»» ««

Lejutottak az óceán legmélyebb pontjára

Tudomány

Elérte a Mariana-árok fenekét a Nereus nevű robot-tengeralattjáró.

A Mariana-árok 11 ezer méteres mélysége a legmélyebb pontja a Csendes-óceánnak, a merülés még május 31-én zajlott le. 1998 óta ez volt az első próbálkozás a Mariana-árok fenekének elérésére.

A szerkezetet egy hajóról irányították, de akár magától is képes volna küldetéseket teljesíteni. Andy Bowen, a Woods Hole Óceánográfiai Intézet projektmenedzsere szerint egy ilyen robottal az óceán bármely területét meg tudják vizsgálni. Szerinte a Nereus új korszakot nyit az óceánkutatásban.

Az óceán legmélyebb pontja a Challenger- (Kihívás-) szakadék, ami a Mariana-árokban található, a Csendes-óceán nyugati részén. A 11 ezer méteres mélységben elmerülne a Mount Everest is, a nyomás pedig 1100-szor magasabb, minta felszínen.

Így aztán eddig csak két alkalommal sikerült sikeresen leküldeni ebbe a mélységbe egy felderítő alkalmatosságot. 1960 januárjában Jacques Piccard és Don Walsh vállalkozott az egyetlen ember-vezette túrára a Trieste nevű, svájci építésű hajóban. A kilencórás akció során húsz percet töltöttek az óceán fenekén, ami alatt meg tudták mérni, hogy milyen mélyen vannak (10916 méter). Több ember sosem járt a Mariana-árok legmélyén.

35 évvel később aztán a Kaiko nevű japán robothajó is leereszkedett oda, és ekkor 10911 méteres mélységet mért. Készített felvételeket az élet nyomairól, például lekapott egy tengeri uborkát, férgeket és garnélarákokat. A Kaiko ugyanakkor a Nereusszal szemben kábellel kapcsolódott a felszínről irányító hajóhoz. Sajnos azonban 2003-ban elvesztették, mivel elszakadt a kötél egy expedíció során.

A jelenleg legmélyebbre ereszkedő szerkezetek a Nereus elkészültéig 6500 méterre tudtak leúszni, így az óceánfenék 95 százalékát tudták megvizsgálni a tudósok, a Nereusszal azonban már ez 100 százalék- azaz nincs olyan óceánfenék a Földön, ahova ne érnénk el.

[ inforadio.hu ]

Kapcsolódó írásaink:



 6. hopposztkopp 2009 jún 21. 16:48  
Amikor még Horizont tv-n néztük ezeket a filmeket, joggal hihettük, hogy 2000-ben már miénk a világ és az űr. Néhány év és szárazlábbal átugorjuk azt a kis árkot. Akkorra a vizet is ellopják felőle. Példa rá a Kaszpi tó. Rengeteg elsüllyedt hajó áll a sivatagi homokban.
 5. Káplán 2009 jún 20. 08:10  
Hiába, tudd az a Krupp  Művek féle társaság. :)
 4. shark 2009 jún 19. 22:36  
A 95% is csak elméleti lehetőség, hiszen a világtenger teljes területe közel 362 millió négyzetkilométer. Egyedül a Csendes medencéje negyedrésszel nagyobb, mint valamennyi kontinens együttes területe. Úgy tudom, hogy a világon
összesen kb. 30 olyan kutatóeszköz áll rendelkezésre, amelyekkel 6500 méterig lehet leereszkedni. Hát, ennyivel végigkutatni több mint 300 millió négyzetkilométernyi abisszikus síkságot és középóceáni hátságot,  a vágygálomtól is
távol áll. A Piccard féle batiszkáf, a Trieste-II. úgy volt megkonstruálva, hogy egészen 1600 bar/cm2 nyomást lett vol-
na képes elviselni, ami, 16.000 méteres mélységnek felelt volna meg. A technikatörténet egyik legzseniálisabb konstrukciója volt.
 3. Káplán 2009 jún 19. 20:09  
Érdekes legendák keringenek erről....
 2. Garfield33 2009 jún 19. 19:53  
A Holdon már nagyobb a szünet...
A további 1 bejegyzés a fórumban olvasható.

Merülőhelyek

Sha´ab Suadi, Blue Belt / Toyota Wreck

Sudan

2/4 db alapján:érdekes(átlag: 4) könnyű körülmények
max: 61m, látótáv: 10-25m

szafaris megközelítésroncs merüléskorallos, trópusi élővilág mesterséges élőhelyjelentős halraj nyílt vízben

Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.
A fórumban leírtakért a divecenter.hu felelősséget nem vállal, az kizárólag a hozzászóló magánvéleménye.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés