A Beachsafari elhárítja a felelősséget
Vörös-tengerÚjabb részletek láttak napvilágot a január elején Marsa Alam közelében elsodródott búvárok balesetéről.
A csoport ötödik tagja, az egyetlen túlélő, Vladiszlav Lukjacsenko mesélte el, mi is történt velük. A 30 perces merülés után a felszínre emelkedve a merülésvezető felfújta a bóját, de a hajó kapitánya nem vette azt észre. A búvárokat pedig az erős hullámzásban az áramlás egyre messzebb, északra sodorta, távol a hajótól és a zátonytól. Közben a kapitány, aki nem találta a búvárokat, segítséget kért a körzetben levő többi hajóról. Lukjacsenko elmondta, hogy egész délután látták a folyamatosan őket kereső hajókat, de azok nem vettek őket észre.
Naplemente után láthatóvá váltak a parti falvak fényei, és Lukjacsenko úgy döntött, nem marad a többiekkel, hanem megpróbál a partra úszni. Négy órányi tempózás után a Badawia Resortnál ért a szárazföldre, 15 kilométerre az Elphinstone zátonytól. Vasárnaptól egy egyiptomi katonai helikopter is részt vette a keresésben, hétfőn és kedden pedig 15 hajó kutatott folyamatosan, de a keresést kedd este leállították.
Bár a Beachsafari, a Red Sea Association of Diving and Watersports és a helyi hatóságok is a rossz időt hibáztatják, sok búvár szerint a vörös-tengeri búvárhajók biztonsági felszerelései és vészhelyzetre való felkészültsége nem megfelelő. Amikor 2004 augusztusában 12 búvár sodródott el, a kapitány szintén az áramlásokat okolta. Noha egyre több az elsodródásos baleset, a technika már rendelkezésre állna a veszély csökkentésére, csak kevesen használják.
Lamar Bennington, a CDNN szerkesztője szerint az EPIRB (kisméretű, vízhatlan vészhelyzeti jeladó, a vevő pedig a hajón van) már létezik, és meg is fizethető: "A dollármilliókhoz képest, amit a bázisok a búvárhajókba és a parti épületekbe ölnek, a spórolás ezen a pár ezer dolláros kiadáson, főleg az áramlásairól ismert Vörös tengeren- nos, ez már felelőtlenség." Hozzátette, elég lenne annyi, hogy pár bázis elkezdje ezeket használni, és ehhez kénytelenek legyenek felzárkózni a többiek: "ha a búvárüzletág nem tudja a mi biztonságunkat a fontossági lista első helyére tenni, akkor a búvárok dolga az, hogy minden ilyen elsodródásveszélyes helyen merültető hajó fedélzetén kérdezzenek rá az EPIRB búvármentési rendszer meglétére."
[ CDNN ]