Először is van már sárga doboz, narancssárga, rögtön kettő is, és a "fekete doboz" az. A neve ellenére ugyanis nem fekete, az csak azért ragadt rá mert mindig balesetnél kerül elő. Lásd fekete humor. Másodszor csak a transzpondert lehet kikapcsolni, ami egy intelligens rendszámtábla a repcsinél nem az adatrögzítőt. Csak ugye meg kéne találni a roncsokat, hogy ez utóbbiból adatot lehessen kinyerni. Harmadszor van automatikus jeladó ami lezuhanás után sugároz jeleket még víz alatt is, de annak van hatósugara. Szóval kívánságaid teljesítve vannak. Egyébként én se magamtól vagyok ilyen "marha okos(kodó)" csak van egy jó sorozat, a "Katasztrófák nyomában" amiből elég sokat meg lehet tudni a repülésről.
Ami számomra inkább elgondolkoztató, hogy egy ilyen repcsi nem olcsó, szóval elég sok minden belefér a büdzsébe. Mint a hírekből megtudtuk a hajtóművek hazabeszélnek, gondolom műholdakon keresztül. Miért nincs a repülőkben olyan fekete doboz ami műholdakon keresztül a repülés során azonnal, kikapcsolhatatlanul és folyamatosan tolná az adatokat gps koordinátával és repülési adatokkal együtt. Költségbe belefér, technikailag bőven megoldható hiszen a hajtóművek is megteszik ami egyébként számomra döbbenetes infó volt. Civil gép, tehát nincs oka titkolni a hollétét, és könnyebb lenne a kutatók, baleseti elemzők, üzemeltetők vagyis kb. mindenki dolga nem csak balesetnél. Ugyanígy felmerült már sokszor bennem amikor pl. elfagytak/leragasztották a műszerek érzékelői és ezért hamis magasságadatot kapott a pilóta és lezuhant, hogy miért nincs egy gps alapú egyszerű kontroll, ami elkezd kiabálni ha az általa mért sebesség, magasság, irány adatok gyökerest eltérnek a műszerek adataitól. A gps persze messze nem olyan pontos (a civil) mint egy műszer, de amikor ezer méteres különbség van azt nehéz erre a számlára írni.
|
Ami nekem furcsa: állítólag - tehát pletyka - ki tudta a pilóta kapcsolni az azonosítást küldő jeleket. Mikor van már fekete doboz, miért nincs egy sárga is, ami mindaddig működne míg a gép ezerrel a földhöz nem vágná magát - és még azután is. Banderas szavaival élve: meg tudom csinálni!
|