»» ««

Hibák okozhattak tragédiát

Külföld

A négy fős búvárcsoport vezetője, egy BSAC oktató hibáira mutatott rá a halálos baleset utáni vizsgálat.

A 47 esztendős hölgy, Lesley Clark és három társa egy parti merülés került bajba, ám míg három társát sikerült kimenteni, ő életét vesztette. A hosszú vizsgálatoknak az a jelentősége, hogy ilyen esetben rámutasson azokra a hibákra, amiből minden búvár tanulhat.

Az oktató a csoport vezetőjeként több hibát követett el. A merülőhelyre gyalog kívántak eljutni, egy vízzel lepett töltésen át. A búvárok nem nyitották ki a palackjukat és mellényeiket sem fújták fel. Judy Cormack, az egyik búvár elmondta meghallgatásán, hogy abban bízott, a merülést megszakítják, mert a víz egyre mélyült és az áramlás pedig erősödött, csakúgy, mint a hullámzás. Ám a csoport vezetője nem aggódott a körülmények miatt.

A búvárok egyre nehezebben voltak képesek a töltésen maradni, aztán először maga az oktató, majd a három másik búvár is a mély vízbe sodródott. Cormack látta, hogy Lesley Clark küszködik a felszínen maradásért, megpróbálta kinyitni palackját, ám egyszerűen képtelen volt rá. Igyekezett mind a kettejüket a felszínen tartani, de mivel a saját életét is féltette, elengedte Lesley-t, akit nem látott többet.

Az életben maradt búvár elmondta, hogy nem hajtottak végre társellenőrzést, mielőtt merülni indultak. A másik két búvár az erős hullámzás láttán még a töltésen kinyitotta palackját, és így estek a vízbe. Az áramlás más irányba vitte őket, végül a harmadik búvárral együtt egy életmentő csónak mentette ki őket, majd kórházba kerültek. Az oktatót később találták meg, szintén kórházba szállították, de már nem tudták megmenteni.

A vizsgálat arra is rámutatott, hogy Lesley Clark felszerelése meglehetősen elhasznált volt, mellénye pedig kifejezetten rossz állapotú. Ennek ellenére nem állapítottak meg végzetes hibát, hanem inkább sorozatos mulasztások vezettek a tragédiához. Az oktató ugyanis nem tartott merülés előtti eligazítást sem, az ellenőrzés kihagyása pedig szintén részben felelőssé tehető. A halottkém, Eric Armstrong baleseti halált állapított meg, és kiemelte, hogy az odafigyelés a felszerelésre nagyon fontos a búvárkodásban.

[ CDNN ]
Kapcsolódó írásaink:



 32. Kékbálna 2007 ápr 01. 17:31  
Nem varrok!

Gratula! Szép meló volt! Meghajlok előtted!

Mondjuk a párod sem volt semmi, bármilyen közel is volt a pánikhoz...

Egyébként ez is jól mutatja milyen gondok lehetnek apróságokból. Gondolok itt az esetek 99%-ban teljesen ártalmatlan hosszabb octopus tömlőből.

Gondolom a kezdő srác a levegő szürcsölésen kívül nem tudott segíteni. Pedig ilyenkor egy pár másodpercig tiszta fej kiszabadította volna a haverod és nem kellesz.
 31. Thomasbuvar 2007 ápr 01. 11:56  
Teljes részletességgel nincs türelmem ismertetni, de dióhéjban úgy történt, hogy brutálisan hullámzott a víz, előrevezető kötél hiányában :-(( igen erős áramlással kellett megküzdeni a felszin közelében, így a csapat nagy része, mire megkezdte a merülését a levegő készletének elég jelentős hányadát elfogyasztotta. Így történhetett meg hogy, bár én a társammal korábban indultam és eseménymentesen merültem már vagy 30 perce, összetalálkozva a tőlünk külön merülő csoporttal, mivel két kevés rutinnal bíró búvár levegője aránytalanul kevésnek tünt, ezért egyiküket rábíztam duplapalackos társamra, a másikukkal oktopuszra véve őt, elindultam felfelé. Szabályos sebességgel fel is értünk 6 méterig, ahol őt ráakasztottam a hajónk alatt lógó biztonsági deco palackra. szépen megcsináltam a biztonsági megállómat és közben konstatáltam, hogy az összes búvárunk a biztonsági megálló szintjén van... kivéve kettőt...ők sehol. Visszaindultam a kötél mentén a roncs felé...22 méteren találtam rájuk. Eredeti társam hosszú oktopusz tömlője beletekeredett a foszladozó roncshoz vezető kötélbe...A rábízott fiatal palackja gyakorlatilag nullán...Társam egyik palackja nullán, a másikban 60-70 Bár és várt rá kb 12 perc deco-idő... Kiszabadítottam a nem kis szorongással küzdő búvárokat, átvettem a fiatalt és elindultunk vele fel a kötél mentén. őt is felvittem a decopalackhoz. A kb 3-4 perc alatt, mire felértünk 60 Bár levegőmet szívta el. A deco palackot is rendesen kiszívta. Én még megvártam még társam kidecozik és utolsónak jöttem ki a vízből 20 Bár levegővel...
Merülés után kiszámoltuk fiatal búvártársunk levegőfogyasztásat: 47 liter/perc felszini fogyasztásra jött ki!!!
...Társam azt mondta utólag, hogy mielött visszamentem hozzájuk, neki már nem sok kellett volna a pánikhoz és még életében senkinek nem örült annyira, mint nekem, mikor megjelentem mellettük...
Na most erre varjatok gombot!
 30. Satanka 2007 már 31. 23:45  
Bocs, hogy régebbi dologra kérdezek rá, de csak mostanra sikerült bejelentkeznem!
Írtad, hogy egyszer megmentettél 3 búvárt... rákérdezhetek, hogy ez hogy volt? Persze ha szabad és nem vagyok indiszkrét!
 29. elche 2007 már 31. 09:06  
Épp mostanában volt velem olyan zodiacban, hogy természetesen kinyitott palackkal ültünk, egy pár nagy ugratás is volt a hullámokon, és a megütődött octopusból elkezdett jönni a levegő, amit nyilván el lehet állítani- általában. Nekem is sikerült csak éppen a nagy hullámzásban még csak nem is volt könnyű elkapni a cuccot. Persze még mindig jobb, ha a palackból ürül a levegő és nem merülsz, mint ha vízbeesnél és egyből süllyednél is, mert se kinyitva, se felfújva nem vagy.:)
 28. Kékbálna 2007 már 31. 08:58  
Ezt azért nem teljesen így van. Pl ha hajón szerelek össze és lefektetem a palackot, elzárok. Ha zötyög az út akár a teljes palackot le lehet engedni egy szerencsétlen jacket hajtással. Zodikba viszont csak megnyitva ülök be, cuccal a hátamon persze. :)
A további 27 bejegyzés a fórumban olvasható.

Merülőhelyek

Koh Bida Nok

Thailand

2/2 db alapján:érdekes(átlag: 4) átlagos nehézségű
max: 34m, látótáv: 10-25m , driftes

napihajós megközelítésfal merülés scenic, nézelődős merülésnyílt vízi fajokcápa csikóhal teknős

Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.
A fórumban leírtakért a divecenter.hu felelősséget nem vállal, az kizárólag a hozzászóló magánvéleménye.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés