Kaliforniában is érzik a válságot
EgyébA vizes sportokhoz kötődő vállalkozások elég rossz évet tudhatnak maguk mögött.
A vízparti tevékenységre épülő üzletágak ráadásul nem csak San Diego hagyományaihoz tartoznak, hanem gazdasági szempontból is nagy a jelentőségük. Nehéz pontosan megítélni, mekkora bevételt hoznak, de becslések szerint csak a sporthorgászat évi 50 millió dollárt jelent a helyi közösségnek. Ehhez képest a hajókirándulásokból származó adóbevételek 14,5 százalékkal estek vissza. Egyes vállalkozások szintjén pedig még rosszabb lehet a helyzet: Rich Sillanpa a Dive Connectiontól elmondta, hogy több, mint 50 százalékkal esett vissza a forgalmuk. Korábbana csúcsszezonban akár heti 12 túrát is tudtak indítani- idén jó volt, ha négy összejött. Nagy öröm, ha mind a három hajójukat el tudják indítani, de erre csak egyszer volt alkalom, míg tavaly még el kellett küldeni vendégeket, mert nem volt már szabad férőhely.
A válság miatt nehéz helyzetbe került emberek ugyanis értelemszerűen az olyan nem létfontosságú tevékenységeikhez kötődő kiadásaikat fogják vissza, mint mondjuk a búvárkodás. A szoftverfejlesztő Craig Peterson korábban rendszeresen vett részt búvártúrákon, de már nem merült a tengerben 18 hónapja. A miértre fanyar választ ad: talán az lehet az ok, hogy februárban elvesztette a munkáját. Most befizetett ugyan egy olcsó és rövid túrára, de előtte csak tavakban búvárkodott, amit ő maga sem vesz egy kalap alá a tengeri túrákkal.
Van olyan sporthorgászatra szakosodott cég, aki az utóbbi 30 év legrosszabbjának nevezi a tavalyit, a hajókat bérbeadók pedig arra panaszkodnak, ha jönnek is turisták, már nem bérelnek egy csónakot önállóan, inkább befizetnek egy olcsóbb kirándulásra. Ez is bevétel, de azért összességében mégis csökkent a forgalmuk 15 százalékkal. A kikötőkben pedig arra figyeltek fel, hogy régi, jól ismert vendégeik egy része eladja a hajóját vagy szárazra viszik azokat. A visszaesés kikötőtől függően 10-25 százalék közé esik, és nem is várnak gyors fellendülést, hiszen például a hajókereskedelemmel foglalkozó H&S Yacht Sales be is zárta san diegói irodáját. Ez nem meglepő, hiszen az új hajók eladása 36 százalékkal csökkent, míg a hajóépítés visszaesése 70 százalékos. Kaliforniában birtokolják a második legtöbb hajót Florida után az Egyesült Államokban, és ezeknek a többsége is délen, San Dieo közelében koncentrálódik, így aztán errefelé tényleg nagyon is jól ismerik a számok mögött rejlő valóságot. Azt pedig még senki nem tudja, hogy a megingott vállalkozásoknak hogy sikerül talpon maradnia.
[ A CDNN nyomán ]