»» ««

A világ első búvárórája

Felszerelések

A világ legelső kereskedelmi forgalomba került búváróráját mutatjuk be.

A világ első kereskedelmi forgalomban kapható, professzionális felhasználásra alkalmas búvárórája a 60-as évek egyik legjelentősebb cégéhez, a Doxa vállalathoz kapcsolódik.

A gyár akkoriban több mint 150 munkatársat foglalkoztatott, és Svájc egyik vezető üzeme volt. A Doxa ismertségére és jelentőségére jó példa, hogy a búvárkodásra használt karóráit a Rolex céggel együtt fejlesztette.

Az 1889-es alapítású gyár a kifejezetten sport célokra alkalmas profi búváróráját 1966-ban mutatta be a híres bázeli órakiállításon. A Doxa Sub néven bemutatkozó modell igen feltűnő, narancssárga színű számlappal készült, ami később divatot is teremtett a búvárórák világában.

A professzionális búváróra kifejlesztésével a Doxa akkori termékfejlesztési igazgatóját, Urs Eschlét bízták meg, aki 1964-ben egy profi búvárokból és a gyár legkiválóbb szakembereiből álló fejlesztőcsapatot állított fel. A feladat az volt, hogy egy minden körülmények között megbízható búvárórát fejlesszenek ki. A csapat tagja volt Cousteau kapitány egyik közeli kollégája, a híres francia búvár, Claude Wesly is.

Az úttörő modell megalkotásához a Doxa órásai egy - akkoriban igen nagy méretűnek számító - tömör acéltokot kreáltak. A tokba egy automata óraszerkezetet helyeztek el, amely alacsony lengésszámmal működött, hogy minél kisebb legyen a meghibásodás lehetősége.

A sötétséghez szokott búvárok egyöntetű beleegyezése mellett Eschle egy feltűnő számlapszínt javasolt a készülő óraritkasághoz. Emellett addig soha nem látott mennyiségű tríciumot használtak a számlap indexeihez és mutatóihoz a gyár órásai, hiszen a sötétben kulcsfontosságú lehet a foszforeszkáló jelzések alkalmazása.

Természetesen a leolvashatóságot tesztelniük kellett a szakembereknek, így a gyár közelében lévő Neuchatel tó a fejlesztőcsapat számára állandó "teszttereppé" vált. A csapat a legkülönbözőbb feltűnő színeket próbálta ki, olyanokat, mint a türkiz, a piros vagy a citromsárga. A 30 méteres vízmélységben a legolvashatóbbnak a narancssárga színű számlap bizonyult.

Eschle a fentieken kívül még szeretett volna egy hasznos egységet is beépíteni a karórába, amelyek segítségével a búvárok a merülési időt és a lent tölthető maximális időt is könnyedén le tudják olvasni. Ennek az egységnek a megtervezéséhez az amerikai haditengerészet dekompressziós táblázatát vette alapul. Hosszas fejlesztőmunka eredményeként született meg - a búvárórák karakterét meghatározó - egy irányba forgatható, speciális lünetta.

Ennek a merőben új és szokatlan megoldásnak a teszteléséhez a Doxa csapata - Claude Wesly tanácsára - a legendás Jacques Cousteau és az amerikai búvárszövetség segítségét kérte. Annyira meggyőző volt az új fejlesztés Cousteau és a szövetség számára, hogy a Kaliforniában tesztelő Urs Eschle egy 4000 darabos megrendeléssel tért vissza Svájcba.

Az új modell sikere már hivatalos bemutatása előtt egyértelművé vált, a forgatható búvárlünettára Amerikában is bejegyzett szabadalmát pedig Eschle úr a Doxa számára jelképes 1 dollárért átengedte.

Fontos szempont volt az óra kényelmes viselhetősége is, így a fejlesztők egy speciális csathosszabbító rendszerrel is felszerelték a Doxa Sub modellt. Ez a csathosszabbító lehetővé tette, hogy a karórát a búvár a búvárruhán kívülre is könnyedén fel tudja csatolni.

Az 1966-ban debütált Doxa Sub olyan újszerű megoldásokkal készült, amelyek mára a búvárórák alapvetően szükséges "egységeivé" váltak. Annyira komolyan veszik ezek használatát az óraiparban, hogy ma már ISO-szabvány határozza meg a búvárórák felépítését.

Természetesen a Doxa menetelése a búvárórák piacán a Sub kifejlesztése után is töretlen volt. Már 1968-ban szabadalmat jegyzett be a Doxa az első hélium szeleppel felszerelt búvárórára, amelyet 1969-ben be is mutatott a nagyérdeműnek. A Doxa céggel példásan jó kapcsolatot ápoló Rolex csak 1971-ben jelentette meg a hélium szeleppel felszerelt SeaDweller nevű karóráját.

A Doxa Sub modellt a kalandregény-rajongó tömegek számára Clive Cussler tette híressé, hiszen főhősének karján egy naracssárga számlapos Doxa Sub ketyeg. Dirk Pitt figuráját pedig Matthew McConaughey tette népszerűvé a Clive Cussler regénye alapján készült Szahara című moziban.

Ma már a Doxa Sub többféle változatban kerül az üzletek polcaira, aki a fekete számlapos Sharkhuntert, a stopperes T-Graph modellt vagy a Dirk Pitt-féle Sub karórát szeretné megvásárolni, annak az Egyesült Államokig kell utaznia, hiszen jellemzően arra a piacra szállít a Doxa a limitált szériás különlegességekből.

[ Órák Világa , Deluxe Magazin ]


Merülőhelyek

Perije Zvezda / Toll Csillag

Croatia (Hrvatska)

2/3 db alapján:érdekes(átlag: 3.7) átlagos nehézségű
max: 51m, látótáv: 10-25m

speedboat-os megközelítésfal merüléssziklás, hasadékos élőhelyjelentős halraj nyílt vízben

Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés