Kókusz, amiről a búvárok álmodnak

Éjszakai vadászat

Az első éjszakai merülésünk igen izgalmasnak ígérkezett, vadászó fehérfoltú szirtcápák! Ez még rendben is van csak, mindezt 80-100 fős "bandában" teszik. SUI barátom egy kis fenntartását fejezi ki a merüléssel és körülményekkel kapcsolatban, éjszaka cirka száz vadászó cápa közé bemenni, nem sok fehér embernek jut eszébe. De csak egy fontos szabályt kellett betartanunk: az ajzat fölött minimum 1 méterrel kellett lennünk, hogy a cápák nyugodtan tudjanak közlekedni.

A helyszín Manuelita Coral Garden a kis sziklasziget belső oldala volt. Hihetetlen ez a hely, délelőtt még a külső oldalon pörölycápákat figyelhettünk meg, este meg vadászó szirtcápákat. Sötétedett, félhomályban merültünk a 28 fokos vízben. Első pillanatban már egy-két kóválygó cápát láttunk, de még elszórtan. Ahogy sötétedett, úgy egyre többen lettek és szépen egy nagy csoportban gyülekeztek. Ahogy összeálltak, elindult a járőrözés a szirten.

Albumhoz klikk a képre.

Akkor már az összes ott tartózkodó hal megpróbált biztonságos helyet találni éjszakára, több-kevesebb sikerrel. Érdekes volt, hogy a cápák élén egy elég viharvert black jack haladt. Az első pillanatokban nem tudtam mire vélni, de nem kellett sokat várnunk, hogy hogyan is dolgoznak együtt. Hamar kiderült hogy a cápák nem túl jó vadászok, és csak akkor veszik észre az áldozatot, hogyha rezgést bocsát ki, vagyis ha mozog. Így ha a black jack hirtelen lecsapott, az összes cápa követte és megpróbálta becserkészni az áldozatot.

Fura látvány volt, amikor egy pár négyzetméteres szikladarabon több tucat cápa kavargott, izgett-mozgott, egymásba harapott, a szikla recsegett- ropogott. Az áldozatot már nem láttuk, csak az óriási kavarodást. Szemtanúi lehettünk annak, mikor a cápák bemértek egy halat, egy ideig kergették, de amikor a hal megállt, akkor a cápák szépen elúsztak mellette.

A természet alkalmazkodását mutatja, hogy a cápák megtanultak a búvárok lámpáinál vadászni, így ahol a legtöbb fény volt, általában ott volt a legnagyobb akció is. Ennek kordában tartása érdekében egy búvártúrán két alkalommal merülhettünk éjszakait a Coral Gardennél.

Kalapács banda

A dél-nyugat felől érkező szél a sziget másik oldalára kényszertett minket. Így merüléseiket a szigetnek erre az oldalára szerveztük, első célpontunk a híres Dirty Rock volt, egy kis kopasz sziget nagyjából 2 mérföldre északkeletre a főszigettől. Az elhelyezkedéséből adódóan az uralkodó áramlatok ezt a kis szigetet találják el először és válnak két irányba. Az elmúlt években megtanultam, ha van áramlat, akkor van nagy hal is, és ez ismét bebizonyosodott. Lemerülés után a szituáció hasonló: megbújni, nem mozogni és várni és várni, mert jönni fognak. Az elmúlt hetek legjobb pöröly akcióját sikerült meglesnünk. De sajnos 40 méteres mélységben a 10 perc hamar elszalad, ekkor gondolkoztam el egy zárt rendszerű újra légző berendezésen, bár eddig nem voltam híve ennek a technikának, de most bizonyára jó szolgálatot tehetett volna, és nem kellett volna az ájulás határáig sem visszatartani a lélegzetem.

A terv szerint megkerültük a szigetet, ahol már nincs áramlás, miközben áthaladtunk egy kis csatornán. Emelkedés közben óriási jack halakból álló rajt láthattunk, szinte megszámlálhatatlan mennyiségben. Elérkezve a csatornához megtanultam mi is az az igazi áramlat. Elkapott és azonnal a hiperűrbe repített, úgyhogy reagálnom kellett, ha nem akartam Galapágoszig menni.

A fehérfoltú szirtcápák unottan úszkáltak fel alá, több tíz márványos rája szinte alig mozogva repült el mellettem, miközben én az életemért küzdve kapaszkodtam egy sziklakiszögelésben. Elengedve egy perc alatt a szikla másik oldalán voltam, és az áramlás egy csapásra megszűnt. A biztonsági megálló alatt fiatal fekete foltú szirtcápák voltak a játszótársaink. Ez merülőhely egyik kedvencünk lett a leírtak miatt, szinte minden nap visszatértünk. Ahogy teltek a napok a szél is enyhült, és lehetőségünk adódott az eddig szeles helyeken is merülnünk.

