobb kompozícióval tegyük meg... A sárga ostor korallal mit szerettél volna?

Kovács Zoltán Ferenc
(SzT): Változatos, de ugyanakkor meglehetősen gyenge kollekció, aminek legfőbb oka a témák elcsépeltsége, unalmassága. Vannak élességi -, színállítási - és kompozíciós problémák egyes képeknél. Kicsit olyan érzésem van, mintha a fotós most barátkozna a kamerájával.

(EL): Szinte minden képnél érzékelem, hogy rosszak a színek, a vizet próbáld meg sötétebbre venni, általában szebb eredményt ad. Ez a "kihipózott" kék szín egyáltalán nem szép, ha már túlexponáltad, akkor a PS-ban csak a kék színt választva sötétítsd! A murénánál nagyon zavaró a csúnya sziklás háttér, soha ne fotózzunk úgy, hogy a háttér nem homogén vagy nem szép. Ilyen esetben annyira bele kell nyomni a képébe az állatnak a kamerát, hogy a feje kitöltse a képet vagy vakuval addig variálni (visszafele villantani), amíg épp még bevillantja a muréna fejét, de a szikla már sötétben marad. A csiga lehetett volna a legjobb kompozíció a tökéletes homogén hátérrel csak nagyon középre futott, följebb kellene lennie, hogy legyen tere előre haladni.

(SD): Mielőtt lemerülünk, gondoljuk végig mit szeretnénk fotózni. Igenis előre meg lehet álmodni, milyen képeket akarunk elkészíteni, ha szükséges, a hideg téli estéken nézzük meg, milyen jó fotókat készítettek a következő búvár úti célunk helyszínéről. Mentsük el őket vagy jegyzeteljünk és akár ezekből merítsünk inspirációt amikor ugyanott járunk. A roncsos búváros képen például nem is látom, mi a téma igazából, sőt, az is csak nagyon nehezen felismerhető, hogy ez egy roncs. Biztos ez volt a legjellemzőbb részlet?



Az írás a következő oldalon folytatódik!


Első   Visszalép Következő   Utolsó

1 2

Hozzászólást csak regisztrált felhasználótól fogadunk el. Regisztrálás/belépés.


 23. macok 2014 sze 21. 20:24  
Laci, köszönöm a részletes választ! Azt hiszem, értem, amit írsz, hogy fotózzunk tudatosabban, használva az említett eszközöket. Azért azt nem ígérem, hogy jövőre lesz modelles, slave vakus, vakuszűkítős, forgatott stb. képem. :) Félek, attól nem lenne jobb a portfólióm...
 22. Darth-Digilog 2014 sze 19. 22:33  
Macok! Az 5 képes portfoliómba tudatosan tettem be ezeket a képeket és tudatosan írtam, hogy nem egy erős válogatás. Van úgy hogy az embernek nem megy úgy a fotózás vagy nem talál épp tuti témákat, de akkor is összerak rutinból valami közepes dolgot. A red big eye fish csoport felvétel, Bunny kritkája ellenére egyébként nem rossz kép, lényege a megismételhetetlenség, ami alapja egy jó versenyképnek. Nem gyakran látni tátott szájú halat, főleg nem csoportosan. Tehát ez arról szólt, hogy próbáljunk ritka pillanatokat elkapni. A murénás felvétel lényege, hogy ugyanazokat a murénákat fotóztátok ti is a kis roncsnál, de mindenhol látszott háttér. A világításból talán feltűnt vagy feltűnhetett volna, hogy szemből jön a fény (a muréna feje sötétebb mint a "nyaka"), mert így a roncs nem kapott világítást és a homogén háttér már is megoldott. (persze ez sem gyakori kép, hogy a tisztogató hal ilyen szépen pihen a hal szájában). A világító hasú modelles képnél próbáltam érzékeltetni, hogy a modellel dolgozzunk, ne kapás lövés legyen, ugye itt a gorgónia bevágásába lett helyezve a modell. Nagyon sok képnél csak egy véletlenül arra úszó modellt láttunk vagy csak hevenyészetten volt valahova elhelyezve. A lágykorallos képnél a semmi, érdektelen témából is lehet valamit csinálni ha gondolkodunk hozzáállást próbáltam érzékeltetni, a roncsos képnél pedig a rabszolgavaku illetve a roncsnál is lehet nem belogó búvárral dolgozni képet próbáltam érzékeltetni. Minden képemnek természetesen van hibája, de mindegyiken látszik a tervezés. Nincs olyan portfólió ahol 5 elfogadható képet kaptunk volna különböző témákban, ahol láthattuk volna a szerző sokoldalúságát. Az enyémbe van makró, halraj, nagylátó, nagylátó modellel, roncs. Ezek után Macok te hova tennéd? Sajnálom, hogy ezek nem jöttek le a képekből, szerintem a tudatos fotózáshoz még több gyakorlat kellene a csapatnak és nem a betanult sémákat kellen hangoztatni egy-egy képnél, hanem látni is. Na remélem sikerül egy újabb vitát generálni, mert ebből lehet tanulni!
 21. Fefe 2014 sze 19. 16:06  
Szia Archi!

