Felszerelés újdonságok
FelszerelésekArasznyi kaniszteres lámpa, rendhagyó kialakítású reduktor ... az év felszerelés újdonságairól szóló sorozat második része.
Ahogy az elmúlt jónéhány évben, idén is megrendezte hazánk legnagyobb búvárszakáruháza, a Seawatch az évzáró újdonságokat bemutató zártkörű eseményét, amelyen természetesen mi is részt vettük. Sok érdekes termék került bemutatásra, mi csupán néhány valódi kuriózumot emelünk ki. Előző cikkünkből megismerhettük a computerek világának újdonságait, most következzen mi újság az OrcaTorch lámpák világában, bemutatkozik egy új kialakítású Mares reduktor és pillantás vetünk néhány táskára is.
Kezdetnek egy rövid hír. A Mares Cruise family táskacsalád a légiközlekedésben egyre inkább nyomasztó súlykorlátozások ellen igyekszik felvenni a harcot a könnyű, de erős anyaghasználattal. Környezetbarát PVC mentes 600*600D polyester 2 réteg PU borítást kapott, a gurulós táska kerekeinek nyomtávját megnövelték a nagyobb stabilitás miatt.
Az OrcaTorch kiváló lámpáit már megismerhettük, aluminium ötvözetből készült házzal, mágneses kapcsolóval és a legmodernebb LED-es technológiával érkeznek, brutális fényerő hosszú üzemidővel párosul, amit barátságos ár tesz még vonzóbbá. A gyártó több terméket is frissített, viszont üzletpolitikája, hogy emiatt árat nem emel, így az új, modernizált generáció pontosan annyiba kerül, mint elődje.
Amit érdemes a kínálatukból kiemelni, az a D620 úgynevezett kaniszteres lámpa. Az akkutartó mérete a felére zsugorodott elődjéhez képest: csupán 11 centiméter hosszú és 5.5 centi átmérőjű, miközben a fényereje 2700 lumenre nőtt, az üzemidő teljes fényerőn 2.5 óra, csökkentett fényerővel 37 óra! A fénycsóva 14-78 fok között állítható és 150 méterig garantálják a vízállóságát. A lámpa egyedüli "hátránya", hogy a régi ólomnehéz kaniszter akksikkal szemben ezt nem használhatjuk ellensúlyként, ugyanis pillekönnyű.
Érdekes apróság a gyártótól a Torpedo, ami egy apró, 3 gombelemről 200 órán keresztül üzemelő több színben kapható kis jelzőfény. Ideális lehet éjszakai merülésen a merülőpár, vagy csoport azonosításában ha felkötjük a palackcsap mellé vagy a jacketre. Filléres tétel, karbantartás igénye nincs, a több szín miatt a keveredés valószínűsége is kisebb.
A Mares egy új kialakítású reduktort mutatott be, Loop néven, amelynek különlegessége, hogy a középnyomású cső alulről csatlakozik, és nem oldalról, ahogy eddig megszokhattuk. A gyártó képviselője elmondta, eredetileg stage palackokhoz és sidemount rendszerhez tervezték, ahová egyébként ideális, hiszen mint bal mint jobb oldalról változtatás nélkül működik, és minimális csőhossz is elég a használatához. A tesztek során viszont kiderült, hogy a hagyományos háton elhelyezett palack esetén is kiválóan használható, sőt! A cső a testhez simulva a hónunk alól érkezik, így kevésbé van kitéve a beakadás lehetőségének, az áramlás se mozgatja, mint a hagyományos oldalról, a testtől elálló ívben érkező tömlő esetén. A z oldalról jövő merev tömlőnél bizonyára mindenki érezte már, hogy megpróbálja a szájából kifordítani a reduktort, a Loop esetén ez nincs.
A reduktorból természetesen létezik octopusként jelölt sárga verzió, ahol szintén előny a lenti csőelvezetés, hiszen a reduktort elég csak átfordítani és a csövet nem kell S formába tekergetni. Apropó átfordítás, a reduktor természetesen fejjel lefelé is kiválóan üzemel, és a gyártó állítása szerint a lefele biccentett fej esetén sincs útban a tömlő, így első hallásra csak előnyei vannak az új elrendezésnek, meglepő, hogy ez eddig nem jutott senki eszébe.
A Loop másik érdekessége az S-VAD rendszer (lásd video fent), amely a beáramló gázt nem a reduktortérbe, hanem külön csövön rögtön a csutorához vezeti, amely megoldás a gyártó szerint nagyon megnöveli a légzéskomfortot. Felmerül viszont a kérdés, hogy mi a helyzet a palackból érkező közismerten száraz levegővel, amit a hagyományos reduktornál némileg nedvesített a kilélegzett levegőben lévő pára.
Kíváncsian várjuk, hogy a vásárlók tapasztala mi lesz erről a két, az eddigi megoldásokat gyökeresen megváltoztató megoldásról.