Talán a sziget egyik leghíresebb merülőhelye Alcyon, amit 1986-ban Cousteau fedezett fel, amikor expedíciót vezetett a szigetre. Gyakorlatilag egy 20 méter mélyen lévő sziklacsúcs körülötte mindenhol a végtelenbe leszakadó mélységekkel. Ez a merülőhely esik a legtávolabb a szigetektől, és még a 2-3 méteres hullámok sem sietnek a segítségünkre, ha a felszínen egy búvárt kell megkeresni, nem beszélve az eddig is említett áramlatokról, és egyik irányban sincs szárazföld 600 km-nél közelebb. Ellenőrzöm a rádiós irányadómat a biztonság kedvért, és a kötél mentén már merülök is.

Az áramlat közepes, elsők között érem el a vizaalatti hegy csúcsát ahol szinte mindenhol pöröly. Keresek egy szimpatikus sziklát a szélen, ahol szemtől szembe találkozhatok a kékből visszatérő több százas pörölycápa rajokkal. Pár perc elteltével jönnek, egyszerre 5-10 példány is, esetenként igen közel. Hihetetlen érzés, amikor karnyújtásnyira úszik el a természet eme furcsa teremtménye. Várunk, hátha azon szerencsések egyike lehetünk, akik megszemlélhetik, hogy a víz alatti égboltot pörölycápák hada borítja. De sajnos most a nagy csapat elkerül bennünket. Lehet, hogy az áramlás nem volt elég erős, hogy a sziklák közelében jöjjenek vagy ismét az a pár pillanat nem volt elég, amit lent tölthettünk, de ez sajnos soha nem elég. Felemelkedés közben még pár darab silky cápa teszi tiszteletét.

A hetedik merülés nap gyorsan telik. Két fő témánk maradt még az ezüst foltú szirt cápák, és egy igen különleges élőlény, a piros szájú denevér hal, ami csak a Cocos szigeteknél honos. Az ezüst foltú szirt cápa minden nap késő délután érkezik meg a sekély tisztító állomáshoz a part közelében. Ismét nincs semmi más dolgunk, mint kiválasztani a megfelelő helyet és várni. Pár perc múlva mégis jelenik. Méltóságteljesen közelít, ügyet sem vet ránk, és máris kezdődik a kezelés, szép lassan teszi a köröket... Pár perc múlva egy bébi, alig 60 centis kis ezüst is feltűnik majdnem teljes a család. A merülő helyen találhatóak az aljzaton mászkáló denevérhalak is.

Az írás a következő lapon folytatódik!

7. Ibolya 2010 jún 29. 20:59
Pedig,távol állt tőlem minden humoros szándék,sőt...elismerésemet akartam kifejezni (csak egy betűt tévesztettem és Luci lecsapott rám)!!
Tényleg remek kis cikk!Jó videókkal és képekkel illusztrálva!Gratulálok hozzzá!
 6. Aladár 2010 jún 29. 20:47
Nem azért, csak mert a stílusban volt valami kis gunyoros humoros, és mivel Ibolya kedves (tudom, már unod), ezért gondoltam, h csak Mr Diver lehetett. Én is szívesen merülnék Kókuszon, Daninál már jelkeztem fotóscucc cipelő apródnak is, de eddig sajnos még nem volt szüksége rám.
 5. Ibolya 2010 jún 29. 20:45
Hidd el,ő is szívesen lemerülne.....
 4. Aladár 2010 jún 29. 17:22
Szerintem Mr Diver jelkezett be a nikkeddel...
 3. Ibolya 2010 jún 29. 12:04
Jajjjjjjj!!Bocs!!Lányos meghatódottságom miatt elírtam!!Elvarázsolt a sok pöröly.....
Igen 190 méteres mélység:-))
A további 2 bejegyzés a fórumban olvasható.

Yenadwak

Indonesia

1/1 db alapján:kimagaslóan érdekes(átlag: 5) könnyű körülmények
max: 20m, látótáv: 10-25m

speedboat-os megközelítészátony merülés scenic, nézelődős merüléskorallos, trópusi élővilágcápa teknős legalább 1.5m-es hal jelentős halraj nyílt vízben

A fórumban leírtakért a divecenter.hu felelősséget nem vállal, az kizárólag a hozzászóló magánvéleménye.