»» ««

Felségvízvita a globális felmelegedés miatt?

Egyéb

Kanada járőrhajókkal akarja megerősíteni igényét az úgynevezett Északnyugati Átjáróra a Csendes-Óceán és az Atlanti Óceán között.

A terület eddig a fagy miatt hajózhatatlan volt, most viszont, a globális felmelegedéssel stratégiai fontosságúvá válhat. Csakhogy a területhez közeli más államok azt állítják, hogy nem kanadai, hanem nemzetközi vizekről van szó.

Hogyan okoz az éghajlatváltozás országok közötti feszültséget? Erre jó példa az északi sarkköri Északnyugati Átjáró, amely eddig jobbára hajózhatatlan volt. Néhány évtizede egy olajtanker megpróbált áttörni a jeges szakaszon, ami sikerült is, de a hajótestben komoly kár keletkezett.

Most viszont, a sarkvidéki jégtakaró nyári olvadása megnyitotta a lehetséges útvonalat az Atlanti és a Csendes-Óceán között és rövid időn belül lényegessé vált, hogy ki is ellenőrzi az átjárót. 1980-ban még közel 8 millió négyzetkilométeres volt az északi-sarki jégtakaró, 2007-re ez a felére csökkent. A változás az előző és az idei év között volt a legdrámaibb: közel egyharmad. Mindennek nyomán az Európa és Távol-Kelet közötti hajózási útvonal 23 ezer kilométerről 14 és fél ezerre csökkenhet.

Kanada azt állítja, hogy a tengernek ez a része területi vizein belül van, ezért ő gyakorolhatja felette a fennhatóságot. Igényét megerősítendő még egy katonai bázist is tervez a körzetbe. Az Egyesült Államok, és a sarkvidéken Grönland okán érintett Dánia szerint azonban nemzetközi vizekről van szó.

Miközben a politikusok az olvadásnak a nemzetközi kapcsolatokra gyakorolt hatásával vannak elfoglalva, a tudósok szinte nem tudnak szóhoz jutni a jégtakaró fogyása miatti megdöbbenésüktől. Doug Bancroft, a területet megfigyelő Kanadai Jégszolgálat vezetője azt monta a BBC-nek, hogy ilyen mértékű olvadásra csak néhány évtized alatt számítottak.
"Egy ideig úgy tűnt, hogy nem fog megállni" - mondta.

A kanadai parti őrség hétfőn kutatóhajót küldött ki, hogy felmérje, mennyire hajózható az Északnyugati Átjáró. Szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a sarkvidéki jég kiszámíthatatlansága miatt nem szabad komolyan venni az új útvonal lehetőségét. Az átjárót szigetek tucatjai osztják szűk szorosokra, a víz jobbára sekély, és semmiféle infrastruktúra nem létezik. Ez megnöveli a szállító cégek kockázatait - utalt rá a londoni székhelyű Nemzetközi Hajózási Kamara.

[ inforadio.hu ]
Minden információt -ról.

Merülőhelyek

Abu Nuhas, Giannis D Wreck

Egypt, Red Sea

8/10 db alapján:érdekes(átlag: 4.2) átlagos nehézségű
max: 24m, látótáv: 10-25m

napihajós megközelítésroncs merüléskorallos, trópusi élővilág nyílt vízi fajok mesterséges élőhelyjelentős halraj nyílt vízben

Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés