»» ««

Környezetbarát tankhajók?!

Környezetvédelem

A tengeri teherszállítás mértéke pár évtizeden belül három-négyszeresére is nőhet, így az élővilágot veszélyeztető tankhajók egyre komolyabb problémát jelentenek. A tankhajók környezetbarátabbá tétele révén azonban csökkenthető lenne a környezeti ártalom is.

Gazdaságilag tekintve egyértelműen a tengerhajózásé a jövő: az egy kilogramm szállítmányra fordított szállítási költség a tengeri szállítmányozás esetén ugyanis jóval alacsonyabb, mint a légi vagy szárazföldi szállítás esetén. Ennek elsődleges oka az, hogy a tengeri szállítás üzemanyagigénye jóval kisebb mint a szárazföldié vagy a légié.

Szakemberek éppen emiatt ugrásszerű növekedést várnak a tengeri teherszállítás terén, aminek azonban komoly következményei is lehetnek: a hajók ugyan valóban jóval kevesebb fosszilis energiát használnak mint az autók vagy a repülők, ám üzemeltetésük jelentős környezeti hatással jár.

Alapvetően a tengerhajózás három területen érinti a tengerek élővilágát. Egyrészt a hajók a fenéksúlyként hordozott vízzel együtt betolakodó fajokat hordoznak a tengerpart közeléből a tengerek belsejébe, másrészt hajócsavarjaik és maga a hajótest a tengeri emlősök számára gyakran elviselhetetlenül hangos zajokat okoz, harmadrészt pedig a hajómotorok károsanyag-kibocsátása révén is felboríthatják a tengeri élővilág egyensúlyát.

Nincs többé betolakodó

Az első problémára úgy tűnik, már lenne megoldás: a világ legnagyobb olajvállalata, a szaúd-arábiai állami kézben lévő Saudi Aramco ugyanis olyan tankhajók kifejlesztésére adott megbízást, melyek a hajók vizes ballasztját akár 24 óra alatt is kicserélik. Az új technológia révén a hajófenéken lévő víztartályok ürítése immár nem olyan veszélyes folyamat, mint korábban volt. A jelenleg forgalomban lévő tankhajók java részénél ugyanis viharos időkben szinte lehetetlen volt kiüríteni a víztartályt, bár bizonyos veszélyeket még csendes időben is rejtett magában ez a folyamat.

Márpedig a tengerpart felől érkező teherhajók fenéksúlya olyan állatfajokat is tartalmazott, amelyek a nyílt tengeren elszaporodva felboríthatták az óceánok normális élővilágát. Ezt kiküszöbölendő a Saudi Aramco által megbízott tervezőcég, a Vela International olyan hajókat tervezett, melyek képesek a fenéksúlyként használt vizet akár 24 óra alatt is kicserélni. Az új technológia (Automated Ballast Exchange System) lényege, hogy menetközben és akár viharban is képes a ballasztvizet cserélni. Tulajdonképpen egy különleges technikai trükknek köszönhetően egyszerűen átfolyik a víz a hajón.

Nap és szél a vízen

Az Európai Unió FP6-os keretprogramjának keretében olyan hajókat terveznek a pályázaton nyertes cégek akadémikusok és tudósok segítségével, melyek nagyban csökkentik a tankhajók károsanyag-kibocsátását. Az Uniós előírások szerint ugyanis a teherszállító hajók nitrogénoxid kibocsátását 2007-ig harminc százalékkal kell csökkenteni, de a hajók széndioxid és a kénoxid kibocsátását is jelentősen redukálni kell. A cél eléréséhez különböző tervek születtek: a teherhajók újból kihasználhatnák a tengereken szinte állandó szélenergiát, miközben a napenergia hasznosítása is megoldható lenne napkollektorok segítségével.

Másik fontos tényező az új teherszállító-hajók tervezésekor a súrlódás csökkentése: az ún. pentamaran szerkezet révén a hajótest tulajdonképpen hosszú és keskeny formátumú lenne, miközben a hajó stabilitását négy kinyúló úszótalp biztosítja. A négy úszótalpon ráadásul a Walenius Wilhelmsen hajózási cég tervei szerint egyenként három uszonyt is elhelyeznek, melyek a delfinek mozgását utánozva segítik a hajó előrehaladását.

Ártalomcsökkentés ellenére növekvő veszély

A BBC-nek nyilatkozva Steve Raaymakers, az ENSZ egykori környezetvédelmi szakembere elmondta: a tengerhajózás valóban a szállítmányozás egyik legkörnyezetbarátabb formája, ám a robbanásszerű növekedés ezen a téren komoly gondokat okozhat. Raaymakers szerint ugyan az elmúlt 15 évben dinamikus fejlődés következett be a tankhajók biztonságossá és környezetbarátabbá tétele terén, ám mindez még mindig kevés lehet.

"Való igaz, hogy az olyan balesetek száma, mely során valamilyen környezetre ártalmas anyag került a tengerbe, csökkent, miközben a tengerhajózási forgalom nagy mértékben nőtt. Ez már önmagában is nagy eredmény" - mondta Raaymakers a BBC-nek. Ha azonban a következő évtizedekben megháromszorozódik vagy megnégyszereződik a hajóforgalom, akkor ez a csökkenő tendencia sem elég környezetünk megóvásához. Miközben ugyanis az egyes hajók egyre kevesebb károsanyagot bocsátanak ki, összességében mégis nőni fog a tengerek élővilágában okozott kár mennyisége.

[ National Geographic ]


Merülőhelyek

Tobia Island (Sandy Island)

Egypt, Red Sea

1/1 db alapján:érdekes(átlag: 4) átlagos nehézségű
max: 35m, látótáv: 10-25m , driftes

napihajós megközelítészátony merülés scenic, nézelődős merüléshomokos élőhely korallos, trópusi élővilág tengeri füves élőhelynagy rája teknős legalább 1.5m-es hal

Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés