Áprilisi helyzetjelentés - Neufeld, Dorog

Bár a tavak még hidegek nálunk és a környező országokban, azért a bátrabbak már víz alá merészkedhetnek.

Mi a hó közepén Ausztriában tettünk villámlátogatást, két héttel később pedig Dorogon merültünk.
A Neufeldersee vize még jó nedvesruhában is csak rövid merüléseket tesz lehetővé, szárazruhában viszont annál inkább érdemes ebben az időszakban merülni. A strandon május 1-től kérnek belépőt, de a Tauchsport Lorenc kitűnően felszerelt búvárbázisa már nyitva volt áprilisban is.
A hideg víznek köszönhetően kevés búvárral találkoztunk, a víz alatt viszont annál nagyobb volt a mozgás, számos sügér, pontyraj, pár rák bukkant fel 8-12 fokos vízben. A trepnik és az egyéb tereptágyak szokás szerint kitűnő állapotban voltak, a kötélzetben sem volt szakadás. A látótávolság pedig általában 6-8 méteres volt, talán az eddig legjobb merülésünk volt ez a mostani Neufelden. A tó medrének alján most nem úsztunk át a hideg miatt, de nem unatkoztunk a gyakrabban merült oldalon sem.
A merüléseket korábban az elsüllyedt kis csónaknál kezdtük általában, de mivel azt nem jelezte bója, ezért vagy egy hosszabb felszíni úszás vár a búvárokra az első trepnit jelző bójáig, vagy pedig azt betájolva a víz alatt próbálják megtalálni. Most a jó látótávolság miatt az utóbbi megoldást választottuk, és nem is volt ezzel gond. (Megjegyzendő, hogy állítólag Neufelden is lesznek változások, amelyek elsősorban a "hidegálló" búvárokat érintik. A következő téltől lép érvénybe az a szabály, miszerint december 15. és február 15. között a merülés nem lesz engedélyezett, a nullzeit.at beszámolója szerint.) Összességében a körülmények továbbra is kitűnőek, így akik elérhető közelségben levő, jól kiépített, jól merülhető tavat keresnek, ahol minőségi felszerelés bérlésére is van lehetőség, azok az idén is választhatják Neufeldet.

Április végére hazai merülőhelyek felkeresését terveztük. Kissé váratlanul ért a hétvégi forgalomkorlátozás, így az eredeti terveket módosítva, először a már nem működő pilismaróti bázis felé kanyarodtunk. Ahol tavaly még stég állt a búvároknak, most egy horgász vert tanyát, mi pedig természetesen nem mentünk vízbe. Kicsit tovább autóztunk tehát, és benéztünk Dorogon a búvárbázisra. Nos, a bázis már teljes kapacitással üzemel, és még nem nagyon szállták meg a tanfolyamosok, így hát aránylag elfogadható, nagyjából két méteres látótávolság várt minket a víz alatt. Ezért aztán 60 percet töltöttünk a víz alatt, a haltartás felé haladva egy harcsa bukkant fel, a trepniknél sügérekkel találkoztunk, a tó északi oldalán levő sekély részben, az elsüllyedt stég mellett pedig egy letargikus hangulatban levő süllő tanyázott. A kötélzet rendben van, annak mentén könnyen bonyolítható a merülés, de a víz még igencsak hideg, 8-13 fokos volt április utolsó napján. Akinek jó ruhája van, annak viszont talán még most érdemes felkeresni Dorogot, amíg van mit nézni. Mindenesetre ez a hely az egyik a kevesek közül Magyarországon, ahol mellékhelyiség, öltöző, padok; a vízen és a víz alatt pedig stégek várják a búvárokat a belépőért cserébe.

Köszönjük a békásmegyeri Divex Búvár Szakáruház , és a dorogi bázis segítségét, támogatását!

Kapcsolódó írások:
Pilismarót - game over

South West Rock, Fish Rock Cave

Australia

1/1 db alapján:érdekes(átlag: 4) nehéz körülmények
max: 16m, látótáv: 10-25m

napihajós megközelítésüreg vagy barlanghomokos élőhely sziklás, hasadékos élőhelycápa