Elkapott vasazó
KülföldDél-Afrikában először ítéltek el valakit hajóroncsok megrongálásáért.
A Coast of Storms című kötet szerzője, Colin Urquart, a partszakasz roncsainak jó ismerője. Elmondása szerint ez az első eset, amikor valakit elítélnek ennek a törvénynek a megszegéséért. A büntetés pedig elrettentő erejű lehet, ugyanis Du Randtra két évnyi börtönt szabtak ki, amit öt évre felfüggesztettek. Két bűntársával együtt állt a bíróság elé, összesen három hajóroncs megrongálása miatt.
A tárgyaláson a vádlott elismerte bűnösségét, és terhelő vallomást tett a két másik vádlottra is. Ám Jimmy Uys és Alan Withers ártatlannak vallották magukat, az ő ügyük még folytatódik. Du Randt Port Elizabethben búvárkodással foglalkozó céget vezet, és bevallása szerint az ócskavasat 2011 márciusa és 2012 májusa között emelte ki a három hajó maradványából. A norvég zászló alatt hajózó SS Lyngenfjord 1938-ban süllyedt el a Tsitsikamma folyó torkolatánál, innen állítólag a hajócsavar három lapátját vitték el. A brit SS Bosphorus esetében, ami 1867-ben került a tenger fenekére, robbanóanyagot is felhasználtak, hogy könnyebb legyen roncs darabokra szedése. Az amerikai Western Knight 1929-ben süllyedt el Cape Recife közelében, ez a roncs is súlyosan károsodott a robbantások következményeként.
Du Randt elmondása szerint a kiemelt vasat a Power Metal nevű cég vásárolta fel. Jogi képivselői rámutattak, hogy a roncsok már erősen szétestek a víz alatt jóval korábban, és nem értékes kincseket emeltek ki a tengerből, csak ócskavasat. A bírósági határozatban viszont arra hívták fel a figyelmet, hogy a legális roncshasznosítási engedély aránylag könnyen megszerezhető lett volna, a merülhető maradványok pedig fontosak lennének a helyi turizmus szempontjából.
[ witness.co.za ]