Gondolatok a szervizelésről
FelszerelésekEgyik nyereményünk idén a reduktorszerviz volt, és ennek kapcsán ismét tanulhattunk valamit.
A jó öreg Titant Keller Zsolt vette kezelésbe a Divex Búvár Szakáruházban. Az már egyből kiderült, hogy a második lépcsőnél a nagy membrán elöregedett, elvesztette rugalmasságát, cserére szorult. Ez az alkatrész nem tartozik azok közé, amelyek a rendes éves szervizkitben benne vannak, de pár év alatt ez is elhasználódik, figyelni kell rá. Eljöhet ugyanis az a pillanat, amikor a reduktor második lépcsőjén egyszerűen nem működik a víztelenítő gomb.
Az első lépcső kopottságán nem nagyon lehet segíteni, de az anyag így is bírja a strapát- maximum csak azt jelzi ez, hogy a reduktort sokat használják. De a szűrőnél már egyből feltűnik az elhasználtság. Ha a szokásos fémszín helyett erősen elszíneződik, akkor az szennyeződésre utal- és mivel a levegő ezen áramlik keresztül, a szennyeződés is egyből a tüdőbe jut. Az olajos, feketés szín azt jelezheti, hogy a palackban levő levegő volt szennyezett, de a kékes, vízköves szín már arra utal, hogy az első lépcsőbe víz került, ami nagyon kerülendő. (Első képünkön a beépített új és a kicserélt régi szűrő látható egymás mellett.)
Az első lépcsőben levő O-gyűrűk élettartama véges, ezeket a szervizkitből cserélni érdemes évente (második képünkön a kicserélt régi alkatrészekből látható néhány). Ám az sem mindegy, milyen zsírt használ hozzá a technikus, hiszen a gyári, lényegesen drágább zsír és az olcsó szilikonzsír összetétele nem ugyanaz. Ennél a reduktornál az elhasználódás olyan mértékű volt, hogy a gyakorlott szem egyből észrevette, a nagy membrán húzásával próbálta valaki a szivárgást csökkenti. Ám ez csak ideig-óráig segít, mostanra már az enyhén deformálódott membrán is cserére érett. A szakszervizben a gyári javítókészlettel dolgozó, a speciális szerszámokat használó és képzett technikus felelősséget is vállal munkájáért, így érdemes oda vinni a felszerelést, ahol tényleg betartják az adott típusra vonatkozó előírásokat.
Halász Károllyal arról is beszélgettünk, milyen javaslatai vannak a reduktor tulajdonosa számára, hogy legközelebb azért jobb állapotban kerüljön a felszerelés a szervizbe. Érdemes komolyan venni az éves javítást- lássuk be, ez a felszerelés biztosítja az életadó levegőt, ezen pont nem szerencsés spórolni. Amikor olyan helyen jár az ember, ahol a helyi bázisszemélyzet segít a szétszerelésben, tisztításban, a reduktort akkor is inkább a tulajdonosnak saját magának érdemes gondoznia. A merülés utáni tisztításnál fontos, hogy az első lépcsőt záró kupak biztosan legyen a helyén, és így érdemes a teljes reduktorszettet egy pár másodpercre édesvízbe meríteni. Ha a bázison nem figyelnek oda rá rendesen, ne bízzuk ezt rájuk.
Növelheti a reduktor élettartamát, ha a palack megnyitásakor a második lépcső gombját enyhén nyomva tartja a búvár. A barkácsolással pedig csak óvatosan, hiszen sérülhetnek a menetek, vagy a speciális méretű kulccsal szerelhető alkatrészek. Egy jó reduktor karbantartva akár évtizedekig is megállja a helyét- és a hangsúly a karbantartáson van. Arra viszont érdemes figyelni, hogy ne egy nappal egy hosszú túra előtt essen be valaki a reduktorral a szervizbe, hiszen ez nem egy pár perces munka. Egyébként is érdemes télre időzíteni a szervizelést, mert jobb rendbe téve eltenni a következő merülési szezonig a reduktort.
Köszönjük a Divex Búvár Szakáruház segítségét!