Bocs, de akkor valamit rosszul fogalmaztam meg?!
Nem a bántásra utaltam, hanem pont azt szerettem volna leírni, hogy tekintsünk el a megjegyzésektől és a nyelvezettől, hanem a leírtak lényegére koncentrálva nézze végig mindenki az értékelést miközben előtte vannak a képek, mert sokat lehet belőle tanulni!
Az én véleményem szerint 90%-ban telitalálat a zsűri véleménye, a kritika pedig kell a fejlődéshez!
A 10%  pedíg a szubjektivitás, hiszen maga a művészet is az! A jó kritika alatt, de nem azt értettem, hogy dícséret, hanem hogy részletesen megindokolt! (és ezt kaptuk:)  
A többivel amit leírtál pedig egyet értek!
 20. Bunny 2014 sze 19. 11:12  
Igen, ez egy örök kérdés. Azt gondolom a többségünk számára a víz alatti fotózás a merülés kiegészítése, és nem célja. Bár a mi túránkon vannak olyan merülések (pl. az open deck day, vagy csak amikor simán többet merülünk egy helyen) amikor a víz alatti képek elkészítése élvez előnyt. De szerintem még a mi speciálisan fotós videós túránkra is inkább az mondható el, hogy elsődlegesen búvárkodunk ami mellett fotózunk. Egy normál búvártúrán viszont azt gondolom nagyon nagy elhivatottság kell ahoz, hogy a fotózás legyen a cél és ne a merülés, hiszen többnyire 1-1 merülés után megy tovább a hajó.
 19. Archi 2014 sze 19. 09:27  
Sziasztok,

Azért tegyünk rendbe pár dolgot....

Nem hiszem hogy a zsüri egyetlen tagja is személyesen szeretne bántani bárkit is, én egy portfólión kivül a többi résztvevő kilétét tippelni sem tudtam volna... szóval tekintsük ezt anonimnak.

Azt sem gondolom hogy mindenki első áldozó lett volna ezen a versenyen... Ezért talán jogosan elvárható némi fejlődés vagy tudatosság.. De lehet be kellett volna másolni a 2 évvel ezelőtti értékelésünket mert az is pont idevaló lett volna és senki észre sem vette volna..

A világon nem hiszem h bárkit is előbbre vitt volna a dicséret.. viszont a kritika igenis előbbre vihet. Vagy kezelhetjük úgy ezt az egészet, mint egy buli haveri teljesen amatőr versenyt.. és oda ezek már tényleg elnézést "turista" képek teljesen jók... Vagy mondok egyet... indítsuk el más versenyeken ezeket a képeket.. talán van 1 de max 2 kép aminek lenne némi esélye bármire is..

De tényleg nem tud felizgatni: búvárportrék, véletlen modelles képek, bohóchalak és egyéb sémák...

Ja és mindenki felteheti magának a kérdést miért is fotózik a vízalatt...??
A további 18 bejegyzés a fórumban olvasható.

Merülőhelyek

Ras Mohammed, Dunraven Wreck

Egypt, Red Sea

2/3 db alapján:érdekes(átlag: 3.7) átlagos nehézségű
max: 29m, látótáv: 10-25m , driftes

napihajós megközelítésroncs merüléskorallos, trópusi élővilág mesterséges élőhelylegalább 1.5m-es hal jelentős halraj nyílt vízben

Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.
A fórumban leírtakért a divecenter.hu felelősséget nem vállal, az kizárólag a hozzászóló magánvéleménye.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés