Stop a süllyesztéseknek
EgyébEgy új szabály megakadályozza a régi hadihajók zátonnyá válását az Egyesült Államokban.
Az utóbbi években egyre inkább előtérbe került a hajók esetén az a megoldás, hogy a víz mélyére küldjék őket, ahol mesterséges zátonnyá válhatnak. A roncsok hatását összességében pozitívnak ítélik az élővilág számára, sok halat vonzanak az új élőhelyek, és mivel a búvárok is szeretik ezeket a merülőhelyeket, gazdasági hasznuk is egyértelmű. A James River Reserve Fleet "szellemflottájának" néhány darabjának szintén ilyen sorsot szántak, ám úgy fest, a most ott álló hajók nem kerülhetnek a tenger mélyére. Egy évtizede itt még több, mint száz hajó állomásozott, ma viszont már csak tucatnyi van itt, és ezek sem felelnek meg az új szabályozásnak.
Az Egyesült Államokban ugyanis már a mesterséges zátony-projekteket is egyre szigorúbban szabályozzák. A cél ugyanis az, hogy semmiképpen ne okozzanak nagyobb kárt annál, mint amekkora hasznot hoz egy mesterséges zátony. Már eddig is éveken át húzódott egy-egy nagyobb hajó megtisztítása minden káros anyagtól, de a jövőben már egyáltalán nem is lehet 1985 előtt készült hajót a víz alá küldeni. A korábban épült hajókba ugyanis még bőven került a mérgező PCB nevű anyagból. A környezetvédő csoportok üdvözlik is a döntést, aminek köszönhetően ez az anyag nem szennyezi a tengert.
A haditengerészet mindenesetre tovább folytatja a mesterséges zátony-projektet, csak éppen jelen pillanatban nincs olyan hajó a fenti döntés következményeként, amit el lehetne süllyeszteni. A Virginia államban működő, a tengeri erőforrások felügyeletével megbízott ügynökség állítása szerint most megváltozott némileg a program, mert a hajók helyett betontömbök alkalmazásával alakítják ki az új élőhelyeket.
[ hamptonroads.com nyomán ]