Digitális fotóstrükkök hobbi fotósoknak
Fotózás1/8. oldal
Az alapokról az első uszonycsapásaikat megtevő fotózó búvároknak.
a tipikus -és unalmas- emlékfotós kép |
Egy búvárnak el kell döntenie, miért megy a víz alá. Tudomásul kell venni, hogy a búvárfotográfus nem azonos a fényképezővel ellátott búvárral! Egy búvárfotós egy-egy kép elkészítése miatt akár a teljes merülési időt képes egy helyben tölteni, ő elsősorban a fotózásért merül. Felszerelését speciális tokok és objektívek, vakuk és drága, professzionális fényképezőgépek képezik, a technikán túl a profi képkészítés pedig művészet. Ne sértsük meg őket azzal, hogy magunkat búvárfotósnak nevezzük, nem vagyunk azok!
Barátaim tudják, én előszeretettel használom az emlékfotózás szót, ami alatt azt értem, hogy az ember elsősorban merül és közben emlékképeket készít - mint egy kiránduláson. Ezek a víz alatti képek sajnos az esetek 99%-ában unalmasak, középszerűek - és ezzel senkit nem akarok megsérteni. Nem adnak vissza a víz alatti világ színpompájából, megkapó látványából szinte semmit, sok esetben a képszerkesztéssel is gondok vannak. Bár a technikai is korlátozza a lehetőségeket, az igazi probléma az, hogy az emlékfotósok általában le is ragadnak ezen a szinten, és azt hiszik, ezzel a technikával ez a határ, jobb képekhez milliós beruházásban kell gondolkozni, pedig ez nincs így!
Ennek az írásnak az a célja, hogy rávilágítsak néhány nagyon egyszerű, de a végeredmény minőségét drasztikusan javító apró trükkre, amivel az emlékfotók élvezhetőbbé tehetők. Ez nem fotós tanfolyam és nem is búvárfotósok számára készült írás, mind nyelvezetében, mind részletességében úgy íródott, hogy fotós analfabéták is megértsék.
A tipikus emlékfotós kép
A tipikus emlékfotós kép jellemzői: kizárólag kék - sárga és zöld színekben pompázik, ha pedig a vaku is elvillan, jellemzően csak fehér pöttyökkel teleszórt borzalom sül ki belőle. Ismerős? Ilyenek a saját képeid is?
A ma kapható fényképezőgépek, illetve a digitális gépek képalkotó algoritmusa felszíni levegős működési körülményekhez van beállítva. Amíg felszínen auto módban felejtve is lehet jó képet csinálni, a víz alatt ez majdnem lehetetlen. Alaptanfolyamon tanultuk - és talán iskolai tanulmányainkból is rémlik -, hogy a víz és a levegő másként viselkedik a fény szempontjából.
Nagyon röviden a minket érintő lényeg:
- a víznek más a fénytörése, sűrűsége emiatt a levegőnél jobban elnyeli a fényt. Lefordítva ez azt jelenti, hogy minél mélyebbre merülünk, annál kevésbé lesznek színek a képeinken, szép sorban eltűnnek a színek, először a vörös, a narancs, és így tovább. Erre a gépünk automatikája nincs felkészítve.
Kezdetnek néhány alapdolog
havazás effektus hibás vakuhasználat miatt |
Nagyon röviden a minket érintő lényeg:
- a víznek más a fénytörése, sűrűsége emiatt a levegőnél jobban elnyeli a fényt. Lefordítva ez azt jelenti, hogy minél mélyebbre merülünk, annál kevésbé lesznek színek a képeinken, szép sorban eltűnnek a színek, először a vörös, a narancs, és így tovább. Erre a gépünk automatikája nincs felkészítve.
- A gépünk másik szokatlanul működő része a beépített vaku, ami általában az optika mellett helyezkedik el helytakarékosságból, és a síkja párhuzamos az optikával. Ez felszínen legfeljebb piros-szemet eredményez, de víz alatt az elhelyezése miatt hajlamos az ún. havazás effektus produkálására, ráadásul még a vakunk teljesítménye erősen lecsökken.
- A víz alatt nagyon sok olyan helyzet adódik, amire a gép automatikáját/fénymérését nem készítették fel. Mondjuk a csillogó pikkelyű halak, fehér (vagy éppen fekete) homok, olyan színek amelyeket a gépek nem tudnak leképezni (neon színek a csigákon, halakon).
- Mindezek mellett a víz alatt a szűrt fény miatt a digit gépeken előre beállított fehéregyensúlyokat sem tudjuk használni.
Összefoglalva, attól, hogy egy víz alatti tokban magunkkal vihetjük fényképezőgépünket a merülésre, az még felszíni gép marad - a víz alatti képek készítéséhez be kell avatkozni a beépített automatizmusba.
- A víz alatt nagyon sok olyan helyzet adódik, amire a gép automatikáját/fénymérését nem készítették fel. Mondjuk a csillogó pikkelyű halak, fehér (vagy éppen fekete) homok, olyan színek amelyeket a gépek nem tudnak leképezni (neon színek a csigákon, halakon).
- Mindezek mellett a víz alatt a szűrt fény miatt a digit gépeken előre beállított fehéregyensúlyokat sem tudjuk használni.
Összefoglalva, attól, hogy egy víz alatti tokban magunkkal vihetjük fényképezőgépünket a merülésre, az még felszíni gép marad - a víz alatti képek készítéséhez be kell avatkozni a beépített automatizmusba.
Merülőhelyek
Anemone Reef
Thailand
2/2 db alapján:(átlag: 4) átlagos nehézségű
max: 25m, látótáv: 4-10m , áramlás , driftes
Magyar Búvárközpont, Phuket, Thaiföld. Tengerparti merülés, napi hajós búvártúrák, Similan és déli búvárszafarik, PADI és SSI búvártanfolyamok. Szabadidős programok, szállásfoglalás, utazásszervezés.
- Főoldal
- Hírek
- Képtár
- Videótár
- Fórum
- Merülőhelyek
- Országok ismertetői
- Szaknévsor
- Portfóliók
- Subsurface
- Saját adatok
- Kereső
- Súgó
- Link, letöltés
- Akciók
- RSS/XML források
- Rólunk
- Adatkezelés
Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés