Észak érintése - Göteborg

Svédországba utazni jó kalandnak ígérkezett, ráadásul ez egy teljesen más élményt kínáló ország, mint a búvárok által kedvelt úticélok többsége.

Egy hosszú göteborgi hétvégébe annyi minden belefér: városnézés, kirándulások a környék szép helyeire, múzeumok - kinek mi tetszik. Ráadásul ez egy tengerparti város, és ahol víz van, ott merülni is lehet. Persze kinek jutna eszébe október végén Skandináviában búvárkodni?...

GöteborgÉn egyike vagyok a keveseknek... Szinte pontosan két évvel korábban Norvégiában töltöttem pár napot, de mivel semmilyen tapasztalatom nem volt még a szárazruhás merülésekben, nem sikerült összehoznom életem első skandináviai merülését. Nem tagadom, ez azért egy kicsit tüske maradt bennem, és amikor idén egy akció folytán lehetőség nyílt egy kis utazásra, ismét észak felé kezdtem pislogni, és jegyet foglaltam Svédországba.

Persze nem állítom, hogy túl sokan irigykedtek volna rám a merülések lehetősége miatt. Még az volt a jobb eset, ha nem néztek egyszerűen lököttnek, a velem utazó barátnőm is inkább csak a fejét csóválta az ötletemet hallva. De én most már semmit nem bíztam a véletlenre, információk után kutattam az interneten, szerveztem és végül úgy festett, minden rendben lesz.

Persze ehhez először is el kellett repülni Göteborg városába. Gépünk kisebb késéssel érkezett, a reptéren pedig hamar kiderült, jó helyen vagyunk: itt minden működik, nagyjából úgy, ahogy egy civilizált országban működnie kellene. A buszjárattal gyorsan a belvárosba értünk, onnan pedig egy másik busszal jutottunk el szállásadónkhoz, aki egy kedves helybeli hölgy volt. Harriet többször is segítségünkre sietett útbaigazításával, tanácsaival, ráadásul kicsit bepillanthattunk abba, hogy élnek a helyiek. (Röviden összefoglalva: jól, de minden különösebb fényűzés nélkül.)

Göteborg és környéke olyan remekül összehangolt közelekedéssel büszkélkedhet (helyi és távolsági buszok, vasút, hajózás), hogy az mindenkit sok utazgatásra csábít - ez már csak azért sem kis feladat, mert ebben a városban 600,000 ember él. Az egyszerű és áttekinthető rendszer alapja egy kedvezményes, 100 svéd korona árú elektronikus "jegyfüzet", a tájékozódást mind a táblák, mind az ingyenes információs anyagok segítik, a jegyirodákban pedig nyelveket beszélő, számítógépük segítségével gyorsan kereső alkalmazottakhoz lehet fordulni. Így aztán ellátogattunk például a kis szigeten fekvő bájos városkába, Marstrandra, vonattal utaztunk a nagyon vidékies hangulatú Kungsbäckába, de eljutottunk a Göteborg tengerpartján levő kompkikötőbe is, ahonnan a környező szigetekre utaznak az ott lakók. A belváros tiszta utcáin pedig kellemesen sétálgathattunk, mivel az október végéhez képest meglepően jó időt fogtunk ki.

A legnagyobb élményeink egyikét a már említett Harrietnek köszönhettük. ő hívta fel a figyelmünket az Universeum nevű helyre, ami egyféle természettudományos központ, vannak hatalmas akváriumok, mesterséges esőerdő, az emberi test működését bemutató tárlatok, és még sokminden más. Azt javasolta, hogy a borsos jegyár (110 korona, azaz nagyjából 3000 forint) ellenére menjünk el, nem fogjuk megbánni.

Hallgattunk rá - szerencsére. Talán nem meglepő, hogy elsősorban a vízi élőlények kötötték le a figyelmünket. A koncepció szerint a tárlat elején esőt imitáló zajok és effektek között sétálhatunk be a hatalmas tér legfelső emeletébe, ahonnan egyre lejjebb ereszkedve ismerhető meg a víz útja. Az első akváriumokban az északi hegyi folyók halait láttuk, majd következtek a már nálunk is látott fajok. Végül a víz a Balti-tengerbe "jutott el", itt nézhettem meg az azokat az élőlényeket, amelyekkel merülés közben találkozhattam volna, ha szerencsésebb vagyok. Végül az óceánok életét bemutató akváriumok következtek, az egyikben ráját lehetett simogatni, a másikban pedig több cápa is élt, és szerencsénkre éppen akkor értünk oda, amikor a heti három etetés egyike zajlott éppen. Olyan fajok ezek, amelyeket a mi tipikus úticéljainkon nem látni, ezért lelkesen fotóztam a velem szembeúszó homoki tigriscápát vagy fűrészhalat. Ezek után az esőerdők életét bemutató, egyébként szintén látványos rész már nem is kötött le annyira - önmagában megérte volna a cápás hely a belépő árát. Ugyan van ilyesmi Budapesten is, de azért a svéd vizek élővilágával itt jobban meg tudtam ismerkedni, mint 1-2 merülés során.

Az írás a következő lapon folytatódik!

1 2

Cod Hole

Australia

2/2 db alapján:kimagaslóan érdekes(átlag: 5) könnyű körülmények
max: 23m, látótáv: 25m felett

szafaris megközelítészátony merüléskorallos, trópusi élőviláglegalább 1.5m-es hal cápa