Roncsoló
Külföld1/2. oldal
Ebben az írásban néhány érdekes és kevésbé érdekes roncsmerülésem felidézése volt a cél.

Nem volt nehéz eldönteni, miről könnyű információkat gyűjteni a régi naplókból: a roncsmerülések elég jól meghatározható körét jelentik a víz alatti élményeimnek. Ám aztán némi adatgyűjtésbe is kellett kezdeni, ha pici statisztikát is szeretnék csinálni a felkeresett roncsokról, de ez még belefér.
Persze kezdjük az elején! Az első roncs, aminél merültem, a máltai Rozi vontatóhajó maradványa volt. Mindjárt egy mesterséges zátony, nyitánynak- emlékszem, akkor még mélynek tűnt a 30 méter, és nem is tartott sokáig a merülés. A Rozi pont nem az a roncs, ahol az ember lenyűgöző kalandot él át egy hatalmas történelmi roncsnál, hanem inkább a meglepetés erejével hat látni azt, ahogy benépesíti az élővilág a kiszuperált hajót. Ugyanezen a máltai túrán aztán merültünk még az Um El Faroud nevű hajó roncsánál is, és itt már azért érdemes talán megállni egy percre. Amikor az ember elkezdi összevetni az interneten fellelhető adatokat a hajók hosszúságáról, méretéről, akkor rájön, nem olyan egyszerű megállapítani, melyik hajó a legnagyobb. A hosszúság alapján az Um El Faroud kétségkívül egyike volt a legnagyobb hajóknak, ahol valaha merültem- ezt már akkor is éreztem, mert nem sikerült a teljes hosszán végigúszni. 110 méter, ez már tekintélyes, de nem csak ez határozza meg a hajó méreteit, hanem a befogadóképessége is. Az egyszerű búvár itt jön zavarba: 10,000 tonnás hajót említ az egyik forrás, míg a gross tonnage érték 3147. Hát igen, ez az a pont, ahol bőven bele lehet zavarodni a különféle mértékegységekbe, főleg azért, mert a források pontosságát legalábbis nehézkes megítélni. Maradok hát az egyszerű hosszúságnál az összehasonlításkor.

Az írás a következő lapon folytatódik!