Bali Bali!!

A cím egy kis magyarázatra szorul. Sok mindent duplán mondanak, nem derült ki nekem, hogy a többesszám, vagy a nyomaték kedvéért, például hati-hati azt jelenti "vigyázat", szama-szama -szívesen. (Most nyomatékként használom, bocs az indonézül tudóktól!)

Az úgy kezdődött, hogy a búvárfórumról többen Balira akartunk menni, mert annyit hallottunk róla és olyan víz alatti képeket láttunk, hogy csak na,...szóval már csak a mikor és a hogyan volt a kérdés. Végül harmadmagammal keltem útra áprilisban, utitársnőm alapos és mindenre kiterjedő előkészültét követően. Így kedvezményes repjeggyel Bécsből indultunk. A 12 órás útra vettem egy felfújható nyakpárnát, ami jó szolgálatot tett életem első, irdatlan hosszú, kissé gyötrelmes ázsiai útján. A Malaysian Airlines Boeing 777-200 gépe azért igen kényelmes. Minden előtted lévő ülés háttámláján kis tévémonitoron filmnézéssel, zenehallgatással mulathatod az időt, ha nincs kedved aludni. Kuala Lumpurból hosszabb várakozás után újabb géppel kb. 3 órás út volt a végcél, Bali fővárosa, a szinte az Egyenlítőn fekvő Denpasar. Mindösszesen kb. 22-24 órás út itthonról.

A trópusokon vett első levegővétel leginkább egy felfűtött mosókonyhára emlékeztetett, úgy éreztem, ezt nem lehet hosszan kibírni, de hamar hozzászoktam. (A közel 80 százalékos páratartalomnak számos előnye van, nem szárad ki éjjel az orrod és a torkod, de arc- és egyéb krémre sincs szükséged, a rengeteg lubickolás után sem szárad ki valahogy a bőröd.)

A muzulmán Indonéziába beékelődött hindu Bali nagyon különleges hatást tesz az odautazóra. A burjánzó, buja növényzet, a roskadó banán és kókuszpálmák, a rengeteg pompás virág, a könnyen kivirágzó mosoly a balinéz arcokon és a rengeteg templom meg szentély a sok áldozati virágtálkával mindenütt, nehezen felejthető.

Mivel az eredeti tervünk szerint semmit nem foglaltunk le előre, de nagyjából meg volt az utiterv, miszerint körbemerüljük a szigetet, közben kirándulunk, finomakat eszünk és iszunk. Rövid haditanács után 2 éjszakát a főváros közelében a népszerű Kután töltöttünk. Ez zömmel turistaváros, éjszakai bárokkal, nyüzsgő élettel és persze klassz fekete homokos tengerparttal, amit egy éjszakai fürdőzéssel a langyos, kádmeleg vízben - a nap fénypontjaként - fel is avattunk. Ugyanezt megtettük a szálló úszómedencéjével is késő este. De Kuta nem az a hely, ahol hosszan érdemes időzni - ez volt a véleményünk, az igazi Balit akartuk látni - "aturistanélkülit" -. Szállásokat helyben kerestünk, nem foglaltuk le előre a neten. Teljesen bevett dolog, hogy mielőtt kiveszed a szobát, megmutatják neked. Könnyebb így dönteni. Szerencsére szobát kell fizetni, nem férőhelyet, így 2 embernek igen olcsó is tud lenni a szállás. Zömmel 15-30 USD közt lehetett olyan hotelszobát találni, amihez volt úszómedence (húúú hányszor ki is használtuk) és légkondi, többször még hűtő is. (Váltás 100 USD= 850.000-900.000 rúpia. Érdemes bankban váltani, utcai pénzváltóktól óvakodni kell! És 1996-os vagy annál korábbi 100 USD-t nem váltanak be sehol, egy pénzhamisítási ügy miatt. Rendben működik az automata is, Mastercarddal, Visával minden rendben volt. Mindenütt ATM-ként kell keresni a fali pénzforrást, a városokban elég sok van belőlük, én 3-4 alkalommal rájártam.)

Első napot a 24 órás utazás és kiadós alvás után jó ötletnek tűnt pihenésre szánni, így másnap kirándulás lett beiktatva. Ennek során templomokat, majomerdőt, vízesést, elefánt barlangot láttunk, egy jó darabig vezetővel mentünk. Kutyául tud az ember izzadni lépcsőre föl meg le a dzsungelben, de megéri, látni vadonnőtt óriásbambuszokat, itthon cserépben nevelgetett szép zöldeket ott gazként bokrosodni, dübörgő vízesés permetben picit elázni. (Ennek Git-Git volt a neve, már megint a duplaság) A sűrűn található balinéz hindu templomok (állítólag kb. 100000 van belőle a szigeten) tulajdonképpen nyitott szentélyek, bejáratuk az ún. kettéhasadt kapu. Ez előtt különféle kőszörnyek tartják távol a gonosz démonokat, azonban ha mégis bejutnának, akkor a kapu összecsapódik, cseppet sem humánus módon kivégezve a gonoszt. A templomokat, nyitott, feldíszített szentélyeket megtalálni a magánházak kertjében, az irodáknál, boltoknál, szállodáknál, szóval mindenhol. A legmeglepőbb számomra, hogy élő valóság a speciális balinéz hindu hit minden korosztály számára. Nekem a legmegkapóbb az volt, amikor a szentként tisztelt fa törzsére is rátekerték a kockás terítőt, ami nálunk jófajta kiskocsmák asztalterítője lehetne. Ott azonban a fehér kocka a jó szellemet hívja, a fekete kocka a gonoszt tartja távol. Milyen praktikus!

Az írás a következõ lapon folytatódik!

1 2 3 4

Zabargad wreck

Egypt, Red Sea

1/1 db alapján:kimagaslóan érdekes(átlag: 5) könnyű körülmények
max: 30m, látótáv: 25m felett

szafaris megközelítésroncs merülés scenic, nézelődős merüléshomokos élőhely korallos, trópusi élőviláglegalább 1.5m-es hal jelentős halraj nyílt vízben