Szárnyas olajvadász
KörnyezetvédelemA német haditengerészet speciális repülőgépei a környezetszennyezőkkel veszik fel a harcot.
A szokásos eljárás az, hogy a kijelölt légtérbe érve (ami természetesen a legforgalmasabb hajózási útvonalakat jelenti) az oldalra néző radarral figyelik a tengert, és ha olajszennyezésre utaló jelet kapnak, mélyebbre ereszkedve tovább vizsgálják az olajfoltot a infravörös és ultraibolya szkennerekkel és a lézeres szenzorral. Ezek segítségével pontosan meghatározzák a folt elhelyezkedését, méretét és az olajréteg vastagságát, így az olaj mennyiségét is ki tudják számítani. A lézeres berendezés az összetételt is meg tudja határozni.
A feldolgozott adatokat műholdon át azonnal továbbítani lehet a szárazföldi központba, és ott döntenek a további lépésekről. Értesítik a parti őrséget, akiknek egységei a szennyezéssel gyanúsítható hajók keresésére indulnak, és mintát vesznek az olajfoltból is, amit laboratóriumi körülmények között vizsgálnak. Képesek kiszámolni áramlástani modellek alapján, hol és mikor történhetett az olajszennyzés, és ezt összevethetik a hajók rögzített útvonalával, leszűkítve ezzel a potenciális szennyzők körét.
A repülőgépek egy átlagos őrjárat során négy órán át vizsgálják a tenger felszínét, és az egység felállítása óta több ezer esetben bukkantak már olajszennyezésre. Fontos dolognak számít, hogy egyből el lehet kezdeni a kármentesítést, és a szennyezőket is utol lehet érni, majd felelősségre lehet vonni. Ám még nagyobb a jelentősége annak, hogy a kapitányok tudják, a repülőgépek folyamatosan járőröznek, tehát jó eséllyel elkapják az olajat a vízbe eresztőket, így visszaesett az Északi-tengert szennyező hajók száma.